Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 3



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 3

Postet 03-12-11 kl 07:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
4. årgang

3
[1 Teofelia] [2 007] 3 Nessie [4 Tallulah] [5 Taien] [6 Salt]
[7 Bauche] [8 Divine] [9 Harriet Vane] [10 Flubby] [11 Ru] [12 Kitty Bastard]
[13 Eia] [14 Kasia] [15 kokosbolle] [16 Kirsebær] [17 Lorien] [18 Anda]
[19 smilefjes] [20 nolo] [21 Tjorven] [22 Skilpadda] [23 Svanen] [24 Toffskij]

Kommentarer totalt 29

Kommentarer

Gammel
Nessie sin avatar
Jeg har i en del år kjent litt på hva julen betyr for meg. Jeg er ikke spesielt opptatt av tradisjoner, jeg har ikke faste adventsritualer og jeg er ikke troende. Jeg har mer eller mindre bare heist litt på skuldrene og tenkt at det er en koselig ting i mørketiden. Men de siste åra har jeg kjent at julen har fått meg til å kjenne på takknemligheten.

Den kom kanskje særlig etter at pappa ble kreftsyk sensommeren 2008, og vi gikk mot ei jul med usikkerhet på om det var den siste jula med pappa… Det gjorde noe med meg. Heldigvis overlevde han, og jeg og min familie kunne være sammen jula etter også.

Men jeg vet jo at det er mange som ikke opplever det. At det er mange som føler på sorgen i denne tiden, som føler seg ensom, som mangler både familie og venner rundt seg, og som i tillegg kanskje hverken har økonomi eller helse til å feire som alle andre.

Derfor ønsker jeg å fokusere på hva vi kan gjøre for andre nå i desember. Hvem vi kan rekke ut ei hånd til i denne mørketida. Det trenger ikke være så veldig store ting. Kanskje kan du besøke noen av besteforeldrene dine og la de få holde i handa di en liten stund, kanskje kan du gi litt ekstra til en organisasjon som har fokus på å hjelpe, kanskje kan du kjøpe juleutgaven av Sorgenfri, kanskje kan du tenke at i desember skal jeg virkelig sette pris på partneren min og huske å vise det, kanskje kan du kjøpe en blomst til en god nabo eller en god venn, eller kanskje kan du smile til en fremmed på bussen.
Det er så mye vi kan gjøre, som ikke trenger koste noe særlig. Verken av tid eller penger. Men som kan bety veldig mye likevel.
I år har jeg tenkt å:
♥ bake kromkaker sammen med min bestemor
♥ gi julegaver til frivillighetssentralen her jeg bor, som videreformidler til både barn og voksne i kommunen
♥ kjøpe juleutgaven av Sorgenfri
♥ gi litt ekstra til SOS Barnebyer
♥ sørge for at mannen og barna mine får en ekstra klem hver dag

Bruk gjerne denne tråden til å gi inspirasjon om hva du tenker å gjøre.
Og så legger jeg ved en av de fineste sangene jeg vet om. Den rører meg veldig.

(Kilde: youtube.com)



Ha en strålende førjulstid! ♥
Postet 03-12-11 kl 08:22 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Nydelig sang! Den ble sunget i min bestemors begravelse, så jeg forbinder den med vemod og savn. Som du skriver, er det ikke alle som kommer ut av sykdom "på rette sida".

Sangen er egentlig irsk og heter "Down by the Salley Gardens" og teksten (diktet) er skrevet av William Butler Yeats.
Postet 03-12-11 kl 08:59 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Takk, Nessie. Nydelig tone i den sangen der. Oppfordringer din er gode.
Postet 03-12-11 kl 09:19 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
tinkadott sin avatar
Den sangen er nydelig!

