Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Kaffestuggu – Where everybody knows your nick

Lørdag

Kaffestuggu er åpen døgnet rundt for kaffe, vin, te, øl, brus, vann eller bare skravling. Alle, både nye og gamle, er hjertelig velkomne her! Bloggen er helt åpen og kan, som alle åpne blogger, også leses av ikke-FP-medlemmer og Google.

Bloggen tilhører ikke ett bestemt medlem, men drives av moderatorteamet i fellesskap, og den åpnes hver morgen av den første i teamet som føler for det. Kaffestuggu har ofte åpent på kveldstid også, særlig i helgene.
Rangér dette innlegget

Lørdag

Postet 07-01-23 kl 06:42 av Kaffestuggu

Kommentarer totalt 30

Kommentarer

Gammel
Stompa sin avatar
Morn.

Liten kaffepause i siste liten-vurderinga. Vi har terminavslutning på tirsdag, og jeg har noen tekster igjen å vurdere før jeg kan sette de siste halvårsvurderingene. Blir jobbehelg på meg - igjen. :svett:
Postet 07-01-23 kl 08:37 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Appelsin sin avatar
Fremdeles i senga, men står straks opp og gleder meg til å se dagslys for første gang siden søndag.
Rydding, Banks, gi bort ting på Facebook, og minst en lang tur, er plan for helga.
Postet 07-01-23 kl 08:43 av Appelsin Appelsin er ikke aktiv
Gammel
Hondacrv sin avatar
Heier på deg, stompa! Eg er ferdig med vurderingar, så eg skal setje karakterane i dag tenkte eg. Det blir ei enkel teknisk sak, og så må eg sjekke orden og atferd. Det blir litt verre, hehe. Me har terminslutt den 18., men eg skal på hørselskurs til uka så treng å få gjort det eg kan før det.
Postet 07-01-23 kl 08:44 av Hondacrv Hondacrv er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Orden og atferd har jeg gitt opp, Hondacrv. VIS er så ufattelig dårlig; det er umulig å få oversikt for enkeltelevene uten å bruke timesvis på det, så jeg (og de fleste kollegaene mine) har bare sagt at det nekter vi å bruke tida vår på. Elevene får bare få G sjøl om de burde ha vært satt ned. Det er ikke vårt problem at fylket har bytta ut et strålende bra program med et som i sammenligning er elendig.
Postet 07-01-23 kl 08:52 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Det er litt vittig, men ledelsen i fylket her har faktisk fått direkte spørsmål fra nasjonalt hold om hvorfor det er så mange flere helt konkrete klager/ønsker om endringer i VIS fra Nordland enn det har vært fra alle de andre fylkene tidligere år - og det er selvsagt fordi vi faktisk hadde et program som fungerte nesten optimalt før, og derfor savner vi alle funksjonene som de andre fylkene aldri har hatt, og derfor ikke har hatt fantasi til å etterlyse i VIS.
Postet 07-01-23 kl 08:54 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Jeg er så støl. Skyt meg.
Postet 07-01-23 kl 09:18 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
God morgen! Har akkurat klemt studenten vår hadet; hun flyr tilbake til Trondheim i dag med en koffert som muligens er akkurat litt for tung, vi får se hvordan det går. Planen for dagen er å trene med Luftslottet og så drikke den champagnen vi egentlig skulle hatt 30. desember for å feire at vi greide å nå treningsmålet vårt for 2022.
Postet 07-01-23 kl 10:06 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Matilda sin avatar
Åh, vi har da klagd på en hel del ved ViS i Viken også, Stompa. Vi har bare resignert, etter flere år med protester som ikke blir tatt til følge.

Vi har også karakteroppgjør på tirsdag. Jeg er mer eller mindre klar med underveisvurdering, har tre korte tekster igjen, pluss en utsatt muntlig vurdering med et par elever mandag. Jeg må uansett jobbe en del i helga, jeg vurderer helt karakterløst for andre år på rad og må se over en del for å få oversikt over utvikling. Skal bli godt å få det unna!

For øvrig støl, her også. Jeg trente bare en gang i jula, med litt andre øvelser enn jeg har i nåværende program, så det var hardt å begynne på igjen. Det hjelper ikke at det er så glatt at man må stavre seg rundt som ei gammel dame mellom treningsøktene.
Postet 07-01-23 kl 10:11 av Matilda Matilda er ikke aktiv
Oppdatert 07-01-23 kl 10:23 av Matilda
Gammel
star sin avatar
Vært våken en stund, men er nå klar for å ta butikkrunden.
Postet 07-01-23 kl 10:26 av star star er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
Jeg har 15-åring dag! Lille babyen.

Vi har også klaget mye på ViS, så det er nok en forenkling. Oversikt over alle elevene med orden/adferd er dog fikset, det kan jo være at noen av problemene ligger lokalt også?

Jeg ignorerer jobb i helga, men det er jo karaktermøte på mandag. Natt til mandag, Kamskje?

