|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ustabil
|
Redd Barna og sultkatastrofen i Nigerhttp://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10003109
At dette er en katastrofte betviles ikke. Ei heller at det er en glemt katastrofe. Men er ikke prioriteringen her litt... rar? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
Sv: Redd Barna og sultkatastrofen i NigerJeg tenker som følgende. Det beste er bestandig å håndtere situasjoner slik at det ikke blir noen akutte problemer. Når Redd Barna og andre lignende organisasjoner er inne så er det for sent å håntere situasjonene slik. Da må man jobbe på to fronter samtidig:
|
|
|
#3 |
|
Ustabil
|
Sv: Redd Barna og sultkatastrofen i NigerJa, det er vanskelig å prioritere, jeg ser det. På den ene siden ser jeg at hvis man bare tenker langsiktig, så dør alle i mellomtiden, og da var innsatsen bortkastet. Men samtidig tenker jeg at kontinuerlig kortsiktig tenkning ikke løser problemet, og ender med utallige foreldreløse barn uten noen framtid, og med et evig hjelpebehov. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Sv: Redd Barna og sultkatastrofen i Niger
Dette må du ta med en klype (bøtte?) salt fordi jeg ikke er 100% sikker, men mitt inntrykk er at veldig mange hjelpeorganisasjoner har spesialisert seg i enten kortsiktig hjelp eller langsiktig hjelp. Plan norge har jeg inntrykk av er på langtidsperspektivet. De graver brønner, skolerer barn etc, mens Leger uten grenser er akutthjelp.
Nå sto det i artikkelen at grunnen til at de prioriterte de små barna var at de tålte mindre og derfor døde først. Ergo at barn under 5 år kommer inn i faresonene før de voksne.
Hvis man vil jobbe skikkelig langsiktig så er det jo miljø som bør stå på tapeten. Vi vil få en større og større andel av folk som lider på grunn av klima. (Vi har hatt det tidligere også i afrika, men det er vel ingen hemmelighet at mye av problemene også er av politisk art og fordelingsnøkkelen i befolkningen heller enn klimaet.)
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 09-07-10 kl 10:51. Årsak: leif |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Off the map.
|
Sv: Redd Barna og sultkatastrofen i NigerAt de prioriterer små barn betyr sikkert ikke at de lar alle voksne dø- bare at de trenger det mest. Husk at dette er VG, det er ikke gitt at alt som står der skal leses 100% bokstavlig. Jeg synes det er fint at de også tenker langsiktig, ellers får man jo samme problem om og om igjen.
|
|
|
#6 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Redd Barna og sultkatastrofen i NigerJeg forstår at de hjelper barna først. de er ofte de mest syke i slike land. Hvilke prioritering hadde det vært om de satte i gang med utbygging og landbruk om de fleste ligger og sulter.
|
|
|
#7 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2010
![]() |
Sv: Redd Barna og sultkatastrofen i NigerVG: "Halve Niger kan sulte ihjel" (Kilde: youtube.com) Brende kjører samme løgnen som i 2005! |
|
|
|
![]() |
|
|