Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva mener du om merkeklær (til barn)?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-10, 12:35   #1
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Hva mener du om merkeklær (til barn)?

En liten spinoff fra tråden om hva slags merker som er in nå.

Da jeg leste tråden var det flere små barn (barneskolen?) som var opptatt av merker.

Hva gjør at små barn blir opptatt av merker? Er det foreldrene som prater og kjøper fra de er enda yngre, er det venner som påvirker eller er det media? Kanskje andre ting?

Hvilke tanker gjør vi oss om temaet "merkeklær"?

Gammel 24-07-10, 13:02   #2
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva mener du om merkeklær? (til barn)

Nå har ikke jeg barn i skolen, men jeg mener det er helt unødvendig. Og det er stor sannsylinghet for at jeg svelger en diger kamel mothårs og øker klesbudsjettet betraktelig om noen år. Særlig fordi presset mellom barn er stort, og jeg ønsker ikke for mine barn at de skal stå sterke og ri av enhver storm. Klart det er fint om de har integritet, men om de ønsker å gli inn friksjonsfritt er det også helt ok - så lenge de ikke blir ryggradsløse (og dette går på så mye mer enn bare klær).

Det finnes så mange pene klær som ikke er merkeklær, også kan man jo selvfølgelig spe på med litt mer spesielle plagg innimellom. Det har jeg jo i grunnen gjort med mine, jeg også: Katvig, Småfolk, Norlie etc er jo forsåvidt merkeklær som koster litt mer, det også.

Gammel 24-07-10, 13:07   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det er en god kombinasjon av alt du lister opp. Noen blir påvirket av foreldre som er opptatt av dette, noen blir påvirket av kompiser som har foreldre som er opptatt av det. Butikkene som selger slikt er jo gjerne litt "kulere" enn andre butikker og det oppleves som stilig å handle der. Jeg tror ikke de fleste av ungene er opptatt av at ting skal være dyrt - det er bare det at disse kule tingene er det.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 13:13   #4
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i grunnen det er helt horriblet at mange barn/ungdommer ikke vil ha på seg annet enn merkeklær. Selv har jeg kjøpt litt, som i 17.maiklær og noe fra nettet, men jeg gidder virkelig ikke kjøpe t-skjorter til 5-800 kroner, bare fordi det er et kult merke.

Gammel 24-07-10, 13:16   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at om barna blir veldig opptatt av merkeklær så skal jeg snu det til min fordel og forlange at de gjør husarbeid for å tjene inn penger til dem. Men jeg mistenker at spesielt eldstemann som er helt ufølsom i forhold til gruppepress ikke kommer til å gå på den.

Mer seriøst: Jeg kommer ikke til å kjøpe bare merkeklær, men ikke lage noe prinsipp som gjør at ungene aldri føler seg fine heller, selv om jeg synes at merkeklær ofte er råkjedelige og at man finner andre klær som er finere.

Gammel 24-07-10, 13:19   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merkeklær til barneskolebarn er like teit som merkeklær tl barehagebarn og babyer! Jeg er ikke opptatt av det til meg selv heller.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 13:50   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Første gang eldste ble opptatt av at klærne hadde et spesielt merke var hun ti og holdt på å dø for en hettegenser fra WOW. Yngste så på storesøster og var fem den gangen og ønsket seg WOW-hettejakke til jul. Yngste har flere merkeklær enn hun aner, men synes WOW er det jeveste. Tenåringen får ofte egne penger til å kjøpe klær og dropper merkeklær til fordel for å spare penger.

Guttungen er tolv og oppdaget merkeklær fra Session i vår. Da var det et år siden han arvet de første klærne fra nevnte butikk, men han oppdaget det ikke før kompisene begynte å snakke om merkenavnene og han begynte å se hva som stod på klærne sine. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 14:04   #8
linne@
har gullhår

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Defineres merkeklær til barn helt likt hos alle ? Hvor går skillet mellom merkeklær og ikke-merkeklær ? Noen er selvsagt opplagte. Jeg er usikker på hva jeg skal svare her, for et par merker som nevnes her trodde jeg ikke gikk under betegnelsen merkeklær.

