|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Tidsklemma
|
Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Ang barnefordelingssaken. Siden opprinnelige tråden kanskje er litt for farget av følelser, hva media vet, ikke vet og hva som ligger bak den aktuelle saken, så tenkte jeg at det kanskje kunne være greit å dra Smilefjes sitt spørsmål ut i en egen tråd:
Ja, hva gjør man? Hvorfor kan ikke politiet gripe inn mot den parten som bryter avtalene man har kommet frem til? Er ikke det et juridisk dokument man må forholde seg til på lik linje med andre juridiske dokumenter?
|
|
|
|
#2 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Som allium skriver, så er riktig vei å gå via rettsapparatet. Dette kan ta lang tid, men i ventetiden kan man kontakte rettsvesenet og få en såkalt midlertidig forføyning. Jeg vil tro dette er enklest å få til om det er tydelig at barnet har det dårlig hos den ene forelderen eller hvis barnet gir uttrykk for at det vil være hos en av foreldrene? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Jeg vet at rettsapparatet er rette veien å gå, men ikke søren om jeg hadde greid å sitte på gjerdet og vente. Jeg hadde hentet barna mine med makt.
|
|
|
#4 |
|
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Når en konflikt mellom foreldre er så låst at man kommer til et punkt der mor, far, begge, eller andre familiemedlemmer/venner tyr til metoder som strider mot lov og rett og dette i høyeste grad involverer barna, burde barnas leveforhold være det som er i fokus, og jeg syns at i ekstreme tilfeller burde barnevernet gripe inn og ta hånd om barna til stabile løsninger er på plass. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
ihuga feminist
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?
Men det trenger jo absolutt ikke være det beste for barna. Jeg vet om foreldre som har hentet barna med makt, og det blir bare ikke rett! Selvsagt forutsatt at det ikke var umiddelbar fare for barnets liv og helse. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Jeg er fullstendig klar over at det ikke er rett, men om jeg mente at barna mine ikke hadde det bra, og samværsforelder rett og slett ikke ga dem tilbake til tross for at jeg hadde foreldreansvar så hadde jeg hentet dem. Det hadde ikke trengt å være umiddelbar fare en gang, jeg syns annen mishandling heller ikke er noe jeg greier å lene meg bakover og finne meg i at barnet mitt må gå igjennom.
|
|
|
#7 |
|
Tidsklemma
|
Så hvis foreldre blir enige på et meklingsmøte og signerer papirer sammen med med en mekler, så er dette bare en privat avtale? Og ingen juridiske regler gjelder?
|
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Hvis jeg hadde hatt en eks som hadde utøvd vold mot barna tidligere, hadde jeg ikke klart å sitte og vente på at rettsapparatet skulle gå sin gang for å få dem tilbake hvis jeg i utgangspunktet hadde foreldreretten. Da hadde jeg hentet dem tilbake til meg på et eller annet vis. Siden jeg verken er sterk eller skremmende og heller ikke har venner av det slaget, så hadde jeg forsøkt å hente dem på skolen eller noe sånt.
|
|
|
|
#9 |
|
ihuga feminist
Litt begrepsoppklaring her: Vanligvis har begge foreldre "foreldreansvar". Den "daglige omsorgen", derimot, kan enten være delt (om foreldrene er enige om det), eller ligge hos den ene av foreldrene. Jeg antar at du kanskje mente "daglig omsorg"? Jeg tolker det i alle fall slik. (Såvidt jeg vet kan retten fremdeles ikke idømme daglig omsorg til begge, men det er mulig dette er endret i løpet av de siste årene.)
Det må i tilfelle bli en avveiing du gjør, for det er ikke bra for barn å bli tvangshentet, og det er ikke bra for forholdet mellom mor og far at konfliktnivået eskalerer. I tillegg, selvsagt, til at det nå er du som havner i "gærne foreldre"-kategorien og plutselig har et forklaringsproblem. Men selvsagt - man gjør det man føler man må. Måtte ingen av oss havne i en slik vanskelig situasjon. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?På dette området trengs det gjennomgang av lovreguleringene. Jeg har sjelden følt meg så maktesløs i yrkessammenheng som de gangene vi sto oppe i kaotiske barnefordelingssaker og saker som omhandlet vold/dårlig omsorg i samværshjem mens jeg jobbet i barnevernet. Disse sakene er en av grunnene til at jeg ikke jobber der lenger. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Hvis han hadde nektet å levere barna tilbake til meg, så kjenner jeg noen som kan skaffe meg sinte menn med balltre. Hvis godsnakk og trusler ikke hadde hjulpet, så er det slett ikke umulig at han hadde våknet opp til knuste kneskåler, en ananas opp i brunøyet og barnetomt hus.
|
|
|
|
#12 |
|
Tidsklemma
|
Ok.
|
|
|
|
#13 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
En dom kan tvangsfullbyrdes. Så da kommer det an på hvor lett det er å tolke den.
|
|
|
#14 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Denne var ganske ryddig. http://www.skilsmisser.no/side.php?id=8 |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Sånn som jeg forstår det så vil en barnefordelingssak der det foreligger en dom og der samværet ikke blir overholdt ikke resultere i annet enn en tvangsbot. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Tror det blir praktisert sånn at når skaden på barnet ved å bli hentet ut regnes som større enn skaden ved å bli holdt igjen av den ene forelderen, gjør de ikke noe. Og for å vite noe om belastningen, må det være dokumentert på forhånd. Etter som barnevernet ikke går inn i samværshjem, vil det i praksis oftest være sånn at man står maktesløs og overlatt til seg selv. Ja? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Fjellpiper
|
Dette er en vanskelig og viktig problemstilling, og forferdelig trist i de tilfellene det gjelder. Slike kommentarer som dette synes jeg bare er utrolig lite konstruktive. Selv om jeg kan forestille meg den enorme frustrasjonen, angsten og sinnet en slik situasjon ville skape, så håper jeg at jeg likevel ikke ville tenke at fysisk vold mot noen kunne være konstruktivt, og særlig ikke mot mine barns far - de skal jo også leve med kunnskapen om en slik handling i ettertid. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Helt ærlig: Det vil være umulig å lovregulere avtaler mellom privatpersoner. De aller, aller fleste mennesker er OK. Noen er ikke det, og det er forferdelig synd, men jeg kan ikke tenke meg at det er mulig å lage et system som ikke blir lekk som en sil i praksis. Til og med helt åpenbare kriminelle handlinger mellom privatpersoner (eksempelvis vold, voldtekt, økonomisk svindel) er vanskelig per i dag.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Det er ikke en privat avtale hvem som har den daglige omsorgen for barna. Det er lovregulert, medmindre man har en privat avtale på delt omsorg. I alle andre tilfeller er det loven som sier hvem som har omsorgen. Den som har felles adresse med barna har også den daglige omsorgen. Man kan i dag dømme delt omsorg, men såvidt jeg vet er det ikke noen rettskraftig dom med slikt resultat enda - lovendringen er helt ny. Sist redigert av Slettet bruker : 18-08-10 kl 11:52. |
|
|
|
#20 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Spinoff: Hva gjør man når politiet ikke griper inn?Takk for god informasjon Smilefjes.
|
|
![]() |
|
|