Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kaster dere mye mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-07, 19:26   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Kaster dere mye mat?

Ett av mine nyttårsforsetter er å prøve å kaste mindre mat. Det "skjærer" i meg hver gang jeg må kaste mat i søppeldunken. Så nå har jeg beregnet 7 poteter når jeg lager middag.1 til snuppa,2 til storebror,1 til meg og 3 til han far. Dette stemmer veldig bra.
Så problemet, eller det er ikke problem, sikkert jeg som er pms.
I dag når vi spiste middag så lagde mannen til på fatet til den minste. Han "lasset" på to poteter,en gulrot, tre stykker med fiskepudding.Moste dette og tok hvitsaus over. Jeg sier til han at dette er altfor mye, hun spiser en fjerdedel, og resten må kastet.
Egentlig har han en uvane med at han alltid tar for mye på fatet til de håpefulle, og da blir det ofte uoverkommeligige mengder og de gir opp tidligere enn de ellers hadde gjort. (Faktisk irriterer det meg at når jeg har forsynt meg, så "maser" han at jeg må ta en kjøttkake til el. både til storebro og meg. Ihvertfall irriterer det meg i dag.....intet stort problem som kommer til å ende i skilsmisse, men dog ett problem i dag.

Ps. Kan man virkelig bli så veldig pms når man bruker hormonspiral?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 19:28   #2
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaster dere mye mat?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Det tror jeg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 19:31   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kaster veldig mye brød, ellers er det ikke så utrolig mye som går i bosset. Før var jeg nabo av en som drev med sauer, så da fikk han alt brødet.

Gammel 08-02-07, 19:44   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi kaster desverre også en del brød. Prøver virkelig å forbedre meg, men det er vanskelig. Til tider går det store mengder med brød når alle skal ha matpakke, og dagen derpå er det kanskje ingen som orker å smøre seg det, og vips så må man kaste et brød.

Ellers kaster vi vel ikke noe særlig mat, bortsett fra en og annen halvspist rømmeboks eller lignende.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 20:08   #5
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her kaster vi lite mat, noe går til kattene(leverpostei etc), noe går til hunden som rester fra middag(ikke krydder middager) brød etc, har vi rester fra middag som vi ikke orker å spise opp så kjører vi det til svigers så har de middag.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 20:13   #6
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg kaster veldig mye brød, ellers er det ikke så utrolig mye som går i bosset. Før var jeg nabo av en som drev med sauer, så da fikk han alt brødet.

Signerer dette, bortsett fra at jeg ikke tror at naboe noensinne har hatt sauer.

Gammel 08-02-07, 20:16   #7
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi kaster for mye mat i mine øyne, og det prøver vi å gjøre noe med. Merker at vi kaster mindre mat når vi planlegger middager og innkjøp for en uke av gangen.

Gammel 08-02-07, 20:18   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Vi kastet mye mer tidligere, nå har jeg blitt mye flinkere til å bruke restene

brødvarer kaster vi mye av, men det er pga at min kjære er baker og har med assortert utvalg hjem hver dag, gjerne tre brød
Det klarer vi ikke å spise opp

Gammel 08-02-07, 21:03   #9
Polkadot
Passiv

Hvor: Hedmark
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Oi, jeg har motsatt problem. Merkelig at dette temaet skulle dukke opp nå, for jeg hadde tenkt å ta opp det samme. Lurer litt på om det er normalt å kaste mat, for jeg gjør det svært sjelden.

Og hva er problemet? Jo, det har seg sånn at jeg er blitt så dårlig på å lage mat, fordi jeg handler inn så lite. Og grunnen for at jeg handler inn lite er fordi jeg er redd for at maten ikke skal bli brukt opp.

Løsningen er selvfølgelig å planlegge ukesmenyer, og det gjorde jeg før. Men nå er det fryktelig vanskelig da jeg er flink til å beregne nøyaktig mat til hver person, men så vet jeg aldri hvor mange vi er til middag da jeg har en av-og-på-kjæreste og venner som ofte er på middagsbesøk.

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 11:02   #10
Solice
Superaktiv

Solice sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Solice er litt kulSolice er litt kul
Standard

Ja, dessverre.
Kaster nok altfor mye mat.
Spes brød. Og så lager jeg altfor mye mat til middag.
(er alltid redd for at det skal bli for lite.)

Solice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 11:18   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Vi kaster mye, spesielt fordi mye kjøpes nær dato nesten gratis.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 11:47   #12
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Her blir det kastet lite. Vi har 3 levende matkverner i huset.

Gammel 09-02-07, 12:11   #13
SmarteSmelt
Erfaren

SmarteSmelt sin avatar

SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kaster mye, både middagrester, og særlig brød ja.

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:19   #14
Hempa
Aktiv

Hempa sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hempa er litt kul
Standard

Jeg syns vi kaster alt for mye.

På den annen side kan jeg ikke være søppelbøtte selv, og ikke vil jeg at familien min skal være det heller.

Hempa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:23   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kastar langt mindre mat no enn før. Alle restar kan brukast :mantra:
Kokte poteter (og andre grønnsaker) kan vere fine ingrediensar i tomatsausar, wok el.l. Tørt brød får eit nytt liv etter å ha blitt smurt med kvitløkssmør og steikt i ovnen. Halvgammalt kjøttpålegg kan brukast på pizza eller i omelett og grautrestar kan brukast i riskrem.

Matbudsjettet har blitt betrakteleg mindre etter at eg lagar mat/middag ut frå kva eg har i kjøleskapet, i staden for å fylle kjøleskapet ut frå kva eg skal lage til middag.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:53   #16
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Vi kaster ganske lite. Mannen liker godt å ha med seg middagsrester på jobb dagen etter så de gangene det går kastet ingenting. Jeg baker brød og fryser ned så sjelden det kastes, en liten bit av og til når jeg har bakt nytt og det er igjen fra forrige. Men småfuglene får litt og

Gammel 09-02-07, 14:41   #17
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kaster veldig lite mat. Brød kastes ikke i det hele tatt.
Vi lager brød i bakemaskinen hver natt om det behøves. Har vi over et halvt brød igjen baker vi ikke. Har vi mindre enn et halvt brød baker vi, men bruker først opp det brødet før vi åpner det nybakte.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 17:05   #18
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei kaster ikke mye mat. Det er såfall ting som har gått ut på datoen.. feks pålegg vi ikke rakk spise opp osv.

Ang pms: Tydeligvis.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 20:52   #19
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har blitt mye flinkere til å ta vare på maten, og lage restemiddager. Har vi kokt for mye poteter til middag, samler vi opp og lager f.eks. cowboymat på torsdagene. Stekte poteter, tomatbønner, bacon og stekt egg.

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Iflg. MIN kjær: Åh ja. HELT KLART! Skjønner ikke hva han mener med det.

Kula er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.