Er dette merkeklær ? :
Katvig
Småfolk
Wow

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 14:12   #9
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var innom Jacadi i går.
Kjøpte to ullgensere i tskjorteform på salg til 100 kr. stk.
De hadde kostet henholdsvis kr.730 og kr. 840.
Jeg er helt himmelfallen jeg.. og håper vi unngår slike innhogg.

Gammel 24-07-10, 14:43   #10
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Det kommer fra fra foreldre som ikke skjønner at deres innkjøp av merkeklær får ringvirkninger i et helt miljø.

Og der har jeg vel egentlig sagt hva jeg synes om dette også. (Styrer unna både for barn og voksne).

Gammel 24-07-10, 14:58   #11
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Mine er ikke spesielt opptatt av merkeklær, men litt er de jo.
Vi kjøper ikke mye av det og det vi har er enten arvet eller kjøpt på salg.
Eldste digger BikBok, minsten bryr seg egentlig ikke, men vil helst ha Skateklær.
Jeg synes ikke det er rart at unger er opptatt av merker, all den tid man blir påvirket av miljøet, reklamer, hobbyer osv. Men det er grader av hvor opptatt man er.
Jeg fikk ikke mye merkeklær da jeg var ung, men jeg gjorde jo hva som helst for å få en Monclare jakke, Mephisto sko og Docksides.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 15:12   #12
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guttungen kom hjem og var stråldende fornøyd med at han hadde Ecco-sko, for det hadde kompisen sagt at var de beste skoene. Etter det vil T. bare ha Ecco-sko når han skal ha nye, men det er ok for det er stort sett det han hadde fått uansett.

Gammel 24-07-10, 15:33   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er omtrent umulig å svare på hva jeg synes om merkeklær når det i realiteten omfatter så mangt. Jeg liker ikke at verken store eller små overfoukserer på merker, for merkets skyld, at de kjøper over evne og kanskje må forsake nødvendige ting. Om det så er for å gi etter for et eksisterende press eller fordi man synes merkeklær er kult og alle de som går med andre klær er bønder, spiller ikke så stor rolle.

At man derimot kjøper fordi man kjenner til kvalitet og passform, vet at det holder seg fint over tid og kan gå i arv, og litt fordi det er moro, bør være upoblematisk i det store og hele. At (små) barn i det hele tatt vet hva merkeklær er for noe er trist hvis grunnen er at foreldrene har innprentet dem med et eller annet, eller de hører snakk om det andre steder. På den andre siden skal man ikke se bortifra at litt større barn danner seg egne meninger om tøyet de går i.

Gammel 24-07-10, 15:33   #14
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hva er merkeklær, da? Jeg kjøper klær jeg synes er fine og holdbare/slitesterke som ikke er alt for dyre, uansett hva som står i ryggen på dem. For eksempel styrer jeg unna HM t-skjorte som er så tynne at u ser tvers gjennom dem, bare fordi de koster 29 kroner. Jeg kjøpte heller ikke Chill Norway kjolen til 800 til snuppa, uansett hvor fin og fott den var (og i tillegg var på halv pris). For all fremtid her vil prisen være avgjørende for hva de får og ikke får, tror jeg. Ingen antimerke-prinsipp, men definitivt heller ingen merkeprinsipp.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 16:08   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det kommer fra fra foreldre som ikke skjønner at deres innkjøp av merkeklær får ringvirkninger i et helt miljø.

Og der har jeg vel egentlig sagt hva jeg synes om dette også. (Styrer unna både for barn og voksne).

Det er det dummeste jeg har hørt, og minst like fullt av fordommer som de som mener at det kun er merkeklær som gjelder.

