Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Bidét? :SF avslører sin kulturelle bakgrunn:

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-07-10, 17:21   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bidét? :SF avslører sin kulturelle bakgrunn:

Altså. Som nylig hjemkommet ferieturistreisende så har jeg da sett og undret meg.

Nedover i Lia har de da virkelig et bidét på hvert eneste bad. Jeg skjønner at det er til å vaske seg "der" med.

Men altså - hvordan skal man liksom ... eh ... bruke det? Skal man bruke papir først og vaske etterpå? Kler man av seg alle klærne så man ikke får vann på blusen eller på shortsen? Skal det brukes såpe? Hvordan får man vannet fra kranen som ofte peker nedover og i retning av ... stedene?

Skal man kanskje fylle det med vann så det blir et rompebadekar? Men - blir ikke det innmari ekkelt da - eller er det da papir først? Og hvis det da er et rompebadekar - eller ikke - hvordan skal man unngå å få vann nedover sko og klær når man reiser seg? Er det et eget grep for å ha klart håndkle eller papir eller noe sånt?

Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:25   #2
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bidét? :SF avslører sin kulturelle bakgrunn:

(tilsvarende kulturell bakgrunn her i gården)

(men etter fødsler hadde det vært lurt)

Gammel 19-07-10, 17:27   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

:abonnerer: Dette lurte jeg også veldig på. Nede i Lia, hih.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:28   #4
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Svigermor brukte sitt til fotbad. :hjelpsom:

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:28   #5
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har et gammelt bad med bidét, men det har hånddusj. De som er vanlige i Frankrike, med bare vanlig kran, skjønner jeg meg ikke helt på, men man tørker seg jo uansett først. Bidét er praktisk på varme (mens)dager, og ikke minst til bleieskift av store barn som kan stå selv.

Min pripne mor kaller det forresten "fotvask".

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:33   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fotbad?
:ser for meg en eller annen franskmann idet hun kommer inn og ser nordmenn som står i bidéet:

Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:36   #7
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Fotbad?
:ser for meg en eller annen franskmann idet hun kommer inn og ser nordmenn som står i bidéet:

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:35   #8
Señora

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har alltid lurt på det, spurte min pripne mor, men hun ville ikke svare, ergo vet nok ikke hun sikkert heller.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:37   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Her står det at fotbad er et alternativ.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:38   #10
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bidét er også fint etter diverseaktiviteter. Sett deg overskrevs og plask litt vann rundt omkring, såpe eller ikke såpe. Siden du sitter overskrevs blir det naturlig å være helt avkledd nedentil (om du ikke allerede er det). Håndkleet kan du legge på toalettet.

Sånn forestiller jeg meg det i alle fall.

Gammel 25-07-10, 12:23   #11
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Bidét er også fint etter diverseaktiviteter. Sett deg overskrevs og plask litt vann rundt omkring, såpe eller ikke såpe. Siden du sitter overskrevs blir det naturlig å være helt avkledd nedentil (om du ikke allerede er det). Håndkleet kan du legge på toalettet.

Sånn forestiller jeg meg det i alle fall.

Ja, veldig pjaktisk! Vi har det i ferieleiligheten i Frankrike. Jeg bruker aldri såpe, men det er vel mest for at jeg da lett får sopp.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:40   #12
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har alltid tenkt at det har vært et alternativ til vask nedentil når man ikke skal dusje hele kroppen, jeg. Og da er man jo uansett avkledd, no problem. Har ikke tenkt på det til bruk etter dobesøk, nei.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:42   #13
Finni

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Broren min vasket matteboken min i bidèt når jeg gikk i 3.klasse...så det har mange bruksområder

Gammel 19-07-10, 17:43   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Så man skal plaske oppunder da?
Men - da blir det da mye vannsøl på gulvet og sånn? Jeg ser ikke for meg at dette kan være helt praktisk kontra å bare gå i dusjen?

Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:44   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mamma sier man setter seg på og lar seg vaske, etter do besøk, deretter bruker man et håndkle som kastes. Om spruten er feil vei er det feilmontert

:kommer fra et godt møblert hjem:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:44   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://m.wikihow.com/Use-a-Bidet

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:44   #17
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Ja, man setter seg vel overskrevs og plasker i vei. Blir vel ikke så mye søl av det?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 17:49   #18
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Så man skal plaske oppunder da?
Men - da blir det da mye vannsøl på gulvet og sånn? Jeg ser ikke for meg at dette kan være helt praktisk kontra å bare gå i dusjen?

Det er veldig praktisk hvis det bare er derduvet du vil vaske. Ikkenoe søl, hvis du ikke spruter i vei da.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

http://m.wikihow.com/Use-a-Bidet

Jepp, pass på temperaturen!

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Ja, man setter seg vel overskrevs og plasker i vei. Blir vel ikke så mye søl av det?

Niks. Plaske litt kontrollert, så går det strålende.

Gammel 19-07-10, 17:47   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo også vært på ferie nedover i lia. Først var jeg bare forvirret over denne innretningen som tok så uforholdsmessig stor plass på badet. Så testet jeg ut forskjellige bruksmåter og konkluderte til slutt med at noe slikt kunne jeg egentlig tenkt meg hjemme.

Gammel 19-07-10, 17:55   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Aha. Da begynner jeg å skjønne. Man skal sitte på huk ene eller andre veien over tingen og rett og slett vaske seg. Med eller uten såpe.
Men i min verden så renner vann da nedover. Og et bidet er ikke så veldig dypt. Så om man sitter på huk oppi et sånt et så blir man enten sittende på bunnen med rompa - og kan aldri mer forsvare å skulle belegge hele doringen med papir og være redd for å ha stedene sine borti steder der andres steder har vært før - eller så må man sitte litt oppover i løse lufta.

Og det er da ingeniøren min sliter. For da må jo vannet renne nedover lårene og rett ned på buksene eller gulvet?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.