Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ha på lue inne på restaurant?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-09, 12:37   #81
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ha på lue inne på restaurant?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ganske mange "folkeskikkregler" har ingen praktisk årsak (noen har sikkert aldri hatt det), men noen av dem viderefører vi likevel - om ikke annet fordi vi synes det er greit å være informert om at det er sånn folk forventer at man oppfører seg (bruke høyre hånd når man hilser, og sånt). Vi lærer Poden å ikke ha på lue når man sitter til bords eller går inn i en kirke (ikke at vi gjør det så ofte, men vi prøver å følge reglene likevel), og det har ingen annen grunn enn at "det bare er slik". Jeg ser ikke for meg at "ingen lue ved bordet" kommer til å være en regel jeg kommer til å sette veldig store krefter inn på å forsvare senere, men på en ordentlig restaurant og i kirker og andre religiøse bygninger kommer jeg antagelig til å holde på det.

Jeg blir ikke sjokkert eller himler med øynene over barn/fjortiser som sitter med lue på på kafe likevel, altså.

Men jeg skjønner godt at du lærer Poden din å hilse med høyre hånd. Når alle andre hilser med høyrehånd er det vanskelig å få skikkelig hilsegrep om man bruker venstrehånden selv.
Og en del saker som har med høflighet og folkeskikk å gjøre er jo greit å få inn.
Fordi man blir oppfattet som mye mer omgjengelig og enkel å ha med å gjøre.

Men jeg klarer ikke se at å ha på en lue kan være verken uhøflig eller i strid med god folkeskikk.

Jeg kommer til å oppfordre Poden min til å ta av seg luen når vi går inn et sted, fordi jeg tenker at det blir varmt, og at det kan være godt å ha noe å kle på seg når vi skal ut igjen.

Jeg kommer kanskje også til å fortelle ham at noen kan føle seg støtt over at han går med lue på restaurant eller i kirken, og at han selv må kjenne etter om dette er noe han vil ta hensyn til. (når han blir eldre da...som 3-åring skal han slippe å tenke så veldig på slikt)

Gammel 27-01-09, 12:37   #82
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns det er blitt skremmende mange "Gid, jeg opplevde noe som er i mot skikk og bruk"-tråder.

Vi lever i 2009. Er vi ikke forbi "gid"-stadiet? Er det nøye hva andre kler seg i? Eller om de lever annerledes enn oss? Oppdrar barna sine annerledes? Har en annen religion? Det spiller da vel ingen rolle om guttunger går i dongeri på 17. mai eller har på lue på restaurant?

Mange her har blitt verre enn det jeg husker at jeg og mine jevnaldrende gjorde opprør i mot. Den gang var konvensjonene sterke, og jeg trodde at vi var ferdige med det. Jeg trodde vi hadde kommet dithen at man aksepterte gutter med langt hår, lizzom.

Kjenner et forsinket undomsopprør presse seg fram i meg nå... Jeg har et ønske: skjerp dere. Slutt å engasjere dere i andre menneskers påkledning, utseende og bruk av ketsjup.

Jeg er enig med bina ...

Gammel 27-01-09, 12:38   #83
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns det er blitt skremmende mange "Gid, jeg opplevde noe som er i mot skikk og bruk"-tråder.

Vi lever i 2009. Er vi ikke forbi "gid"-stadiet? Er det nøye hva andre kler seg i? Eller om de lever annerledes enn oss? Oppdrar barna sine annerledes? Har en annen religion? Det spiller da vel ingen rolle om guttunger går i dongeri på 17. mai eller har på lue på restaurant?

Mange her har blitt verre enn det jeg husker at jeg og mine jevnaldrende gjorde opprør i mot. Den gang var konvensjonene sterke, og jeg trodde at vi var ferdige med det. Jeg trodde vi hadde kommet dithen at man aksepterte gutter med langt hår, lizzom.

Kjenner et forsinket undomsopprør presse seg fram i meg nå... Jeg har et ønske: skjerp dere. Slutt å engasjere dere i andre menneskers påkledning, utseende og bruk av ketsjup.

bina, bina, hey, hey, hey
Nå er jeg faktisk enig med dey!

Gammel 27-01-09, 12:44   #84
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes folk sier "Gid!" alt for sjelden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 12:45   #85
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes folk sier "Gid!" alt for sjelden.

Sant!? Og ingen kaster hansken lenger heller.

Jeg har forsøkt å få opp den trenden med jevne mellomrom, men ingen vil være med.

Gammel 27-01-09, 12:46   #86
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hansker er dyrt!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 12:46   #87
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og man kan jo risikere at de som tar den opp ikke gir den tilbake. I disse nedgangstider er det dårlig strategi.

Gammel 27-01-09, 12:46   #88
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hansker er dyrt!

Slike jeg bruker koster 49,50 på HM, tror jeg.

Og det er ikke mange ganger i året man har behov for å kaste hansken.

