Gå tilbake   Foreldreportalen > Blogger > Adventskalenderbloggen

Før julen ringes inn - 12



Hver morgen fra og med 1. til og med 24. desember blogges en luke i kalenderen, og her kan man finne noe hyggelig eller morsomt eller nyttig eller fint eller gøy; bilder, vers, aktiviteter, oppskrifter, sjokolade ... Det er bare lukeutøvernes fantasi som setter grensene.
Rangér dette innlegget

Før julen ringes inn - 12

Postet 12-12-11 kl 06:00 av Kalenderpiken

FORELDREPORTALENS FANTASTISKE FØRJULSTRADISJON
4. årgang

12
[1 Teofelia] [2 007] [3 Nessie] [4 Tallulah] [5 Taien] [6 Salt]
[7 Bauche] [8 Divine] [9 Harriet Vane] [10 Flubby] [11 Ru] 12 Kitty Bastard
[13 Eia] [14 Kasia] [15 kokosbolle] [16 Kirsebær] [17 Lorien] [18 Anda]
[19 smilefjes] [20 nolo] [21 Tjorven] [22 Skilpadda] [23 Svanen] [24 Toffskij]

Jeg begynte å jobbe på dette ganske tidlig, på dagen jeg fikk min plass. Jeg hadde en del utkast, de ble forkastet alle sammen. (Av en eller annen årsak så rimer utkast og takras i hodet mitt, jeg vet ikke hvorfor, men jeg kan huske å ha fått rød strek i diktboken på barneskolen på grunn av dette.)
Prestasjonsangst i mageregionen og nerver utenpå; skjelvende hender på tastaturet.

Jeg tenkte på kanskje å ta opp hva som har skjedd på denne dagen, for det skjer jo noe hele tiden, og det er vanskelig å finne en dag fullstendig uten historisk verdi. Og hvem liker vel ikke historie?
Slaget ved Tolvajärvi for eksempel startet den 12. desember (og varte til den 29.) Lebensborn ble etablert. IRA startet sin «Border Campaign». Det skjedde mye den 12. de årene andre verdenskrig sto på, generelt ting som ble sprengt, folk som døde, heltedåder som ble dådet, og så videre – veldig lite julete. Marconi mottok det aller første transatlantiske radiosignalet denne dagen, da. Det er fint. Det var jo en slags gave og det er jo litt julete. På en måter. Okay, kanskje ikke.
Jeg innså veldig raskt at alt historisk jeg husker som jeg innbiller meg (jeg er elendig med datoer) innebærer den 12. desember er hysterisk upassende for julekos. Jeg innså også at jeg vokste opp i et hus med mye krigslitteratur, et åpent bibliotek og foreldre som grovt overvurderte sin yngste datters grad av modenhet.
Krigslitteraturen var ikke det verste, den taklet jeg utmerket. Det var alltid skjønnlitteraturen som sendte meg skrikende inn på badet (husets eneste trygge rom – konstant opplyst av et skarpt grellhvitt lys) sånn cirka klokken to om natten. De hadde riktignok satt alt det skumle, sære og rare på de øverste hyllene, men når man også har forankret bokhyllen til veggen så blir den til et klatrestativ. Det var ikke spesielt vanskelig å klatre opp, ta en bok mellom tennene eller i en ryggsekk, og så klatre ned igjen. Men dette har da ingenting med jul å gjøre.
Det var sjeldent nissebøker jeg hentet ned fra øverste hylle. Med mindre man er villig til å strekke på definisjonen av nisse. Vi hadde mye politisk litteratur også, tross alt.
Hva med tilfeldige fakta i stedet? Det er jeg ganske god på og det slår nesten alltid an. Jeg kunne fortalt at David Tennant liker Coldplay og syns det er teit at folk er så negative til dem, og at hvis folk bare ga de en sjanse så ville de ha «fixed» dem, og det ville ha vært fred i verden. Og at narkokartellet drevet av Pablo Escobar visstnok brukte 2500 dollar per måned på gummistrikker alene. Muskat er livsfarlig hvis det blir tatt intravenøst. Det siste Charles De Gaulle sa før han døde var «det gjør vondt». NASA står for National Aeronautics and Space Administration – Aeronautics er gresk og betyr mer eller mindre å navigere i luften. Pilgrimmene reiste ikke fra England for å flykte fra religiøs forfølgelse, de flyktet for å få en bedre mulighet til å bedrive det. Kråkefugler gjenkjenner og løser problemer effektivt og bruker verktøy, de er veldig flinke, likevel så får de ikke den samme respekten som andre vesener som gjør det samme dårligere. En svensk forretningsmann på tur til England skrev en gang et brev til Jim Henson for å fortelle han at Swedish Chef faktisk ikke snakker svensk, Jim Henson beklaget dette og lovet å sende han på et kurs. Zeppo Marx hjalp til å designe holderne til bomben som ble sluppet over Hiroshima. Sånne innviklede innretninger som man ser i for eksempel OK Go-videoen This Too Shall Pass heter en Rube Goldberg-maskin. Og utrykket This too shall pass er persisk.

