Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Trenger hjelp til formelskriving i Word 2007

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-10, 12:32   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Trenger hjelp til formelskriving i Word 2007

Jeg vil skrive en formel hvor jeg skal ha

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiB
A = max C
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiD

med en stor klammeparentes til høyre for for "max". Hvordan får jeg til det?

Sist redigert av banana : 15-07-10 kl 12:44.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 12:41   #2
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger hjelp til formelskriving i Word 2007

Sett inn - objekt - microsoft equation
(har 2003 - så tar forbehold)

Gammel 15-07-10, 12:44   #3
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Det funker ikke sånn i Word 2007, men ellers takk for at du svarte.

Gammel 15-07-10, 13:03   #4
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Hjelper dette?

http://office.microsoft.com/nb-no/wo...001230361.aspx

Gammel 15-07-10, 13:05   #5
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Jeg har engelsk Word 2007, men du finner sikkert ut av det...
Klikk "Insert", deretter "Equation" (Hurtigtast: Alt + "=")
"max" finnes under "limit and log"
{ finnes under "brackets"
til slutt velger du "matrix" / "empty matrices" (3 x 1) og setter inn A B C

Voilà!

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-10, 13:24   #6
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt en tilsvarende diskusjon før, minnes jeg.

Gammel 16-07-10, 08:58   #7
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Jeg har engelsk Word 2007, men du finner sikkert ut av det...
Klikk "Insert", deretter "Equation" (Hurtigtast: Alt + "=")
"max" finnes under "limit and log"
{ finnes under "brackets"
til slutt velger du "matrix" / "empty matrices" (3 x 1) og setter inn A B C

Voilà!

Dette var det jeg trengte, tusen takk. Også kommer det selvsagt følgespørmål. Hvordan kan jeg øke avstanden mellom de forskjellige elementene i matrisen, slik at det blir nogenlunde oversiktlig? Nå er den øverste ett tegn mens de to nederste er lengere uttrykk med brøker, og dermed forsvinner nesten den øverste. Alle er dessuten sentrert mens jeg gjerne ville hatt dem justert til venstre mot klammeparentesen.

EDIT: Jeg fant ut hvordan jeg kan øke avstanden ved å endre til lineær visning og legge inn ekstra tomme elementer (flere rader) i matrisen. Men venstrejustere uttrykkene mot klammeparentesen?

Sist redigert av banana : 16-07-10 kl 09:07.
Gammel 17-07-10, 09:13   #8
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

EDIT: Jeg fant ut hvordan jeg kan øke avstanden ved å endre til lineær visning og legge inn ekstra tomme elementer (flere rader) i matrisen. Men venstrejustere uttrykkene mot klammeparentesen?

Jeg har dessverre ingen anelse; jeg har egentlig aldri brukt den der ligningseditoren... Imidlertid vil jeg bli overrasket hvis Word har noe særlig støtte for den slags subtile typografiske tilpasninger.

Hvis utseendet er viktig og/eller du skal skrive mange kompliserte ligninger, bør du kanskje finne et annet verktøy å lage dem i, og så lime inn de ferdige ligningene i dokumentet. For Linux finnes f.eks. texgd, og det finnes helt sikkert noe som ligner for Windows. God jakt!

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 18:21   #9
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Takk for det. Jeg er jo frustrert, siden jeg er vant til å skrive i LaTeX. Der kan jeg gjøre det hele akkurat som jeg vil - hvis jeg har behov for det. I min nye jobb er det imidlertid utelukket å gjøre noe som helst i LaTeX. Jeg fant imidlertid ut hvordan jeg kunne få det hele venstrestilt også - legge inn ekstra mellomrom etter uttrykket. Hvor uelegante løsninger kan være.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.