Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Svensk fred og frid?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-07-10, 21:59   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Svensk fred og frid?

Jeg trodde at fred het frid på svensk - bl.a. på grunn av uttrykk som "i helda friden" etc. Nå så jeg imidlertid i ei bok at svenske aviser i mai 1945 hadde overskriften "fred". Hva er forskjellen på fred og frid? Brukes de om hverandre, eller er det en betydningsforskjell?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 22:11   #2
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.267
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Svensk fred og frid?

Fred som fred etter krigen heter fred også på svensk. (Syng "I natt jag drömde...")

Uttrykket som du nevner betyr noe ala "i all verden" og er et uttrykk. Frid tror jeg brukes i betydningen fredelig.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 22:39   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svensk fred og frid?

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Fred som fred etter krigen heter fred også på svensk. (Syng "I natt jag drömde...")

Uttrykket som du nevner betyr noe ala "i all verden" og er et uttrykk. Frid tror jeg brukes i betydningen fredelig.

Men det er vel også et substantiv? Jeg vet hva uttrykket betyr, altså - og at "fred" handler om "etter krigen".

Googlet litt, og fant en artikkel om svensk fred versus frid som var litt interessant:

Sitat:

Men nu var det där med fred och frid. Dessa två har kanske för oss olika innebörder, det ena pekar på något yttre och det andra något inre. Båda orden finns också i vår bibel men där är de alltid en översättning av ett och samma ord. På hebreiska är detta ord shalom, på grekiska eirene och på latin heter det pax. Det innebär att fred och frid betyder detsamma i grund och botten.

Jeg tror at begge deler må hete fred på norsk også, men greier ikke helt å gripe betydningen av de to svenske begrepene. Et annet sted leste jeg at fred og frid på svensk opprinnelig bare var to ulike uttaler av samme ord, og altså har samme opphav. Ser flere steder at det vises til frid som en indre tilstand av ro og fred som en ytre tilstand - etter en konflikt eller liknende. Det er bare så pussig å se at svensk skiller mellom disse ordene. (Ja, jeg er nok litt nerdete.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 08-07-10 kl 22:48.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 22:51   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svensk fred og frid?

Nå ser jeg at dette var ett og samme ord fram til det 18. århundre. Fascinerende.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-10, 23:11   #5
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Svensk fred og frid?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Et annet sted leste jeg at fred og frid på svensk opprinnelig bare var to ulike uttaler av samme ord, og altså har samme opphav. Ser flere steder at det vises til frid som en indre tilstand av ro og fred som en ytre tilstand - etter en konflikt eller liknende. Det er bare så pussig å se at svensk skiller mellom disse ordene. (Ja, jeg er nok litt nerdete.)

Anbefaling for alle nerder: Svenska Akademiens Ordbok. Påbegynt 1786, forventet ferdig 2017... Her finnes en omfattende artikkel om "fred", med bl.a. en Anm. rörande anv. av formerna fred o. frid (under betydning 7).

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-10, 10:04   #6
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.267
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Svensk fred og frid?

Jeg er bare veldig dårlig til å forklare og skikkelig ingeniør i hodet - aldri spesielt opptatt av språk. Men det jeg mente var forskjellen mellom fred etter krig og indre ro. Jeg bomma ikke så veldig?

:ikke språknerd, bare svenskofil og har bodd der i 5 år:

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no