Men det er ikke spesielt julete (og jeg ser at det snek seg inn både krig, død og andre horrible ting her også). Jeg tror jeg kan fastslå at jeg er elendig på julefacts. Dessuten så har det blitt gjort helt vidunderlig tidligere. ()

Dette, derimot, er veldig julete:



Se! Pakker og julestjerner og hjerter og snømenn med lue og snowboard, og hjemmelaget julepynt og greier! Jeg begynner å få sjekk på dette. Jeg har pyntet i år. Jeg har pyntet og likt det! Også fikk jeg brukt mangletreet bestefaren til mannen laget til han. Det gjør meg glad. Blomster har jeg også. Jeg har funnet ut hvordan man får blomster. Man ser en man liker, man peker på den, sier «du, den der syns jeg var kjempefin!» og deretter «jeg blir veldig glad om du kjøper en sånn til meg» til noen som er i den situasjonen at de kan kjøpe blomster til deg, i mitt tilfelle han fyren jeg er gift med. Og så får man blomster! Noen ganger får man deilig parfyme man hadde bestemt seg for var for dyr i samme slengen. Og så ser det fint ut hjemme og man lukter godt og det er bare velstand.

… Nei. Nei. Dette er ikke noe interiørblogg, og hadde den vært det så burde jeg ha tatt bedre bilder. Kameraet på telefonen og fem minutters svosj ingen blogg gjør. Dessuten så har andre allerede gjort det bedre enn meg.

Hva med en julehistorie?
Jeg har ingen. Jul har aldri vært spesielt for meg, når jeg var liten føltes det mest ut som stress og mas, og en fæl overstyrer-bestemor som helst ville at alt skulle foregå på sin måte ødela mesteparten annet hvert år. Det eneste jeg egentlig har, det eneste jeg har brydd meg om å feste med ved er at jeg skulle ønske jeg kunne huske å ha feiret jul med bestefar.
Bestefar elsket julen, det har jeg blitt fortalt. Jeg rakk bare å feire jul med han tre ganger, jeg var fire når han døde. Jeg savner han så, jeg forgudet han – og han forgudet meg.
Det var ekstra spesielt for meg, for bestemoren min likte meg aldri. Bare når jeg holdt meg på min plass, og det var jeg ikke i stand til. Jeg klarte ikke å være det hun forventet av utseende mitt; en søt liten pike med store blå øyne, gyllenblonde krøller og smilehull. Den røde julekjolen fikk hull raskt, håret endte jeg opp med å klippe av meg et år, det var litt dødtid mellom middagen og riskremen. Jeg var alltid full av gjørme, grønske, maling eller matrester selv når jeg skulle værer pyntet, inkludert julaften. Dessuten lignet jeg for mye på min mor – og det tålte hun ikke. Men bestefar … bestefar forsto meg. Bestefar forsto alt.
I år skal jeg på kirkegården på julaften. Jeg har ikke gjort det på årevis. Jeg gleder meg. Jeg gleder meg til å pynte gravene, til å tenne lys. Jeg skal lage kranser, to stykker for to graver siden oldemor ligger der også. Jeg gleder meg til å se navnet hans. Det høres sikkert rart ut, men jeg føler meg alltid litt bedre når jeg ser navnet hans. Når jeg ser det så husker jeg at han var her, at han var en ekte person. Jeg tror jo ikke at han finnes lenger, jeg tror ikke han finnes noe sted bortsett fra i minnene mine. Likevel så gleder jeg meg til å si hei til han igjen. Huske han litt ekstra.
Jeg liker kirkegårder. Jeg liker begravelser også. Begravelser er en av de tingene som virkelig definerer mennesket for meg. Når kroppen er død og det ikke lenger er et menneske, bare en ting, så fortsetter vi å elske det. Vi slutter aldri. Vi har muligheten til å elske så rent og så hardt at ikke en gang døden kan ende det.
Det er magisk. Og det blir så tydelig på julaften. Alle de tente lysene, alle blomstene og kransene. Stille skjønnhet, et bittelite hav av kjærlighet på en mørk og kald dag.

