Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilke vintersko går dere for i år?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-10, 08:52   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Hvilke vintersko går dere for i år?

Ja jeg tenker litt forut kanksje, men det er jo noe man snart må kjøpe inn.

HVilke vintersko skal dere gå for. I fjor hadde vi superfit(ungene) og lillebror sine var jeg fornøyd med, de var både varme og vanntett, men snuppa sine klær er jeg sjelden fornøyd med. Hun er typen som uten å tenke bare går ut i dammer og "slapsehauger". uansett hva jeg gjør er hun alltid våt og kald. Hun bruker altså ull hele veien på vinteren og såkalte vanntette klær, men likevel holder det ikke. Reimadressen slet hun ut på et par mnd i fjor. vinterskoene som skulle være vanntette og som jeg jevnlig impregnerte var våte nesten hver dag. Til og med viking thermoene vi kjøpte ble våt INNI..noe som for meg er et mysterium.

Nå har jeg imdlertid vært fornøyd så langt med et polarn o pyret skallsett, som jeg tenkte å bruke ullklær under i vinter på henne.

Vel tilbake til vintersko, hvilke ambefaler dere til større barn? og hva skal dere ha til småbarna?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 09:12   #2
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke vintersko går dere for i år?

Vi velger antageligvis Ecco gore-tex eller Viking gore-tex til alle fire. Alle har vokst ut av fjorårets støvler.
Eldstemann her er 15, så det spørs om han lar seg overtale til gore-tex, altså. Men det gikk faktisk i fjor, etter at han hadde frosset seg, på pur og idiotisk trass, gjennom en iskald måned med joggesko på.
Søs på 12 vil gjerne ha gode og varme vintersko så lenge hun kan få noen kule og hippe og sikkert litt mer ufornuftige i tillegg.
De to små er i mors makt enn så lenge (mohaha), og blir begeistret for alle nye sko.
Ecco er smale og lette, passer mine yngste best, det dumme er at de er vanskelig å få tak i på tilbud. Vet at XXL ofte har tilbud på Viking Gore-tex, og de støvlene er et godt andrevalg. Jeg forsøker å tenke litt pris, det er dyrt å utstyre fire unger med skotøy hver nye sesong.
Både Viking og Ecco har vært helt vanntette her hos oss, vi har brukt disse støvlene i alle år, helt siden de store var små.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 09:16   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

når jeg tenker meg om, var hun alltid tørr med viking før... hvorfor har jeg ikke kjøpt det hvert år???

Gammel 07-08-10, 09:39   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte ecco goretex på salg i vår, så de står klare. Kommer nok til å kjøpe kamik eller sorel til kalde dager i tillegg, samt muligens viking thermo til minsten.

Gammel 07-08-10, 09:42   #5
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sannsynligvis Ecco. Vi strander som regel på det, i alle fall.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 09:47   #6
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde Ecco Goretex til Storebror i fjor - alltid klissvåt.
Vi hadde Viking Goretex til Mellomsøster i fjor - alltid knusktørr.

Trenger jeg si hva de får i år???

Gammel 07-08-10, 09:50   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi hadde Ecco Goretex til Storebror i fjor - alltid klissvåt.
Vi hadde Viking Goretex til Mellomsøster i fjor - alltid knusktørr.

Trenger jeg si hva de får i år???

Og vi har helt omvendt erfariner og kommer aldri til å nærme oss Viking goretex igjen. Her er det Ecco for alle penga.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 10:04   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos mine har både viking og ecco holdt tett. Viking er noe varmere enn ecco i snitt, ecco er noe mykere i sålen. Men begge har fungert greit i vått vintervær.

Gammel 07-08-10, 10:12   #9
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har heller ikke hatt erfaringer med at Ecco ikke holder tett.
Det jeg synes er en utfordring når det gjelder vintersko, er å finne sko som ikke er så brede og klumpete. Lillemor er veldig spinkel, og det har vært vanskelig å finne sko som ikke ser ut som buffalo-sko på henne. Og da har Ecco hatt best form for hennes del. De første sesongene kjøpte vi Elefanten, men de produseres ikke lenger.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 10:14   #10
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Det blir Viking Goretex.

Når det gjelder å bli våt inni skoene, så kommer det fort vann over kanten om barnet sitter på knærne i vannet. Impregneringen har ingenting med å holde skoen tett, det skal den være uansett. Impregneringen gjør slik at smuss og skitt ikke setter seg så godt fast og tetter pusteporene.

