|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneHva gjør vi da? Jeg ønsker å ha lyse vegger, og først var jeg innstilt på å male veggene hvite, men det er en stor jobb. Finnes det alternativer som funker? Som feks: luting, olje med hvitpigment ol. Og hvor krevende er det?
![]() |
#2 |
Sliter med tastaturet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneJeg ville tro at luting/oljing osv er mer krevende enn maling, for å være ærlig. Ei heller like fint, synes jeg (dvs, det er kanskje fint om det er gjort skikkelig, men det er lettere å male enn å lasere pent). Jeg ville malt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneOm panelet er fint uten kvisthull eller skraper kan det være verdt å male det. Vi har malt stygt panel og har brukt mye tid på det, men det er mye skader i det og det ser ikke fint ut. Skulle jeg gjort det om hadde jeg revet det ned og heller kjøpt sånne ferdige panelaktige plater.
![]() |
#5 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneHusk kvistlakk om du skal male panelet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
padawan
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneOk, det ser ut til at maling er tingen. Nå har jeg ikke studert panelen skikkelig for vi tar ikke over før i desember. Er litt fristet til å sette bort hele jobben. Det hadde vært deilig å få det unna før vi flytter inn.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneEr en del som spraymaler slikt også. Kan gi en "finere" overflate enn når man maler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
padawan
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneKvistlakk/sperre har jeg ihvertfall lagt meg på minne.
![]() |
#10 |
padawan
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneMen aC, det blir så mye klin på gulvet, men ellers en god ide.
![]() |
#11 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneVi har brukt sperregrunn i hele hytta vår, men kvisten blør gjennom likevel. (Vi har granpanel da, vet ikke om den oppfører seg ulikt furu.) Det er mulig det hadde vært bedre med 2 strøk sperregrunn, men jeg ville nok gått for ordentlig kvistlakk hvis det var i huset mitt.
![]() |
#12 |
Einsam
|
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneMal, hvis du vil ha det lyst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
padawan
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneHvis vi går for maling er da fremgangsmåten, kvistlakk x 2, grunning og så 2 strøk maling?
![]() |
#16 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneWelcome to my world. Vi satt bort malinga av stua, resten tar vi selv :diger stue: Vi fikk et knakende godt tilbud som ble gitt litt på stående fot, og maleren angra seg etterpå for å si det sånn. De brukte to lag kvistlakk og grunning, så innså de at det ikke holdt, og tok et lag med sperregrunn (tror jeg) oppå der igjen. Deretter to strøk på vegger, tre i taket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggenePå hytta har vi brukt panellakk med dobbel dose hvitfarge. Det ble kjempefint - påføres med pensel og er lett å få fint synes jeg iallefall.
![]() |
#19 |
padawan
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggeneTakk og lov så er stua hvit og takene også. Men gangen, kjellerstue og barnerommene.
![]() |
#20 |
padawan
![]() Sv: Vi har kjøpt hus med furupanel på veggene
Ok, denne skal mannen få se. Da vet han hva han har i vente hvis vi gjør det selv.
![]() |
|
|