Snart storinnrykk her, jeg må bake! :svisj:
Postet 07-01-23 kl 10:35 av Blondie Blondie er ikke aktiv
Oppdatert 07-01-23 kl 10:45 av Blondie
Gammel
Stompa sin avatar
Poenget var ikke at det ikke var klager og utbedringsønsker før, men at tallet fra Nordland visstnok utgjør en såpass mye høyere prosentandel enn antall brukere fra Nordland at noen på toppen har reagert.
Postet 07-01-23 kl 11:16 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Blondie, hvis du kan fortelle meg hvordan jeg kan få oversikt over hvor mange enkelttimer med umeldt fravær (kode X) hver av de 26 kontaktelevene mine har uten å bla meg gjennom dagfraværet dag for dag siden august, ville jeg blitt superglad, for det har ingen hos oss klart å finne ut.
Postet 07-01-23 kl 11:20 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Pappalille sin avatar
Det er én ting å være skikkelig støl, det er noe annet å være støl fra nakken ned til knærne i alle store og noen mindre muskler, både på baksiden og fremsiden! Jeg syter, men er jo fornøyd med meg selv også. Dette er resultatet av halvannen time taekwon-do på torsdag, styrt av den ene grunnleggeren av klubben. Hun er tøff og dyktig og setter sammen artige treninger, så jeg tar i. Ooof.
Postet 07-01-23 kl 11:28 av Pappalille Pappalille er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Jeg er i samme situasjon som andre lærere, så jeg jobber fra senga på Ahus. :sparker:

Å få oversikt over elevefravær på VIS er helt, helt grusomt. Så er det én ting jeg er glad for med VO er det at jeg bare kan ignorere det fraværet. Det føres kun for internen statistikk.
Postet 07-01-23 kl 11:47 av Input Input er ikke aktiv
Oppdatert 07-01-23 kl 12:12 av Input
Gammel
Serafin sin avatar
God formiddag.
Her har jeg fått jobbet i 2 timer, og skal nå sette meg og se om jeg har kontroll over pensum til uka, gleder meg til å starte opp med forelesninger igjen på tirsdag!

Samboeren fortsatt på sykehus, føler litt at de hiver alt på han nå, og håper at NOE funker. De kjører på med somac, uten at han egentlig har symptomer på reflux, og de skal fylle på med blod. Jaja, han kommer iallfall ut derfra godt kontrollert, haha.

Må handle en tur i løpet av dagen, og burde vel startet med klesvask, men vi får se. For første gang siden vi kom hjem føler jeg at jeg er på pluss-siden når det gjelder energi, så best å ikke bruke opp den.
Postet 07-01-23 kl 11:54 av Serafin Serafin er ikke aktiv
Gammel
Nenne sin avatar
Her ryddes det ennå snø etter snøfallet igår. Mannen min er en helt!

Jeg moter meg opp til å takle prikken over i-en på et strikkeprosjekt. Det er vanskelig!
Postet 07-01-23 kl 12:49 av Nenne Nenne er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Hvor lenge har han vært innlagt nå, Serafin? Håper han får komme hjem snart. Sykehus er pyton, både for den som er innlagt og den som er igjen alene hjemme.
Postet 07-01-23 kl 12:58 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Serafin sin avatar
Input - siden mandag kveld. Og jeg trodde jo ikke i min villeste fantasi at det skulle vare så lenge, da jeg kjørte han innover på mandag ettermiddag...

Håper jo at han får komme hjem mandag, men jeg prøver å ikke tenke at han helt sikkert kommer hjem, for jeg vet jo at plutselig skjer det ett eller annet. Og vet jo at jeg får hjem en som er rimelig sliten. Men han har fått enerom nå da, og en ekstra madrass. Han er jo blå over hele kroppen etter å ha ligget på harde senger..

Går jo helt greit å være alene hjemme, jeg er jo heldigvis vant til det, men merker nå som det begynner å gå rett vei og jeg senker skuldrene litt, at jeg har nok vært innmari bekymret.

De vet enda ikke hva årsaken er da. Og det liker jeg ikke helt. Men de har sjekket absolutt alt, så skal ikke være noe skjult sykdom under. Er liksom nok med alt som er kjent. *ler*
Postet 07-01-23 kl 13:14 av Serafin Serafin er ikke aktiv
Gammel
Syrinx sin avatar
Vi skal innover i bygda i dag, ete middag hos mamma og pappa. Det passar meg ypperleg å sleppe kokkelering i dag.

