Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 20



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 20

Postet 20-12-17 kl 08:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
- 10. årgang -

20

[1 Høst] [2 Palmen] [3 Tink] [4 Heilo] [5 Candy Darling] [6 Pøblis]
[7 Harriet Vane] [8 Maverick] [9 Pappalille] [10 Skilpadda] [11 Koma] [12 Nessie]
[13 Ru] [14 Inagh] [15 Kalenderpiken stepper inn] [16 Che] [17 Tallulah] [18 Matilda]
[19 Toffskij] 20 Svanen [21 Kanina] [22 Tangerine] [23 Albertine] [24 Tåtti]

Med luke så langt ut i desember er det fare for at tema har vært oppe før, men slik blir det bare. Jeg har bidratt to ganger før i FP-adventskalenderen, så det er i alle fall et nytt tema fra meg.

De små, litt bortgjemte organisasjonene

De fleste har noe de brenner for, og kanskje det forandrer seg ettersom livet gir nye utfordringer og opplevelser. Det finnes utallige små, men viktige organisasjoner, som blir litt borte bak de store, solide velkjente.

Da vår nå 3 åring kom til verden fikk vi mye medisinsk informasjon. Ja, vi følte nesten at vi druknet i informasjon om alt som kunne gå galt/være galt og risiko for det ene og det andre. Vi fikk informasjon om støtteordninger, men hvordan blir egentlig livet med denne lille jenta? Dette visste vi ikke, og selv de flinkeste legene kan ikke si det.
Vi fikk en bok av mine foreldre da hun var en måned gammel. Den heter «Livet med Marikken». For meg var det en bok jeg kjente meg igjen i allerede da. De samme tankene de første dagene, men også en bok som fortalte meg at vi skulle leve livet akkurat slik vi hadde tenkt før hun ble født. Sakte men sikkert fant vi nettverket og informasjon fra andre foreldre som hadde vært så fint å få med en gang, før vi faktisk rakk å lure.

Jeg brenner litt for en liten frivillig organisasjon som mange ikke har hørt om. Den heter Veslas koffert. Fra nettsiden til Veslas koffert:

Sitat:
Veslas koffert er nettopp det, en koffert. En koffert vi ønsker at alle nye foreldre til barn med Downs syndrom i Norge skal få. En koffert som inneholder en bok om det å bli foreldre til et barn med Downs syndrom, hjemmelaget teppe, lue og sokker til babyen, personlige historier fra oss som står bak Veslas koffert og informasjon om aktuelle foreninger. En koffert vi håper kan gjøre den første tiden til disse foreldrene litt lettere.

Veslas koffert er et foreldreinitiativ startet av seks mødre til barn med Downs syndrom. Vårt mål er å være et konkret tiltak og hjelpemiddel i oppfølgingen av nybakte foreldre til barn med Downs syndrom ved norske sykehus. Vi ønsker å gi de nybakte foreldrene en god start på deres nye tilværelse, og tenker at kofferten kan være et symbol på reisen de nå er i ferd med å legge ut på. Det er våre egne erfaringer og barn som er drivkraften for prosjektet.

De fleste sykehus har helsepersonell som er godt rustet til å ta seg av foreldre som nettopp har fått et barn med Downs syndrom, ventet eller uventet. Likevel kan foreldrene oppleve å ikke bli møtt med den støtten og forståelsen de har behov for. Samtidig som foreldrene skal håndtere sin egen sorgprosess, skal de sette seg inn i medisinske diagnoser, orientere seg om et stort offentlig støtteapparat, og mye mer. Det kan føles skremmende, overveldende og ensomt. Da er det ekstra viktig å vite at det finnes et nettverk utenfor sykehusets vegger som kan gi støtte, oppmuntring og informasjon i alle situasjoner.

Veslas koffert var i sin spede begynnelse da jenta vår kom til verden, så det var ingen slik gave å få da vi lå på sykehuset med mange spørsmål. Nå har Veslas koffert avtaler om å sende kofferter til alle nyfødtintensivavdelinger, og flere andre barselavdelinger. Jeg har ikke selv strikket til dem enda, men de har jo en del portoavgifter og trenger også økonomisk støtte for kjøp av kofferter og bøker. Så i år som i fjor sender jeg en julegave også til Veslas koffert. Er det noen med strikke/heklefingre som vil bidra er jeg helt sikker på at de vil bli glad for bidraget (Informasjon om adresse og kontonummer/VIPPS står på siden deres).





Har du en liten organisasjon som ikke er så kjent, som du brenner litt ekstra for? Som trenger en liten dytt frem?


En riktig god jul ønskes fra svaneredet ved Mjøsa. Ta godt vare på hverandre og ta imot livets små og store overraskelser, og gjør det beste ut av det!

Kommentarer totalt 18

Kommentarer

Gammel
Blondie sin avatar
Åh, så fint å lese! Jeg har fulgt Veslas koffert via media og har tenkt at det høres ut som et flott tiltak. Det betyr så mye å møte andre i samme situasjon når starten på livet blir annerledes enn man forestilte seg.

