Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Nedlasting: Hvor stor er faren for å bli "tatt"?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-10, 08:32   #1
Shane
Erfaren
 
Shane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 894
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Nedlasting: Hvor stor er faren for å bli "tatt"?

Ja, det sitter jeg og lurer på en torsdagsmorgen - med en sesong Carnivale til nedlasting på pc`n

Jeg laster ned en del serier og en del filmer, og har vel egentlig ikke tenkt så mye over det. Men i sommer når jeg besøkte broren min i Sverige, så nevnte han at han abbonerte på et eller annet som beskyttet han mot å bli oppdaget når han lastet ned. Kostet vel ca 200 kr i måneden. Han mente at akkurat det han abbonerte på, fikk man bare i Sverige.
Ihvertfall, så begynte jeg å bli svett over tanken på å bli "tatt" for nedlasting - kan jo kanskje bli en dyr affære?

Så, hvor stor er faren egentlig? Og hva skjer hvis man blir tatt? Og hvor er beste stedet å laste ned fra?



Tar en kaffe og håper at noen kan opplyse meg!

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 11:10   #2
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nedlasting: Hvor stor er faren for å bli "tatt"?

Faren er nær null. Rettighetshaverne går stort sett etter de som laster opp i stor stil (Max Manus-saken f.eks.). Noen nedlastingsprogrammer gir deg bedre sikkerhet enn andre, men i det store og hele så er det ca null prosent sjans for at du blir tatt for noe som helst i dag så lenge du kun laster ned til eget bruk.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 11:35   #3
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nedlasting: Hvor stor er faren for å bli "tatt"?

Men altså. For 200 kroner i måneden - hadde det ikke da vært litt mer OK å bare kjøpe det man vil ha? Og så være en lovlydig borger, mener jeg? Det er en ting å ulovlig laste ned noe. En helt annen ting å betale for å skjule sine spor. Syns jeg da.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 13:27   #4
nicomama
Superaktiv
 
nicomama sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 345
nicomama er litt kul
Standard

Sv: Nedlasting: Hvor stor er faren for å bli "tatt"?

Nå i det siste så er det snakk om å gå etter smådelerne og, siden det er ganske store summer det er snakk om hvis man legger sammen alle som laster ned\deler programvare og media. Men om det er bare skremsel elller reelt, det vet jeg ikke.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 13:31   #5
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nedlasting: Hvor stor er faren for å bli "tatt"?

Dersom du ønsker mest mulig sikkerhet (det blir jo selvfølgelig aldri helt sikkert), så velger du et nedlastingssystem som ikke laster opp slik Bittorrent gjør. Det finnes også løsninger med VPN-klienter som krypterer dataene dine, som antakeligvis er det som broren til Shane bruker, men akkurat den biten kan jeg veldig lite om.

Jeg bruker Usenet, men det har høy brukerterskel for å si det mildt. Dersom man ikke er en veldig kyndig bruker så er det nok greiest og holde seg til Bittorrent og ta sjansen, eller og kjøpe det man er interessert i på DVD.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 13:37   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nedlasting: Hvor stor er faren for å bli "tatt"?

Jeg laster mest ned fra direktelinker, f.eks fra megaupload, så jeg tror sjansen for å bli tatt er ikke-eksisterende. Men en sjelden gang bruker jeg torrent, og jeg skjelver ikke akkurat i buksene da heller.

Vi har en sånn VPN-greie (jeg tror det er det den heter), men vi bruker den ikke til nedlastning, vi bruker den til å se på engelske tv-kanaler (iPlayer for det meste), rugby og Hulu. Tror det kostet under et par hundre i året (introduksjonstilbud), og man kan late som man er i USA, UK, Tyskland eller Frankrike. Tror den heter Astrill, jeg kan sjekke når jeg kommer hjem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 13:40   #7
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nedlasting: Hvor stor er faren for å bli "tatt"?

Faren for å bli tatt er lik null hvis du betaler for det du ser og hører på. :rema 1000:

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 13:54   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nedlasting: Hvor stor er faren for å bli "tatt"?

Usenet har vel strengt tatt ikke noen høyere brukerterskel enn Bittorrent egentlig, forutsatt rett klient og at man bruker tilrettelagte websider.

Under 200 kr koster det vel for toppabo hos f.eks. Giganews. Dette gir mulighet for kryptert innlogging og overføring, samt mulighet også for å bruke VPN hvis man vil skjule sitt "opphavssted" bedre. Mulig ytelsen blir noe redusert via VPN. Men sikkert raskere enn bittorrent uansett....

Det finnes en rekke andre aktører her enn Giganews som sikkert er billigere.

Det som imidlertid er en sentral forskjell mellom bruk av Bittorrent og Usenet er at ved Bittorrent er du med å distribuere (altså de datane du har lastes ned deles med andre brukere), mens med Usenet laster du kun ned dataene fra en server. I teorien skulle man da kunne si at man ikke kan bli tatt for å distribuere ulovlig kopierte "greier", men bare for å ha anskaffet det....

Eneste måten man vel kunne blitt tatt på når det gjelder Usenet, er hvis Usenet-leverandøren, f.eks. Giganews, raides og politiet i andre land oversender informasjon om brukerne til norske myndigheter, eller at bransje (Tono/fono o.l.) får dette utlevert fra myndighetene i de andre landene.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 10:38   #9
Shane
Erfaren
 
Shane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 894
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Nedlasting: Hvor stor er faren for å bli "tatt"?

Takk for svar!

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no