Det blir for trist, ikke sant? Det er ikke trist, ikke egentlig, jeg syns det er vidunderlig at han har så stor plass i hjertet mitt til tross for at han har vært borte i 26 år, de årene vi fikk var gode.
Men, særlig kombinert med bestemor og generelt syt, det blir for trist for en julekalenderluke.
Skal jeg kjipe ut folk så kan jeg gjøre det i min egen blogg.

Hva med en oppskrift? På noe godt, noe julete? Oppløftende og koselig.
Fleur de Sel Toffe! En Martha Stewart-klassiker. Knekk med fransk salt, det er jul det!
Man smører en passende panne, finner frem smør og sukker (450gr av det første og 6,3 dl av det andre, for eksempel), litt vann (0,75 dl), og litt sirup (0,5 dl) og fleur de sel. Ja det må være fleur de sel, blir ikke det samme uten. Bordsalttoffe? I think not! Sleng det sammen i en vid panne og la det koke opp mens du visper støtt og stadig, helt til sukkeret og smøret ikke er gjenkjennelig på noe vis. Så lar du det stå i fred og koke i 12-18 minutter.
Pisk opp og hell det over i pannen, strø saltet over. La pannen stå helt i fred i en halvtime før du flytter det noe sted. La det kjøle helt, knekk opp, putt i boks, dekket til varer det sånn ca en uke.
Jeg har en bra en med sjokolade og pistasjnøtter også. Og honeycombknekk, det eneste er at jeg ikke får til oppskriften. Det smaker bare kjemikjøleskap av hele greia. Utrolig irriterende, jeg elsker honeycomb.

Okay, det ble bare rart når det kom etter den triste barndomsjul-og-begravelsesgreia. «Også døde bestefar og det var fælt, men hey, ta litt toffee da!»

Så jeg har altså hatt en del ideer om hva jeg skulle skrive om i min luke.
Men.
Men, men, men, men. Det er ingenting som blir helt riktig. Det er vanskelig å leve opp til de som har hoppet før meg (og de jeg ser skal hoppe etter meg), det er vanskelig å finne noe som sier akkurat det jeg vil si.

Så jeg nøyer meg med dette.

God jul. Jeg er glad i dere.

Kommentarer totalt 86  

Kommentarer

Gammel
Tjorven sin avatar
Sitat:
Jeg så ikke noe om partielle differensialligninger heller.
Bare vent du, Skilpadda. Jeg har luke dagen før deg.