Nå inspirerte du meg veldig til å gi litt ekstra omtanke. Jeg skal gi det til mann og barn i dag, og til en annen personi familien som står ganske alene for tiden.
Postet 03-12-11 kl 09:32 av tinkadott tinkadott er ikke aktiv
Gammel
Mams sin avatar
Nydelig sang og en flott oppfordring.
Postet 03-12-11 kl 10:23 av Mams Mams er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Elsker sangen!
Flott oppfordring ja. Noen ganger skulle jeg ønske familien min bodde nærmere og jeg kunne bake kaker sammen med mormor.
Postet 03-12-11 kl 10:29 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Tåtti sin avatar
Fin luke, Nessie. Fine sangen.
Postet 03-12-11 kl 10:31 av Tåtti Tåtti er ikke aktiv
Gammel
Nasse sin avatar
Takk for ei fin luke.
Postet 03-12-11 kl 11:08 av Nasse Nasse er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Takk for en fin luke og en påminnelse om å huske på dem som ikke har så mye. I Reykjavik har de på de to store kjøpesenterene juletrær der folk kan legge pakker til barn og voksne, og dette blir så delt ut til folk som trenger det før jul. En veldig fin ting.
Postet 03-12-11 kl 11:17 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Adele sin avatar
Fin luke. Jeg skal også bake kromkaker sammen med min mormor. I tillegg har jeg kjøpt juleutgaven av Sorgenfri. Innlegget ditt er en viktig påminnelse; jeg har nettopp hatt tidenes utblåsning mot de to største som har kranglet mye på morgenkviste. Eldste lurte da på hvorfor jeg valgte å få ham...Nå skal jeg gå ned å gi ham en klem.
Postet 03-12-11 kl 11:21 av Adele Adele er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Det kan jo også være nok å ta en telefon eller sende en fin sms til noen Det må ikke være en fysisk ting.
Postet 03-12-11 kl 12:02 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Fine Nessie. Omtanke og omsorg er fine egenskaper. Du har så mye av begge. God adventstid til deg og dine. :klem:
Postet 03-12-11 den 12:11 av
Gammel
Skilpadda sin avatar
Å vise omsorg til andre er en fin måte å skape julestemning på, ikke bare hos seg selv, men i nærmiljøet og i samfunnet også. Det er en av de tingene jeg liker godt med jul og førjulstid, det at det kommer litt høyere opp i bevisstheten til folk, det med at det er mange som er ensommer eller sliter litt av andre grunner. Det var en fin påminnelse, Nessie, takk for det.
Postet 03-12-11 kl 12:15 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
tink sin avatar
Smilefjes har rett, som vanlig, du er et usedvanlig omsorgsfullt menneske. Til inspirasjon for oss andre. Takk for påminninga.
Postet 03-12-11 kl 12:24 av tink tink er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 03-12-11 kl 12:29 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Pebbles sin avatar
Jeg elsker den sangen - og har hatt Kurt Nilsens jule-cd på repeat de siste dagene.

Julehøytiden fungerer som en påminnelse til å støtte veldedig arbeid og det er fint. I tillegg til det, har jeg tenkt endel på det du sier angående de små tingene som har med oppmerksomhet og omsorg å gjøre. mannen og jeg har gått noen runder med at vi slett ikke er fornøyd med at jobbstress fører til mindre tålmodighet med barna og hverandre. Vi har tatt en aktiv beslutning om å senke skuldrene i en stresset periode og huske å være tålmodige og oppmerksomme mot barna og hverandre. Jeg kjenner allerede effekten og jeg har tenkt å tviholde på den beslutningen og ikke la meg selv falle i "snakke grinete til familien fordi jeg er utslitt"-fella igjen.

Jeg setter av ekstra tid til samtaler med elever som er litt frynsete i sjelen nå i førjulstiden. Og denne posten er også en påminnelse til å ringe min gamle mormor ekstra ofte nå i mørketiden.

Takk, Nessie.
Postet 03-12-11 kl 12:43 av Pebbles Pebbles er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Takk for et flott innlegg!

Down by the Salley Gardens ble forøvrig spilt i bryllupet da Ernie og jeg giftet oss, som en hyggelig overraskelse fra presten til oss.
Postet 03-12-11 kl 12:45 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
For en koselig luke! Sangen er nydelig og det er jammen meg ud og - omsorgsfull og fin!
Postet 03-12-11 kl 13:03 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Ine sin avatar
Fint innlegg, jeg får så vondt av alle ensomme. Men da kan jeg prøve å gjøre noe med det.
Postet 03-12-11 kl 13:11 av Ine Ine er aktiv nå
Gammel
Tangina sin avatar
Takk for påminnelsen, Nessie. Jeg står midt oppi stressende flytteforberedelser og føler meg svært lite jlete, men en ekstra klem og noen gode ord har man alltid tid til. Fin luke!
Postet 03-12-11 kl 14:16 av Tangina Tangina er ikke aktiv
Gammel
Benzo sin avatar
Fin luke og nydelig sang.
Postet 03-12-11 kl 16:43 av Benzo Benzo er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar


Vokalisten i Violet Road, Kjetil Holmstad-Solberg, sang den på minnemarkeringa etter 22. juli her i Tromsø, og den minner meg om alle de unge vi mistet den dagen. Jeg tenker mye på alle de som går inn i advents- og juletida uten de aller kjæreste de hadde.
Postet 03-12-11 kl 17:30 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
Karamell sin avatar
Takk for en fin luke, Nessie! Sangen er nydelig og jeg sang den på eksamen i forrige årtusen (nei, det var nok ikke like vakkert ).
Postet 03-12-11 kl 20:03 av Karamell Karamell er ikke aktiv
Gammel
007 sin avatar
Fin luke og fin sang, Nessie. Og ikke minst: Fin oppfordring.
Postet 03-12-11 kl 20:03 av 007 007 er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
@Karamell:
Postet 03-12-11 kl 20:26 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
For en fin luke.
Postet 03-12-11 kl 20:58 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
jolie sin avatar
Veldig fin luke. Jeg tar den med meg inn i denne førjulstida - når gavehysteriet tar meg skal jeg ta meg tid til å stoppe opp og rekke ut ei hand til de som trenger det mer enn både meg og alle mottagerene av gavene jeg kjøper.
Postet 04-12-11 kl 00:40 av jolie jolie er ikke aktiv
Gammel
Røverdatter sin avatar
Takk for en fin luke, Nessie.
Postet 05-12-11 kl 09:25 av Røverdatter Røverdatter er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Tusen takk for en fin luke, Nessie
Postet 08-12-11 kl 01:28 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no