Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ny ligningsverdi for hus

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-10, 09:40   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Ny ligningsverdi for hus

Såvidt jeg skjønner så forventes det at jeg skal praktisere bruk av målebånd i helgen. Ihvertfall hvis jeg akter å lystre brevet som kom i posten i går hvor man avkrevde meg kvadratmetermålene på Chateau SF.

For det første er jeg spent på om hele befolkningen faktisk evner å beregne arealet på boligene sine.

For det andre lurer jeg på om jeg greier det selv også.
Trappen - skal den med, for eksempel?

Og til sist skal så 25 % av kvadratmeterprisen multipliseres med arealet så finner man ligningsverdien.

Men - hvordan finner jeg denne kvadratmeterprisen?

  Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 09:44   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Kvadratmeterprisen kan du bestemme selv

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 09:44   #3
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Jeg planlegger å finne frem siste takst, der står jo arealet, oppmålt av takstmann.

Ellers har jeg ikke sett så nøye på skjemaet - skal vi fylle ut kvadratmeterpris? Jeg trodde denne ble fastsatt sentralt, og sannsynligvis regulert med inflasjonen - minst.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 09:46   #4
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Stod ingenting om at vi skulle regne ut noen pris på det skjemaet vi mottok.

Slengte inn samme tall som stod i prospektet da vi kjøpte, aner ikke om det stemmer og har ingen intensjoner om å forsøke meg på oppmåling.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 09:46   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

I mine siste papirer så er jo hele arealet med. Mens her kan man trekke av boder og kanskje trapper og ihvertfall trimrom uten fast montert utstyr og sånn - så jeg skal måle. Det er ikke rare hytta jeg bor i når jeg kjenner etter.

  Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 09:47   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Nei, altså - vi skal ikke regne ut prisen og sende inn. Men jeg vil jo vite selv så jeg kan sjekke at de gjør riktig. Da må jeg finne hvor de finner prisen.

:kontrollfreak:

  Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:08   #7
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Jeg regnet det ut her:

www.skatteetaten.no/boligverdi
(de tar forbehold om endring da det er prisen i 4. kvartal som gjelder).

Hos oss ble det forøvrig så godt som det samme som før nå iallefall.

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:08   #8
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Opprinnelig lagt inn av Alexa, her.

Jeg regnet det ut her:

www.skatteetaten.no/boligverdi
(de tar forbehold om endring da det er prisen i 4. kvartal som gjelder).

Hos oss ble det forøvrig så godt som det samme som før nå iallefall.


Også leste jeg det du skrevlitt nøyere. Det er dette tallet du vil sjekke manuelt , ja.

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:12   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Tusen takk, Alexa. En kjapp regnerunde viser at kvadratmeterpsien er temmelig lik den man får om man snittregner boligene til salgs på finn akkurat nå.

  Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:13   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Ah, det var en nyttig link! Akkurat nå angrer jeg litt på at vi har bygget ut siden siste oppmåling.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:16   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Hvilket areal er det du skal beregne? Bruttoareal (BTA), bruksareal (BRA) eller P-rom?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:19   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Nå ser jeg at du skal bruke P-rom. Da skal du regne innvendig areal av disse rommene:

  • Vindfang, entre, gang, trapperom
  • Stue, kjellerstue, peisestue, TV-stue, loftstue
  • Kjøkken
  • Bad, dusjrom, toalettrom, vaskerom
  • Soverom
  • Arbeidsrom (hjemmekontor, pc-rom, medierom, bibliotek)
  • Allrom, omkledningsrom og lekerom
  • Trimrom (må ha fastmontert utstyr, for eksempel ribbevegger)
  • Innredet hobbyrom (vevstue og lignende)
  • Innredet gang mellom P-ROM, trapp mellom P-ROM og gang inklusive trapp mellom rom som er nevnt over.
Ergo skal trappen mellom stue og gang regnes inn, men ikke kjellertrappen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:22   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus



Jeg har fyrrom hvor vaskemaskinen står. Skal det med?

  Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:24   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Det tviler jeg sterkt på.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:26   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Eller forresten. Det kan det gjøre. Jeg prøvde å kjøpe en bolig i vår, der vaskerommet var lagt inn som en del av P-arealet, enda hele rommet var råkjeller, bare med en montert utslagsvask og en gammel vaskemaskin i et hjørne. Det økte P-arealet med over 20 m2, gitt.

Jeg gjetter på at du meget vel kan argumentere med at det er et fyrrom og ikke et vaskerom, så kan du heller argumentere hardt for at det er et vaskerom den dagen du skal selge kåken.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:29   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Jeg trodde jeg bare kunne bruke papirene fra siste takst jeg? Står det ikke P-rom der da? Dette blir litt for komplisert, kjenner jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:30   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Definisjonen av P-rom regnet etter hvordan rommet er møblert, ikke etter hvordan det er konstruert. Ergo kan du minske eller øke arealet betraktelig bare ved å ta ut vaskemaskinen eller fastmontere en ribbevegg. (Ikke en veldig god måte å beregne boligens verdi på, spør du meg.)

Du får heller flytte vaskemaskinen inn på kjøkkenet ved en eventuell kontroll.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:30   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg trodde jeg bare kunne bruke papirene fra siste takst jeg? Står det ikke P-rom der da? Dette blir litt for komplisert, kjenner jeg.

Hvis du har en takst som er så ny at den har registrert P-rom, så kan jeg ikke skjønne annet enn at du kan bruke den.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:34   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Siden vi har soverom og bad i kjelleren, må nok kjellertrappen vår også medregnes. slik jeg tolker dette er det kun kneloft og den vesle boden som ikke skal medregnes. Kneloft var sikkert ikke medregnet i prospektet fra vi kjøpte heller, kan vi bare regne ut boda og trekke fra den?

Sannelig om jeg er sikker på hva som skal medregnes på loftet nemlig, siden der knapt finnes et rom med full takhøyde i hele rommet, men der er jo to soverom og et bad.

Fysj, så nøyde hadde jeg ikke lest dette brevet, jeg bare så at vi måtte endre byggeår, det er nemlig oppgitt 2005, vi kjøpte i 2006, men det er jo bygget midt på 80-tallet da.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-10, 10:36   #20
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny ligningsverdi for hus

Medregnet arealet fra 1 år gammelt prospekt så er ligningsverdien på vår bolig det dobbelte av opplyst verdi i samme prospekt.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no