Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 19



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 19

Postet 19-12-17 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 10. årgang -

19

[1 Høst] [2 Palmen] [3 Tink] [4 Heilo] [5 Candy Darling] [6 Pøblis]
[7 Harriet Vane] [8 Maverick] [9 Pappalille] [10 Skilpadda] [11 Koma] [12 Nessie]
[13 Ru] [14 Inagh] [15 Kalenderpiken stepper inn] [16 Che] [17 Tallulah] [18 Matilda]
19 Toffskij [20 Svanen] [21 Kanina] [22 Tangerine] [23 Albertine] [24 Tåtti]

Denne høsten har vi bodd i Oxford. Oxford har alltid vært en av mine store forelskelser, eller i hvert fall siden jeg leste Dorothy Sayers’ Gaudy Night og umiddelbart skjønte at dette stedet var noe for meg. Nå er det selvsagt noe annet å ha hverdagslivet sitt et sted enn det er å være der som romantisk turist, men jeg synes fortsatt det er romantisk, selv om trafikken er helt idiot, og de vakre gamle husene unektelig også er nokså trekkfulle. (På kontoret mitt er det en sprekk i veggen ved siden av vinduet som man kan se rett ut gjennom. Trenger nesten ikke vinduet. Ah, these Georgian houses!)

Sitat:
In the glamour of one Gaudy night, one could realise that one was a citizen of no mean city. It might be an old and an old-fashioned city, with inconvenient buildings and narrow streets where the passers-by squabbled foolishly about the right of way; but her foundations were set upon the holy hills and her spires touched heaven.
Så min kalenderluke er fem julekort fra Oxford.

1. Snø



Det er jo nesten juks å stille med snøbilder, siden det ikke har ligget snø her på sju år. Men i år kom den altså, midt i desember. Det var nok til at folk tok med seg kajakken og stekebrettene sine ut for å ake. Det var nok til at ikke bare museene, men også alle skolene ble stengt. Det var fem centimeter. Ungene kommer aldri til å glemme at skolen gjerdet inn en bitteliten haug med livsfarlig snø med stripete sikkerhetsbånd à la mordåsted. Det var uforglemmelig.

2. Snømenn



Man kan mistenke at de stengte skolene fordi de skulle bygge snømenn. I hvert fall forsvant det meste av snøen på rekordtid inn i tusenvis av snømenn. Vi bygde en snøkatt med overlegen norsk teknikk (vi skjønte at man måtte kitte over jordstriper og høstløv med nysnø for en elegant hvit finish) og fikk ovasjoner fra forbipasserende. Alle collegene hadde selvsagt snømenn også, Magdalen hadde en med hatt, og All Souls hadde en med MA-kappe. Man må ta disse tingene alvorlig.

3. Desemberlys



Broad Street, Sheldonian og Bodleian, New[1] College Lane og spirene på All Souls er skamløst vakre hver dag, men i desemberlys?

4. Cherwell



I sentrum havner nå alle, men en av de beste tingene med å bo her, er å sykle til jobb langs Marston Cycle Path (som har ferister og tidvis et oppmerksomt kupublikum), og som tar seg utmerket ut både i morgendis og måneskinn. Eller å gå gjennom universitetsparken langs Cherwell, nå som alle puntene[2] er i opplag og bare ender bryter vannflaten. Det er ikke ille.

5. Gloria in excelsis



Men kanskje er det aller finest om natta likevel. Radcliffe Camera flombelyst. Småløpende studenter i kappe (eller i det minste smoking) på vei til collegejulemiddag.[3] Magdalen og Christ Churchs juletrær.[4] Eller taket på Christ Church Cathedral under årets julekonsert. Venite adoremus.

-----------
[1] New College er fra 1397. Sjikkli nytt.
[2] Det var egentlig stemning i heimen for å kalle dette kalenderbidraget «Julepunt», men de er altså ryddet bort for sesongen, så hele det fine ordspillet gikk i vasken.
[3] Hvis de kommer på sykkel, selvsagt uten lykt, rekker du kanskje akkurat å se skjortebrystet i tide før de meier deg ned.
[4] Jeg leste en nettdebatt om hvilket college som var hvilket Hogwarts-hus her om dagen. Det var stort sett bare én ting alle var enige om, og det var at Christ Church måtte være Slytherin. De har tross alt 13 britiske statsministre på samvittigheten. Så det var altså der Dumbledore hadde kontoret sitt, sånn egentlig.

