|
Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() Hvorfor skriver dere på dialekt?Både på Facebook og forum er det endel som skriver på dialekt, enten konsekvent eller sporadisk. Dere som gjør det; hvorfor begynte dere med det? Og skriver dere sånn i alle sammenhenger, f.eks. på jobb eller hvis dere skal sende en mail til skolen eller kommunen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Synes heldigvis det er færre og færre som gjør det i min krets, og ikke mange her på forumet.
![]() |
#6 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Jeg er nordnorsk, og ser at svært mange av vennene mine som fortsatt bor i hjembyen min, skriver status og kommentarer på dialekt. Selv gjør jeg ikke det, men det kan hende jeg svarer på dialekt i mitt eller deres statusfelt, dersom jeg blir tiltalt på dialekt først. Det er for meg en mer muntlig og uformell måte å snakke på. Jeg registrerer at mange skriver sms på dialekt også, det blir vel noe av det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?På facebook er det helt grusomt. Enkeltbokstaver som "d" i stedet for "det" og "r" i stedet for "er", orddeling, dialekt og dårlig grammatikk, er noe jeg ser hele tiden. Jeg prøver hvert fall å skrive så korrekt som mulig, og blir overrasket over at andre ser så lett på det. Skjønner de ikke hvordan andre oppfatter dem?
![]() |
#9 |
Det norske
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?
Signerer alt dette. :
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Jeg skriver på dialekt til vennene mine som skriver på dialekt, og så skriver jeg bokmål til de som skriver bokmål. Skikkelig konsekvent, med andre ord.
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?At folk skriver dialekt på Facebook er vel i og for seg greit nok. Selv kunne jeg ikke finne på å gjøre det, og jeg synes det virker fordummende når andre gjør det, men dem om det. Det er deres Facebook-status, og de må få gjøre som de vil.
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Jeg svarer ikke på mailer som kommer på dialekt. Heller ikke andre forespørsler. Om folk ikke gidder å skrive forståelig så gidder jeg ikke å lese det.
![]() |
#13 |
Sviiisj!!
|
Vel, det er Facebook. Hvordan de blir oppfattet på bakgrunn av skrivemåte, er nok underordnet.
![]() |
#14 |
Leser
|
![]() Sv: Hvorfor skriver dere på dialekt?Jeg skriver av og til dialekt på FB, går litt på at jeg føler tonen er mer muntelig der.
![]() |
#16 |
Sviiisj!!
|
På Facebook synes jeg ikke det er fordummende. Snarere et uttrykk for kulturell tilhørighet og samhold? Det er jo en halv-muntlig arena.
![]() |
#18 |
Sviiisj!!
|
Jeg mener bare at andre kan ha andre kriterier for hvordan man må være for å bli oppfattet bra, enn det at de bruker tid på å korrekturlese statuskommentarer. Og at de ser på det mer som en muntlig arena. Det er ikke sikkert folk sidestiller facebook-skriving og skriving i mer formelle sammenhenger. Akkurat som man ordlegger seg forskjellig etter hvilket nivå av formalitet man befinner seg på.
![]() |
#20 |
Textrovert
|
Og da gjerne med lokale band med navn som "Hå att grinda" og lignende.
![]() |
|
|