I denne artikkelen står det litt om et annet tiltak jeg tenker fortjener omtale. Å kunne tilby en større mulighet for å skape minner med det kjæreste inlivet er viktig for veldig mange.
Postet 20-12-17 kl 08:15 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Dette var en fin luke. Jeg har hørt om dette før, men ikke med så mye detalj som her. Det å vite at noen der ute vet hva du går gjennom når ingenting blir som du hadde tenkt, må jo være en hjelp. Det å vite at noen, som vet akkurat hva du strever med, er der og kan støtte må i hvert fall føles som et lite lysglimt.

Det jeg brenner for er foreningen Lykkelige barn. Dette er barn med høyt og ekstraordinært læringspotensial, som ofte ikke får den hjelpen og den tilpassede opplæringen de har krav på og som opplever like store hindringer og frafall i videregående som dem som strever med skolefagene. Det å ikke bli møtt og sett der en er, det å aldri få oppleve gleden ved mestring, er feil! Uansett hvilket utgangspunkt man har.
Postet 20-12-17 kl 09:29 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Dette var en fin luke, og jeg har veldig lyst til å støtte med noe strikke/heklerier. god jul til svaneredet!
Postet 20-12-17 kl 09:32 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Et fint verktøy å få når det står på som verst og livet plutselig ser veldig annerledes ut.

Kanskje ikke en organisasjon, men jeg vil gjerne slå et slag for lokale lavterskeltiltak nå i julen. Omvendt julenisse i Skien er et slikt et (som nå vokser). Det settes ut handlevogner, folk handler og legger varer i vognene, det distribueres til folk som har meldt fra om at de trenger hjelp i julen.
Postet 20-12-17 kl 09:36 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
nolo sin avatar
Takk for fin og informativ luke.
Postet 20-12-17 kl 09:46 av nolo nolo er ikke aktiv
Gammel
Maverick sin avatar
For et nydelig konsept!
Postet 20-12-17 kl 09:48 av Maverick Maverick er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Så fin luke, og for et nydelig initiativ!
Postet 20-12-17 kl 09:51 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Fin luke, Svanen! Jeg har hørt om Vestas koffert via jobben min og synes det er et fantastisk tiltak.
Jeg har sendt dem en liten julegave nå.
Postet 20-12-17 kl 10:29 av Pøblis Pøblis er aktiv nå
Gammel
Tallulah sin avatar
Så fin luke, Svanen! Jeg visste ikke om denne, men det ser ut til å være en virkelig fin ting å kunne gi til dem hvis liv plutselig ble litt annerledes enn man hadde tenkt.

Jeg brenner for Quo Vadis Laget, en organisasjon som gir voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang fra hjemlandet en arbeidsplass, og dermed arbeidstrening og norskoplæring i ett. De holder til inne i Schouskvartalet, og selger de virkelig nydeligste ting, vever filleryer på omdrag og leverer catering.
Postet 20-12-17 kl 10:35 av Tallulah Tallulah er ikke aktiv
Gammel
isola sin avatar
Veslas koffert er så fin!! Kanskje vi burde ha en tråd om det i Hobbyhjørnet også?
Postet 20-12-17 kl 14:14 av isola isola er ikke aktiv
Gammel
Nessie sin avatar
Fin luke.
Jeg hadde ikke hørt om Veslas koffert, så takk for informasjonen. Det høres virkelig bra ut. Og jeg håoer de får nok støtte og hjelp til å fortsette.
Postet 20-12-17 kl 17:03 av Nessie Nessie er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Her var det mange organisasjoner som gjør mye bra, ja. Har lest før om den Blondie nevnte.
Når jeg bare får strikket ferdig julestrømpe til min nevnte 3 åringen (ja, litt sent ute...), skal jeg strikke litt og sende.
Postet 20-12-17 kl 17:21 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Inagh sin avatar


Hjertebarnet mitt er ikke lite og ukjent lenger, men sykehusklovnene står meg veldig nært. Jeg kommer aldri til å glemme en gang Lillemann var så sjuk så sjuk, han hang i armene til pappaen sin og fikk knapt puste - så kom det stille inn to fargerike vesner, som bare leste situasjonen, og forsiktig, forsiktig sang de og blåste såpebobler og hadde fargerike, flagrende tørkler som dansa i lufta... og midt i alt det vonde og pustebesværet fikk de et smil ut av ungen min. Siden har jeg elsket sykehusklovnene dypt og inderlig.
Postet 20-12-17 kl 17:32 av Inagh Inagh er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Ja, sykehusklovnene!
Postet 20-12-17 kl 17:45 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
vixen sin avatar
Så fin en luke!

Sykehusklovnene har jeg også et stort hjerte for
Postet 20-12-17 kl 20:41 av vixen vixen er ikke aktiv
Gammel
Svanen sin avatar
Sykehusklovnene har vi også hatt besøk av 3 ganger. Som 7 mnd baby (såpebobler da og!), en gang da snuppa var inn til operasjon "underholdt" de meg på rommet vårt og da nesten 18 åring var lagt inn i fjor. Veldig flinke til å tilpasse til hvem de skal besøke.
Postet 20-12-17 kl 21:40 av Svanen Svanen er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
For en flott organisasjon, for et flott formål. Så konkret og "lite", men likevel så utrolig betydelig. En slik organisasjon gir håp til alle som vil endre verden litt og litt. Takk for nydelig luke!
Postet 20-12-17 kl 22:59 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
gnuri sin avatar
Åh for en nydelig luke
Postet 23-12-17 kl 15:40 av gnuri gnuri er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no