Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit at en 8-åring får kjøre båt alene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-10, 00:16   #1
Katarina
Aktiv

Katarina sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Katarina er litt kul
Standard

Er det greit at en 8-åring får kjøre båt alene?

Mine jenter er på besøk hos søsteren min. Der er de på hytta deres, og jeg fikk akkurat en sms om at nå kjører hun ene datteren min båt alene! Dvs. mannen til søsteren min og broren kjørte båt ved siden av henne skrev søsteren min. Jeg vet ikke hva jeg skal si til dette. Er det greit liksom? Eller er det jeg som er for mye "hønemor"? Hun kjører nok ikke langt, og hun har redningsvest på seg. Men likevel?

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå, men nå måtte jeg bare spørre noen!

Gammel 24-07-10, 00:20   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit at en 8-åring får kjøre båt alene?

Hmmm. Jeg har ei jente som er 7 1/2 og hun er laaaaaaaaaaangt unna å kjøre båt alene ja.

Men.....en gummibåt med 5 hk og redningsvest og følgebåt hadde nok vært OK

Gammel 24-07-10, 00:27   #3
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Med redningsvest liten motor og følgebåt...tja egentlig ja, jeg ville nok suttra litt til gubben og samtidig vært glad for at ungene ikke må vokse opp med bare meg som kan være litt på den forsiktige siden.

Gammel 24-07-10, 01:17   #4
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Med følgebåt og en liten motor, så ja.
De vokser jo på det.
Jeg regner også med at hun har fått prøve seg litt med hjelp først.
Redningsvest er en selvfølge i båt, så det har hun så klart på

Gammel 24-07-10, 08:08   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært greit for meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 08:28   #6
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Lav fart, liten motor, liten båt og svært god oppfølging. Jeg hadde ikke sagt noe på det om dette var saken.

Gammel 24-07-10, 09:26   #7
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg tror nok det hadde gått greit.
Jeg har familie som er avhengig av båt for å komme til land. Der har ungene egen båt for å komme til og fra skolen. Vet ikke hvor små de har vært når de har begynt å dra alene, men ganske små.

Gammel 24-07-10, 09:31   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Enig med de andre. Hadde ikke sett problemet med vest og følgebåt (og liten motor).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 09:32   #9
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Med redningsvest liten motor og følgebåt...tja egentlig ja, jeg ville nok suttra litt til gubben og samtidig vært glad for at ungene ikke må vokse opp med bare meg som kan være litt på den forsiktige siden.

Jepp, akkurat det jeg mener jeg også.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 09:41   #10
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Ja, ok så følger de etter henne i båt.. men likevel, mine 7 åringer hadde IKKE kjørt båt alene om 6 mnd, helt uaktuelt...Men i dette tilfelle regner jeg med at det er på "gøy" at hun gjerne ville prøve alene, og får lov til det-siden de er rett i nærheten.. Men ellers synes jeg absolutt ikke 8 åringer skal kjøre båt alene!

Gammel 24-07-10, 09:43   #11
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Så lenge det var kontrollert av noen voksne ved siden av, hadde det vært helt greit.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 09:50   #12
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dødmannsknapp.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 10:23   #13
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Ja, det tror jeg at jeg fikk lov til også. En liten forsiktig runde, liksom. Jeg vokste opp ved havet.
Men jeg hadde ikke sluppet løs mine nå, dels fordi jeg (også) er hønemor og fordi de overhodet ikke har erfaring med vann og sjøliv.

Ok, må redigere litt - jeg ser at det er din datter. Det hadde jeg ikke likt, nei, om jeg ikke var til stede og med mine egne øyne kunne se at det foregikk fullstendig, totalt kontrollert. Jeg trodde det var hennes egne unger, og det synes jeg blir litt annerledes.

Sist redigert av Nelly Nickers : 24-07-10 kl 10:25. Årsak: finleste hovedinnlegget
Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 10:24   #14
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Dødmannsknapp.

Skulle til å si det, med følgebåt, redningsvest og dødmannsknapp så er det ikke noe problem.

Pappa driver forresten med båtopplæring av våre små fra de er akkurat store nok til å holde i påhengsen, først med han sittende trygt ved siden av og så lar han dem ta mer og mer over etterhvert. Tipper eldste til søsteren min, som er åtte år, er fullt ut kapabel til å føre båten nå i år.

Gammel 24-07-10, 10:25   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 10:55   #16
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mine får bare lov til
å ro.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 11:04   #17
Katarina
Aktiv

Katarina sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Katarina er litt kul
Standard

Takk for svar alle sammen. Jeg har tenkt meg om, og synes hun skal få lov. Mine tvillingjenter er ellers ganske forsiktige jenter, så hvis hun ene føler at hun mestrer dette, så kan det faktisk bygge opp selvtilliten hennes. Nå kan hun få skryte til andre at hun mestret i alle fall DET.

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Hihi, det var akkurat det jeg gjorde. Sutra til gubben først. Og med min forsiktige innstilling på flere ting i livet, så er det vel like greit at de får "prøvd seg litt" hos andre, når ikke jeg er tilstede.

Gammel 24-07-10, 11:32   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker jo som at det er helt trygt opplegg.

I vår familie så er det vanlig at barn i 7-8 års alder kjører båt alene, men da er de jo klart grundig opplært også. Jeg seilte alene i jolle fra jeg var fem, men da med følgebåt og med redningsvest, og har egentlig tenkt at sønnen min skal få lov også om han vil.

Gammel 24-07-10, 11:34   #19
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det hadde vært greit for meg.

meg også

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 12:37   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg hadde jo klikka hundre prosent. Men det er fordi jeg er en høne. Dette er vanlig vet jeg.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.