Men på den annen side; siden jeg pr i dag ikke aner hva partielle differensialligninger er, så tror jeg ikke at jeg kommer til å bruke de neste 9 dagene på å lese meg opp på temaet. Jeg har andre juleting å gjøre.
Postet 12-12-11 kl 09:53 av Tjorven Tjorven er ikke aktiv
Gammel
Kanina sin avatar
Nå fikk du meg til å sippe! For en Kittysk luke. Du skriver så utrolig bra. Og jeg kjenner at jeg elsker bestefaren din, enda jeg kjenner ham enda mindre enn det du gjør.
Postet 12-12-11 kl 09:54 av Kanina Kanina er ikke aktiv
Gammel
Pøblis sin avatar
Åh. Jeg digger denne julekalenderen, og dette var et fantatisk innlegg, Kitty.
Og jeg synes også du bør lese om Anne. Etter den litteraturtilgangen du har hatt i oppveksten, bør du definitivt lese Anne. Ønske seg til jul, kanskje?

God jul til deg - og takk. Du skriver så bra.
Postet 12-12-11 kl 10:10 av Pøblis Pøblis er ikke aktiv
Gammel
Fersken sin avatar
Sitat:
Vi har muligheten til å elske så rent og så hardt at ikke en gang døden kan ende det.
Det er magisk. Og det blir så tydelig på julaften. Alle de tente lysene, alle blomstene og kransene. Stille skjønnhet, et bittelite hav av kjærlighet på en mørk og kald dag.
Nå griner jeg!
Postet 12-12-11 kl 10:11 av Fersken Fersken er ikke aktiv
Gammel
Anda sin avatar
Fineste Kittyen.

Akkurat nå angrer jeg som en bikkje på at jeg trakk lodd i år, siden ingen av desemberplanene mine har materialisert seg enda.
Postet 12-12-11 kl 10:15 av Anda Anda er ikke aktiv
Gammel
Skilpadda sin avatar
Jeg kjøpte Anne fra Bjørkely-bøkene på engelsk i voksen alder, og det var comfort reading i årevis. Du kan gjerne låne dem, Kitty.
Postet 12-12-11 kl 10:17 av Skilpadda Skilpadda er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Alle bør lese Anne fra Bjørkely. Definitivt.

Jeg vil også slå et slag for å lese den engelske utgaven, hvis man fikser å lese bøker på engelsk, siden den norske er skrekkelig dårlig oversatt og i tillegg mangler omtrent halve teksten.
Postet 12-12-11 kl 10:17 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Skilpadda: Vi har vært gift for lenge.
Postet 12-12-11 kl 10:18 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Harriet Vane sin avatar
Å, selv i tyve graders morgensol med utsikt til hav og palmer ble det julestemning av dette! For en deilig luke, Kitty!
Postet 12-12-11 kl 10:28 av Harriet Vane Harriet Vane er ikke aktiv
Gammel
Dragen sin avatar
Nå lurer jeg på om Anne fra Bjørkely finnes som lydbok, så noen kan lese den for meg. På engelsk. Det hadde vært noe.
Postet 12-12-11 kl 10:35 av Dragen Dragen er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Postet 12-12-11 kl 10:37 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Dragen sin avatar
Biblioteket, Teo. Der kan jeg låne den gratis.
Postet 12-12-11 kl 10:39 av Dragen Dragen er ikke aktiv
Gammel
Eia sin avatar
Herlig luke, Kitty!
Postet 12-12-11 kl 10:57 av Eia Eia er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Å kjære vene, du er så FIN, altså!!!

Og dette var helt nydelig sagt:
Sitat:
Når kroppen er død og det ikke lenger er et menneske, bare en ting, så fortsetter vi å elske det. Vi slutter aldri. Vi har muligheten til å elske så rent og så hardt at ikke en gang døden kan ende det.
Postet 12-12-11 kl 11:08 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
Christa sin avatar
Åh, her er dere! Har ikke fått med meg adventskalenderen her inne.
Men nå har jeg det, og det er jeg glad for.
For en fin luke, Kitty, veldig fin
Postet 12-12-11 kl 11:15 av Christa Christa er ikke aktiv
Gammel
Benzo sin avatar
Kjempefin luke.
Postet 12-12-11 kl 11:53 av Benzo Benzo er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Vakre luken, og skjønne Kitty - glad i deg og. (ja - du tåler en klem til, eller?)
Postet 12-12-11 kl 11:54 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
Ja og jeg har en følelse av at Anne of Greengables kommer til å dumpe ned i Kindlen min i løpet av ettermiddagen.

