Vis enkelt innlegg
Gammel 12-12-08, 21:39   #83
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Selvsagt skal du få snakke om det du vil. Det er holdningene dine til folk som velger annerledes jeg reagerer på, ikke at du ikke kommer til å tale HEF sin sak overfor barna. Du sier at du ikke vil respektere deres valg dersom de velger annen konfirmasjon enn kirkelig, det er etter mitt syn ganske sneversynt. Du sprer i denne tråden rimelig firkantede fordommer, og viser liten toleranse overfor folk som har et annet livssyn enn deg. Jeg synes det er usjarmerende, og langt i fra humanistiske verdier som du påpekte at du ville forsøke å lære barna dine hjemme.

Jeg må si at det er litt morsomt at du på en ene siden snakker så fint om toleranse og respekt ovenfor andre mennesker og livssyn, men samtidig ville nektet gutten din å dra på gudstjeneste med barnehagen. Det virker heller som du er redd for alt som har med religion å gjøre.

Jeg vil påpeke at jeg aldri har sagt at jeg ikke ville respektere om noen av våre barn vil velge en borgelig konfirmasjon, men jeg vil ikke støtte det. Det er to forskjellige ting.

Sitat:

"Formålet med Humanistisk konfirmasjon er å styrke humanistiske verdier i samfunnet. Humanistisk konfirmasjon er et tilbud til ungdom som ønsker et kurs i livssyn og etikk og en høytidelig seremoni på dette grunnlaget. Målsettingen for kurset er å styrke de unges evne til selvstendig tenkning og etisk handling, gjennom å fremme

innsikt i egne opplevelser, holdninger og atferd
evne til refleksjon og til å stille kritiske spørsmål
bevissthet om livssyn
evne til omtanke, respekt, toleranse og til å ta ansvar".

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg svarte annet, siden barnehagen her ikke har tradisjon for å gå i kirken til jul. Dersom tilbudet hadde vært der vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort. Skulle han ha gått, så ville jeg nok ha vært med. Antageligvis hadde vi takket nei til tilbudet.

(Hva gjør barna i barnehagen som ikke deltar på gudstjeneste? De har vel ingen tavle å tegne på? )