|
|||||||
| Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ringskrømt
|
Brutal nedslakting på savannenJeg tuslet intetanende inn på stua nå nettopp, og der sto fremdeles NRK3 på i bakgrunnen, selv om barne-tv forlengst er forbi.
|
|
|
#2 |
|
rakkarpus
|
Sv: Brutal nedslakting på savannenTja, det er jo en grunn til at vi menneskene er der vi er, en grunn er jo at vi er gode på jakt.
|
|
|
#3 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Brutal nedslakting på savannenDet er klart det gjør, men det er ikke nødvendig å sette alt opp mot hverandre på den måten. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.
|
|
|
#4 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Brutal nedslakting på savannenJeg tror ikke du er helt bak mål. Jeg regner med det er svært mange som tenker og føler slikt.
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Brutal nedslakting på savannenJeg tåler å se på det og jeg skjønner at det er livets gang, men jeg tenker også som deg; at det burde vært annerledes på en eller annen måte. Jeg synes det er trist at verden er slik at dyr må drepe hverandre for å overleve. Og at vi dreper dyr for å spise dem. Skulle ønske kjøtt vokste på trær.
|
|
|
#6 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Brutal nedslakting på savannenMennesker som slakter ned dyr for moro skyld synes jeg er forferdelig, men at naturen går sin gang ser jeg på som naturlig og nødvendig. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Brutal nedslakting på savannen
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Brutal nedslakting på savannenDet hadde vært fantastisk, egentlig. Hatt et mørbrad-tre ute på terrassen og en kyllingfilet-plante i vinduskarmen på kjøkkenet.
|
|
|
#9 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Brutal nedslakting på savannenJeg synes også slike ting er litt ekkelt.
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Det kan så være, men er det ikke grusomt å se en brekende liten gnubaby bli lagt i bakken av en flokk hyener, mens moren iherdig prøver å hjelpe kalven sin?
|
|
|
#11 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg ble så veldig opphengt i at du beskriver kattedyret som stygt. Jeg trodde stort sett alle mente at kattedyr var grasiøse og vakre jegere.
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
I forhold til den lille antilopen var dyret stort, tror det var en gepard.
|
|
|
#13 |
|
Guardian of the galaxy
|
Jeg syns det kan være litt bevegende, eller noe, om kommentatoren gir oss inntrykk av at dyrene føler slik vi føler. Men rene naturfilmer der man ser slikt, der ingen menneskekommentar "ødelegger" seansen, er bare spennende og fasinerende, syns jeg.
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Brutal nedslakting på savannenEr det noen som vet hvordan dyrene føler og tenker i en sånn situasjon? Det forskes jo på mye forskjellig, så det kan jo hende det foreligger noe informasjon om det også.
|
|
|
#15 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Brutal nedslakting på savannenMen jeg tror akkurat det med å få klump i halsen og å føle med dyrene som blir drept, er litt instinkt også. Vi er programert til å beskytte de som er svakere, vi vokser opp og har gjerne et kjæledyrforhold til dyr, og kanskje ikke så mye kontakt med den virkelige dyreverden, og barnefilmer har i hvertfall i mange år personofisert dyr og gitt dem menneskelige egenskaper. Så det er jo ikke rart om man syns det er helt forferdelig å se et lite, søtt, forsvarsløst dyr bli slaktet på en svært brutal måte.
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Jeg vil helst ikke vite det. Grøss og gru. På samme måte som jeg helst liker å tenke at feks. fisk ikke føler smerte. Men det gjør de vel, mener jeg så noe om det på tv for noen år siden. Jeg fisker ikke.
|
|
|
#17 |
|
Ringskrømt
|
Det er helt sant, sånn har jeg ikke tenkt på det før. Vi mennesker er jo også eksperter i å tillegge dyr menneskelige følelser. Som i "Jungelboken", når tigeren Shere Khan er hevngjerrig, og går i flere år og leiter etter de som var stygge med ham.
Men det kan jo hende at de ikke tenker så mye akkurat i det det skjer? At de ikke er redde?
|
|
|
#18 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Brutal nedslakting på savannenJeg vet ikke hvordan det er med sisker, men det er jo ikke noen hemmelighet at dyr er redde?
|
|
|
#19 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Aug 2010
![]() |
Sv: Brutal nedslakting på savannenJeg orker ikke å se på sånt jeg heller. Får helt vondt inni meg. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
|
![]() |