Jeg satt på toget og leste luken i dag, forresten, og tårene rant når jeg leste - men det var gode tårer.
Postet 12-12-11 kl 11:57 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Kitty Bastard sin avatar
Jeg tåler klemmer.
Postet 12-12-11 kl 12:00 av Kitty Bastard Kitty Bastard er ikke aktiv
Gammel
Frøy sin avatar
Fine, fine Kitty.
Du skriver så utrolig bra og luken var så god.

God jul til deg og dine.
Postet 12-12-11 kl 12:01 av Frøy Frøy er ikke aktiv
Gammel
Kaija sin avatar
Det var en fin luke. Varm, trist og glad på en gang.
Postet 12-12-11 kl 12:06 av Kaija Kaija er ikke aktiv
Gammel
Ru sin avatar
Dette var en aldeles vidunderlig luke! Tusen takk!



Finnes Anne fra Bjørkely på Kindle?
Postet 12-12-11 kl 13:47 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
Meissa sin avatar
Flott luke. Takk og god jul til deg også.
Postet 12-12-11 kl 14:31 av Meissa Meissa er ikke aktiv
Gammel
Pamina sin avatar
@Ru, se her.
Postet 12-12-11 kl 14:39 av Pamina Pamina er ikke aktiv
Gammel
Teofelia sin avatar
Sitat:
Finnes Anne fra Bjørkely på Kindle?
But of course.
Postet 12-12-11 kl 15:03 av Teofelia Teofelia er ikke aktiv
Gammel
Neket sin avatar
Fin luke. Tusen takk!
Postet 12-12-11 kl 15:06 av Neket Neket er ikke aktiv
Gammel
Gaia sin avatar
Denne luken var akkurat så bittersøt som førjulstemningen min alltid er; den salige blandene av de gode og de ikke fullt så god minnene. Og alle skulle hatt en liten jente i hus som klipper av seg håret mellom middagen og desserten. (Og jeg trenger kanskje ikke si at jeg er av mammatypen som syns barn som går løs på eget hår bare er ganske morsomt og veldig sjarmerende, og som ikke helt klarer å skjønne de som lager verdens største nummer ut av en selvklippet, skjev og alt for kort pannelugg på julebildene.)
Postet 12-12-11 kl 15:40 av Gaia Gaia er ikke aktiv
Gammel
Fin luke!
Postet 12-12-11 kl 16:50 av Benmurphy Benmurphy er ikke aktiv
Gammel
Mandarin sin avatar
Herlig!
Postet 12-12-11 kl 18:20 av Mandarin Mandarin er ikke aktiv
Gammel
Polyanna sin avatar
Gaia: Næh!
Postet 12-12-11 kl 19:53 av Polyanna Polyanna er ikke aktiv
Gammel
:elsker:

Veldig, veldig fin pus.
Postet 12-12-11 den 19:59 av
Gammel
Ru sin avatar
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Pamina
@Ru, se her.
$ 4,36 og levert på 5 sekunder.
What's not to love about Kindle?!
Postet 12-12-11 kl 20:49 av Ru Ru er ikke aktiv
Gammel
sindrome sin avatar
Fine luken!
Postet 12-12-11 kl 20:59 av sindrome sindrome er ikke aktiv
Gammel
Mams sin avatar
En utrolig flott luke.
Postet 12-12-11 kl 21:04 av Mams Mams er ikke aktiv
Gammel
Martis sin avatar
Fine luken og fine Kitty.
Postet 12-12-11 kl 21:26 av Martis Martis er ikke aktiv
Gammel
Optimist sin avatar
Fantastisk luke.
Postet 12-12-11 kl 21:41 av Optimist Optimist er ikke aktiv
 
Nylige blogginnlegg av Kalenderpiken

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no