Kommentarer totalt 33

Kommentarer

Gammel
Blondie sin avatar
Åh, Oxford! Så magisk, takk for en titt inn i den britiske hverdagen deres.
Postet 19-12-17 kl 08:35 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar
Postet 19-12-17 kl 08:52 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Deilig luke.
Postet 19-12-17 kl 08:58 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Så moro å få se!
Postet 19-12-17 kl 09:06 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Dali sin avatar
Takk for titten! Fine bygg!
Postet 19-12-17 kl 09:21 av Dali Dali er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Finfin luke! Jeg følger en del instakontoer som er helt til å drømme seg bort i, dine bilder er vel så vakre i så måte.

(Jeg følger dessuten en Oxfordbasert lærer og hagedame, hun hadde også undervisningsfri to dager på grunn av snø. )
Postet 19-12-17 kl 09:25 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Det er noe med England, altså, og ikke minst Oxford.
Postet 19-12-17 kl 09:29 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar

Oj så fint! Jeg var i London forrige uke, og så spør av alle snømennene der
Postet 19-12-17 kl 09:37 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Høst sin avatar
Oxford. Takk.
Postet 19-12-17 kl 09:45 av Høst Høst er ikke aktiv
Gammel
Timar sin avatar
Oxford, altså! Takk for flott luke!
Postet 19-12-17 kl 09:54 av Timar Timar er ikke aktiv
Gammel
Millen sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 19-12-17 kl 10:12 av Millen Millen er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Takk for titten og fine bilder.

Må humre litt over reaksjonene på litt snø (og is).
Postet 19-12-17 kl 10:15 av Fersken Fersken er aktiv nå
Gammel
Bluen sin avatar
Postet 19-12-17 kl 10:17 av Bluen Bluen er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Matilda
Jeg følger dessuten en Oxfordbasert lærer og hagedame, hun hadde også undervisningsfri to dager på grunn av snø.
Vår skole nøyde seg heroisk med én stengt dag, dagen etter åpnet de seint, hadde tutor group (typ klassens time) halve dagen, og gjetet ungene rundt i skolegården i bevoktede grupper så de ikke skulle skli på isen eller (gisp!) kaste snøballer.
Postet 19-12-17 kl 10:17 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Så nydelig!
Postet 19-12-17 kl 10:22 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Takk for titten! Så fint det ser ut.
Jeg måtte flire av beskrivelsen av den farlige snøen, er jo litt som nordlendinger tror østlendinger reagerer når det kommer litt snø i Oslo.
Postet 19-12-17 kl 10:46 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Toffskij sin avatar
Ja, engelskmennene er helt klart ekstremsøringer. (Jeg kjenner et par kanadiere her, og vi fniser og himler med øynene i skjønn forening.)
Postet 19-12-17 kl 10:55 av Toffskij Toffskij er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Engelskmenn og snø, ass. Det ser jo virkelig ut som dere har det helt vidunderlig, og lever i en eller annen sjarmerende britisk TV-serie.
Postet 19-12-17 kl 11:00 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
Åh, frysninger!
Postet 19-12-17 kl 11:01 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Tallulah sin avatar
Haha, jeg kan tenke meg at ungene syns denne tilnærmingen til snø var noget overdreven. Når det er sagt, så kommer Hiawata alltid sur hjem fra skolen når vaktmesteren til slutt strør issklia de bruker friminutt på friminutt på å polere og lage, fordi den til slutt blir så glatt at skolen ikke ønsker flere brukne armer og hodeskader.
Postet 19-12-17 kl 11:02 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
Pelle sin avatar
Herlig luke!!
Postet 19-12-17 kl 11:21 av Pelle Pelle er ikke aktiv
Gammel
Mex sin avatar
Herlig luke! Takk for titten.
Postet 19-12-17 kl 11:38 av Mex Mex er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Å, jeg har så lyst til England
Takk for fin luke!
Postet 19-12-17 kl 11:49 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Addison sin avatar
Så herlig luke! Må til England igjen snart!!
Postet 19-12-17 kl 12:12 av Addison Addison er ikke aktiv
Gammel
Palmen sin avatar
Takk for titten!
Postet 19-12-17 kl 12:13 av Palmen Palmen er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Fin luke. =) Ond snø!
Postet 19-12-17 kl 12:19 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Postet 19-12-17 kl 14:02 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Åh!
Postet 19-12-17 kl 17:17 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Trixie sin avatar
Takk for fin luke.
Postet 19-12-17 kl 17:43 av Trixie Trixie er ikke aktiv
Gammel
Canisa sin avatar
Nydelig luke. Takk for titten
Postet 19-12-17 kl 19:01 av Canisa Canisa er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Oxford ��
Postet 20-12-17 kl 00:11 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
:forelska: Tusen takk for nydelig luke!
Postet 20-12-17 kl 22:45 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Tusen takk for finfin luke. Som nordlenning flirer jeg høyt av all den farlige snøen
Postet 23-12-17 kl 15:37 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no