Jeg syns det er dumt om man blir opptatt av merkene, kun for merkenes skyld, men dette går begge veier. Det er ikke bedre å snobbe ned som prinsipp.

For egen families del, så kjøper vi sjelden kjente merkeklær, fordi de er for vanlige og kjedelige til å forsvare prisen. Men det er bare en personlig preferanse, så jeg syns ikke det er dummere om man liker katvig, HM eller Burberry best. Det blir først dumt når man bruker eget valg til å hevde seg over andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 16:14   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer an på hva du mener med merkeklær? Om det er designerplagg til tusenlapper det er snakk om, så synes jeg det er veldig unødvendig. Om du derimot mener klær som er kjøpt andre steder enn de typiske kjedebutikkene (H&M, KappAhl, Cubus) osv, så er jeg ikke enig. Jeg finner mer klær av typen jeg liker (enkle, uten grimme superhelter, flammer osv) utenom kjedebutikkene, uten at det dermed dreier seg om klær som er veldig mye dyrere. Da mener jeg altså merker som Memini, Katvig, Wheat, Miniature, f eks. Og enn så lenge så er det klart at min smak påvirker hva poden har på seg, men selv aner han jo virkelig ikke hvor klærne kommer fra.

I bunn og grunn så handler jeg der jeg finner noe jeg liker. Det hadde selvsagt vært veldig enkelt og greit om de nærliggende kjedebutikkene hadde mer av den type klær.

Sist redigert av Niobe : 24-07-10 kl 16:21.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 16:19   #17
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er omtrent umulig å svare på hva jeg synes om merkeklær når det i realiteten omfatter så mangt. Jeg liker ikke at verken store eller små overfoukserer på merker, for merkets skyld, at de kjøper over evne og kanskje må forsake nødvendige ting. Om det så er for å gi etter for et eksisterende press eller fordi man synes merkeklær er kult og alle de som går med andre klær er bønder, spiller ikke så stor rolle.

At man derimot kjøper fordi man kjenner til kvalitet og passform, vet at det holder seg fint over tid og kan gå i arv, og litt fordi det er moro, bør være upoblematisk i det store og hele. At (små) barn i det hele tatt vet hva merkeklær er for noe er trist hvis grunnen er at foreldrene har innprentet dem med et eller annet, eller de hører snakk om det andre steder. På den andre siden skal man ikke se bortifra at litt større barn danner seg egne meninger om tøyet de går i.

Trenger ikke skrive noe, når Skremmern allerede har skrevet det jeg mener.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 16:28   #18
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, ungene mine har noe merkeklær. Ihvertfall hun eldste, hun har ikke mange klesplagg, men de hun har varer og varer. Hun har f.eks. 3 par olabukser, Diesel og Lee, hun har prøvd olabukser fra HM, men har ikke funnet passformen. Så jeg kjøper heller 1 par olabukser på Diesel istedenfor 3 par på HM. Jeg har kjøpt joggesko til 1.200,- til henne pga feilstilling i beina hennes og jeg kjøper dyre sko generellt til henne. Mini er ikke veldig opptatt av merkeklær enda, men han er opptatt av at klærne er gode å ha på seg. Jeg kjøper ikke merkeklær pga merkets betydning, men som Skremmeren skriver, pga kvalitet og passform.
Dersom ungene har lyst på noe fordi det er hippt og kult, så må de betale det selv, f.eks. disse hersens OnePiecene.
Og hva jeg kjøper - til hvilken pris - og hva folk måtte mene om det - om det så får ringvirkninger for hele lokalmiljøet er meg rivende likegyldig. Jeg handler etter MIN lommebok, så får andre gjøre det samme!

Sist redigert av Fløyel : 24-07-10 kl 16:35.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-10, 16:48   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så man bør holde seg til Cubus?

Gammel 24-07-10, 16:51   #20
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så man bør holde seg til Cubus?

Og jeg lurer på.... Merkeklær er nå en ting, men gjelder dette også, hus, bil og ferier også?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.