Sv: Ha på lue inne på restaurant?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Ganske mange "folkeskikkregler" har ingen praktisk årsak (noen har sikkert aldri hatt det), men noen av dem viderefører vi likevel - om ikke annet fordi vi synes det er greit å være informert om at det er sånn folk forventer at man oppfører seg (bruke høyre hånd når man hilser, og sånt). Vi lærer Poden å ikke ha på lue når man sitter til bords eller går inn i en kirke (ikke at vi gjør det så ofte, men vi prøver å følge reglene likevel), og det har ingen annen grunn enn at "det bare er slik". Jeg ser ikke for meg at "ingen lue ved bordet" kommer til å være en regel jeg kommer til å sette veldig store krefter inn på å forsvare senere, men på en ordentlig restaurant og i kirker og andre religiøse bygninger kommer jeg antagelig til å holde på det.
Jeg blir ikke sjokkert eller himler med øynene over barn/fjortiser som sitter med lue på på kafe likevel, altså. 
Men jeg skjønner godt at du lærer Poden din å hilse med høyre hånd. Når alle andre hilser med høyrehånd er det vanskelig å få skikkelig hilsegrep om man bruker venstrehånden selv.
Og en del saker som har med høflighet og folkeskikk å gjøre er jo greit å få inn.
Fordi man blir oppfattet som mye mer omgjengelig og enkel å ha med å gjøre.
Men jeg klarer ikke se at å ha på en lue kan være verken uhøflig eller i strid med god folkeskikk.
Jeg kommer til å oppfordre Poden min til å ta av seg luen når vi går inn et sted, fordi jeg tenker at det blir varmt, og at det kan være godt å ha noe å kle på seg når vi skal ut igjen.
Jeg kommer kanskje også til å fortelle ham at noen kan føle seg støtt over at han går med lue på restaurant eller i kirken, og at han selv må kjenne etter om dette er noe han vil ta hensyn til. (når han blir eldre da...som 3-åring skal han slippe å tenke så veldig på slikt)