Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Fra Word til PDF i 80 % størrelse

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-10, 21:26   #1
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.920
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Fra Word til PDF i 80 % størrelse

Jeg og et par til holder på å lage et hefte vi skal bruke på kurs. Vi vil at deltakerne skal ha god plass til å drodle. Hittil har vi jobbet i MS Word og det ser pent ut. Så kommer spørsmålet. Hvordan får jeg overført fra Word til f.eks. PDF, med samme sidebrekking, samme forholdsvise størrelse på figurer, bilder osv., nedjustert (krympet) til ca 80 %, slik at ytre, øvre og nedre marg blir bredere?

Finnes det noe program som kan brukes eller en metode jeg ikke har tenkt på?

Hva har jeg prøvd:
CutePDF med 80 %. Da ble alt plassert i toppen. Det så teit ut.
Lett etter krympefunksjoner i Word 2000 (steingammal). Fant ingen.
Bladd gjennom alle funksjoner jeg klarte å se i OpenOffice. Fant ingen.

Jeg har Office 2007 på jobb, kan det tenkes å være noe der?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 22:39   #2
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fra Word til PDF i 80 % størrelse

Jeg hadde sikkert gjort det tungvindt og lagra som PDF først, så importert PDF-fila til Photoshop og endret det der.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 22:50   #3
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fra Word til PDF i 80 % størrelse

Kan du krympe dokumentet via utskriftsformat i Word, for så å skrive ut til PDF? :tenker høyt:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 09:50   #4
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.920
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fra Word til PDF i 80 % størrelse

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Jeg hadde sikkert gjort det tungvindt og lagra som PDF først, så importert PDF-fila til Photoshop og endret det der.

Kan jeg laste ned Photoshop gratis? Det er i hvert fall verdt et forsøk.

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Kan du krympe dokumentet via utskriftsformat i Word, for så å skrive ut til PDF? :tenker høyt:

Nei, hverken i ny eller gammel versjon av Word, vet jeg nå som jeg har sjekket alt mulig i 2007-versjonen også

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 09:55   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra Word til PDF i 80 % størrelse

Du skal ha dette ut på papir (A4) i 80% størrelse? Da er det vel bare å printe det ut i 80%, og velge hvor på arket du vil ha greiene plassert, midtstilt, venstre, høyre, over, under....

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 09:57   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra Word til PDF i 80 % størrelse

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

CutePDF med 80 %. Da ble alt plassert i toppen. Det så teit ut.

Sikker på at det ikke var noe sted du kunne velge å få alt midtstilt på arket?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:17   #7
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.920
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fra Word til PDF i 80 % størrelse

Jepp, det skal ut på papir og i 80 %, men det er ikke jeg som skal trykke det. Derfor vil jeg helst at det er riktig plassert i filen, slik at misforståelser er umulig.

Ved konvertering vha Cute fant jeg null og niks mulighet for å bestemme sentreringen. Og jeg har lett...

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 10:20   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra Word til PDF i 80 % størrelse

Men kan du ikke bare gi beskjed til de som skal printe det da? De har sannsynligvis proffere utstyr enn deg, og det er ingen big deal for dem å forminske det litt?

Og så er dette nok et eksempel på at man bør tenke på hva man vil ha ut til slutt, før man begynner å lage noe som skal "trykkes". Da kunne du definert bredere marger, og sluppet å forminske skrift senere.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no