Kan ellers melde om mildvér og regn her. Trur min beskjed om å hugse kjøpe strøsand gjekk under radaren for han som var på butikk i formiddag. Får kjøpe ein pose når vi er ute på farta seinare i dag.
Postet 07-01-23 kl 13:39 av Syrinx Syrinx er ikke aktiv
Gammel
Magica sin avatar
Vi har klaget mye på VIS i Møre og Romsdal også, og jeg har jo jobbet med innføringen og er tett på prosjektet. Jeg tror de egnetlig er klar over det meste som er tungvint, men at de er såpass forsinket at de rett og slett ikke kan prioritere å få det bedre akkurat nå, det er mye som ikke er levert og ferdig. Veldig synd for alle lærere….
Postet 07-01-23 kl 13:39 av Magica Magica er ikke aktiv
Gammel
Kaija sin avatar
Pakker bort jul nå. Pleier å si20. dag, men må visst ta det når jeg har overskudd og motivasjon. Jeg måket fint og ferdig i går, så nå venter jeg bare på at resten skal regne bort, og at jeg skal få betalt for finmåkingen med at gårdsplassen min blir jevn og ganske isfri, istedet for hålkehælvete. Ellers snakket jeg med mamma nå, og endte med å synes foreldrene mine er noen nek, som ikke våget seg ut på besøk til vennene i nabokommunen i går, men heller skal ta det i ettermiddag, når regn og nullføre virkelig har fått gjort sitt. Og med en livsfarlig mr. verdensmester bak rattet, er jeg redd det ikke går helt bra.
Postet 07-01-23 kl 13:55 av Kaija Kaija er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Jeg har til gode å høre noen si noe positivt om VIS.

Har også måkt masse i dag, merker på kroppen at det ikke er noe jeg gjør så ofte, så to ganger i går og en i dag gir litt støle muskler. Men fornøyd med egen innsats, da! Nå samler jeg krefter til å handle mat og ta bort julepynt.
Postet 07-01-23 kl 14:15 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
star sin avatar
Eneste jeg har måka er utenfor hovedinngangen og rundt svingen til meg. Traktoren var her tidligere og noen har måket "tråkket" fram til hovedinngangen.
Men jeg måkte resten og svingen vi tråkker. Ikke mye for jeg måkte forrige dagen også. Tenker minst mulig snø rundt inngangen nå som det skal bli mildt. Da er det mindre som skal smelte og fortere tørt håper jeg.

Akkurat kommet inn etter å ha øvelseskjørt med eldste. En liten runde bare. Tror ikke han har kjørt noe særlig på sånt føre. Ikle så ille i dag.
Postet 07-01-23 kl 14:21 av star star er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av ingling
Jeg har til gode å høre noen si noe positivt om VIS.
Jeg er fornøyd med mye i VIS, jeg - men jeg tror de som jobber i ordinær skole må forholde seg til mye som jeg ikke trenger i VO. Som f.eks. fravær, anmerkninger og den type ting. Jeg synes vurderingsoversikten i VIS er fin og jeg synes det er enkelt å opprette og føre vurderinger der. Men det som er kjipt er jo at det er tusen klikk for alt mulig man trenger, det tar veldig mye tid.
Postet 07-01-23 kl 14:31 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Ikke sant, Input. Og når man har vært vant til å kunne gjøre alt man kan gjøre i VIS, bare med en brøkdel av antall klikk og tidsbruk, og i tillegg har vært vant til å ha tilgang til oversiktlige rapporter over alt man trenger oversikt over, blir frustrasjonsnivået skyhøyt.
Postet 07-01-23 kl 15:16 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
ingling sin avatar
Ja altså, jeg jobber ikke i skolen, så jeg har ikke peiling. Men det jevne inntrykket fra venner og folk her inne er vel at systemet har en del mangler og i overkant mange klikk. Jeg jobber med andre typer systemer og er superopptatt av brukernes opplevelse og at systemet skal være et hjelpemiddel, så jeg har stor sympati for de utfordringene dere skisserer!
Postet 07-01-23 kl 15:38 av ingling ingling er ikke aktiv
Gammel
Input sin avatar
Ja, og det er jo det ALLER største problemet med VIS, at det er vi som må tilpasse oss systemet og ikke systemet som tilpasser seg oss. Og det er fryktelig frustrerende. Og provoserende.
Postet 07-01-23 kl 16:18 av Input Input er ikke aktiv
Gammel
Darth sin avatar
Sitat:
Blondie, hvis du kan fortelle meg hvordan jeg kan få oversikt over hvor mange enkelttimer med umeldt fravær (kode X) hver av de 26 kontaktelevene mine har uten å bla meg gjennom dagfraværet dag for dag siden august, ville jeg blitt superglad, for det har ingen hos oss klart å finne ut.
Velg elev (venstremeny), velg sentrale elevdata (venstremeny), velg totalfravær (toppmeny) og sorter på kode x.
Postet 07-01-23 kl 16:39 av Darth Darth er ikke aktiv
Gammel
Stompa sin avatar
Sitat:
Velg elev (venstremeny), velg sentrale elevdata (venstremeny), velg totalfravær (toppmeny) og sorter på kode x.
Nope, funker ikke. Testa på en elev med MYE X-fravær, og får opp i søket at han har to dager med X-fravær, null på timefravær. På lista ligger det masse enkelttimer også, men jeg må klikke meg inn i hver enkelt registrering for å se om det er kode M eller X (og begynne på nytt med hele operasjonen for hver gang jeg går tilbake for å sjekke neste registrering ).
Postet 07-01-23 kl 17:53 av Stompa Stompa er ikke aktiv
Gammel
Blondie sin avatar
15-åringen er behørig feiret, nå ligger vi med beina høyt. Blir nok ikke så mye program resten av helga.
Postet 07-01-23 kl 19:08 av Blondie Blondie er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kaffestuggu

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no