Er man i tvil om skoen er vanntette, sette den i ei bøtte med vann ei stund. Jeg gjorde det, og etter 15 minutter var det en pen dam nede i sålen. Fikk selvfølgelig byttet skoene da.

Gammel 07-08-10, 10:19   #11
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg leser hvert år om andre foreldres erfaringer med Ecco eller Viking gore-tex som ikke holder tett, men har faktisk aldri opplevd dette selv. Begge har vært fine, har derimot forsøkt meg på Skofus tex-variant som ble søkkvåte, samt et annet rimeligere alternativ også (husker ikke hvilken).

For meg er det passformen som skiller de to alternavene vi vurderer, Ecco er smalest, og også lettest tror jeg. Begge typer passer egentlig greit nok til mine, så vi kommer nok først og fremst til å velge på grunnlag av pris. Og da blir det høys sannsynlig Viking, avhengig av hvilke ev. tilbud vi kommer over.

Gammel 07-08-10, 10:23   #12
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Min erfaring er at Viking holder tett, men det finnes mandagseksemplar av disse skoene også. Første paret vi kjøpte til storebror var lekk. Han var 7 år da han fikk dem og kom hjem våt hver dag på den ene foten. Nå vet jeg at han elsker å løpe og herje i store vanndammer, så jeg trodde rett og slett at han hadde trampet over hver dag. Men, han påsto han ikke gjorde det og da satte jeg skoen i vann hjemme. Den lakk som en sil, ja. Fikk byttet i nye og de var potte tette.

Gammel 07-08-10, 10:33   #13
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Elefanten er de som nå heter superfit.

Gammel 07-08-10, 10:34   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg har god erfaring med Ponni også. Skofus har jeg ikke noe god erfaring med, men det er passformpolitisk og ikke tetthetspolitisk for å si det sånn.

Gammel 07-08-10, 10:42   #15
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Elefanten er de som nå heter superfit.

Er det sant? Å, jeg var så fornøyd med Elefanten tidligere, er Superfit like bra altså? Jeg har liksom ikke giddet å bry meg med Superfit så lenge jeg vet at Ecco og Viking er bra, men kanskje Superfit er like gode da?
Er de helt tette? Og ikke minst; hva er prisen, er de like dyre som Ecco og Viking?

Gammel 07-08-10, 10:43   #16
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

jeg var som sagt kjempe fornøyd med Oskar sine. de satt godt på foten og var så god som støvler.. bedre, siden de puster.. jeg kjøpte ungenes på nett fra danmark, men her i norge koster de vel mellom 4-700 kr.

Sist redigert av SpetakkelRandi : 07-08-10 kl 10:49.
Gammel 07-08-10, 10:43   #17
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Og vi har helt omvendt erfariner og kommer aldri til å nærme oss Viking goretex igjen.

Samme her. Hadde 2 år viking til turbo og han har aldri vært så våt på fotene før

I fjor hadde han skofus "goretex" og cherox. Skofus pga de passet foten hannes best. Ecco vinterskoene var for trang nede i foten.

Snoopy haddet et par kamik som jeg hadde kjøpt på salg til turbo for mange år siden men ikke ble brukt pga de ble for små. Så de fant jeg for 2 år siden innerst i kleskapet mitt å viste ikke at vi hadde tatt vare på de

Gammel 07-08-10, 10:44   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Superfit er gode sko. Jeg tenkte faktisk her i vinter at "de minner jo om elefanten" og da er det faktisk samme sak ja. De er like dyre som ecco og viking og de holder like tett. Passformen er upåklagelig.

Gammel 07-08-10, 10:46   #19
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Er det sant? Å, jeg var så fornøyd med Elefanten tidligere, er Superfit like bra altså? Jeg har liksom ikke giddet å bry meg med Superfit så lenge jeg vet at Ecco og Viking er bra, men kanskje Superfit er like gode da?
Er de helt tette? Og ikke minst; hva er prisen, er de like dyre som Ecco og Viking?

De ligger vel omtrent på samme pris ja.
Vi hadde superfit i fjor, det dumme var at det var knyting. Liker ikke så godt det til poden på 4-år.
Så de ble brukt bare ett par ganger, var hvertfall tette de gangene de ble brukt.

Her er det noen superfitsko.
http://www.brandos.no/superfit-barnesko/c63

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 11:05   #20
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Blir nok Ecco, superfit eller viking. Pleier å like passformen på Superfit best, men det varier fra år til år. Så må nesten se når årets modeller kommer.

Vi har aldri cherox eller lignende. Har ikke bruk for det.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.