Gammel 27-01-09, 12:47   #89
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men jeg klarer ikke se at å ha på en lue kan være verken uhøflig eller i strid med god folkeskikk.
(...)
Jeg kommer kanskje også til å fortelle ham at noen kan føle seg støtt over at han går med lue på restaurant eller i kirken, og at han selv må kjenne etter om dette er noe han vil ta hensyn til. (når han blir eldre da...som 3-åring skal han slippe å tenke så veldig på slikt)

Du sier jo forsåvidt i det siste avsnittet her at du vet at det kan sees som dårlig folkeskikk å ha på seg lue i enkelte sammenhenger. Og det kan det jo. Man kan selvsagt mene at disse reglene er foreldet og at man ikke trenger å bry seg om å følge dem, det er i og for seg opp til den enkelte. Jeg er ikke veldig engasjert hverken den ene eller andre veien, kjenner jeg.

Gammel 27-01-09, 12:50   #90
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ja, og man kan jo risikere at de som tar den opp ikke gir den tilbake. I disse nedgangstider er det dårlig strategi.

Kaste inn håndkleet synes jeg derimot folk gjør stadig vekk. Og håndklær er jo enda dyrere? I alle fall større?

Gammel 27-01-09, 12:55   #91
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Du sier jo forsåvidt i det siste avsnittet her at du vet at det kan sees som dårlig folkeskikk å ha på seg lue i enkelte sammenhenger.

Ja det skal jo godt gjøres å ikke vite at det kan sees på som dårlig folkeskikk etter en slik tråd.

Man VET jo at noen rynker pannen over lue inne og hvite benklær etter september. Det er bare så lite viktig for meg å lære poden å ta hensyn til den typen vaner/skikker.

Sist redigert av Kirsebær : 27-01-09 kl 13:00.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 12:58   #92
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Kaste inn håndkleet synes jeg derimot folk gjør stadig vekk. Og håndklær er jo enda dyrere? I alle fall større?

...men de kastes inn et sted. Det kan være inn på badet for å vaske de, for alt jeg vet.

Gammel 27-01-09, 12:58   #93
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man VET jo at rynker pannen over lue inne og hvite benklær etter september.

[Niles]: Love is a funny thing, isn't it? Sometimes it's exciting and passionate. Sometimes it's something else. Something... comfortable and familiar. That newly-exfoliated little face staring up at you across the breakfast table... sharing a laugh together when you see someone wearing white after Labor Day.

Frasier, 1994

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 12:59   #94
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Man trenger for såvidt ikke å kaste hansken i det hele tatt. Man kan daske noen i fjeset med dem. Det skal etter mine beregninger ha samme effekt.

Gammel 27-01-09, 13:00   #95
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Man trenger for såvidt ikke å kaste hansken i det hele tatt. Man kan daske noen i fjeset med dem. Det skal etter mine beregninger ha samme effekt.

Kanskje til og med større effekt. Dette må testes.

Gammel 27-01-09, 13:00   #96
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hadde min sønn på snart 10 ønsket å ha på seg luen inne på restaurant, må han gjerne det. Jeg velger mine kamper med omhu og regler av typen: "Nei, du skal ikke ha på luen inne på restaurant fordi det ikke passer seg.", hopper jeg glatt over.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 13:00   #97
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

[Niles]: Love is a funny thing, isn't it? Sometimes it's exciting and passionate. Sometimes it's something else. Something... comfortable and familiar. That newly-exfoliated little face staring up at you across the breakfast table... sharing a laugh together when you see someone wearing white after Labor Day.

Frasier, 1994

Gammel 27-01-09, 13:01   #98
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Skal man daske passer det i asllefall best med skinnhansker. De har jeg aldri funnet til 49,50.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 13:01   #99
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Folkeskikk er i mine øyne et undertrykkende begrep. Hvis noen gjør noe som jeg ikke liker, da påstår jeg at de har dårlig folkeskikk. Derigjennom får jeg det til å høres ut som om vedkommende i tillegg er kunnskapsløs, som ikke visste det en gang, for det er jo en universell regel. Det er jo ikke noe JEG mener, nei, for jeg er jo så tolerant, men det er dårlig folkeskikk. Nesten som dårlig ånde. Alle kan jo lukte det, ikke sant?

Men folkeskikk er et subjektivt begrep, og beskriver hvordan jeg oppfatter meg selv og andre.

Objektivt sett mener jeg den som kommenterer en 12-årings luebruk på restaurant utviser dårligere folkeskikk enn 12-åringen som hadde lua på.

I mine øyne er folkeskikk aller mest knyttet til å oppføre seg ordentlig overfor andre. Ta hensyn, være tolerant og vidsynt. "Gid"-gjengen er kanskje gode på "skikk og bruk" - og prototypen på "Gid"-person er Hyacint Bouquet i "Høy på pæra" som har gått på TV flere ganger over flere år. De fleste av oss har vel greid å fri oss i fra "gid, det KAN man vel ikke...?" og kommet videre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 13:02   #100
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Man VET jo at rynker pannen over lue inne og hvite benklær etter september. Det er bare så lite viktig for meg å lære poden å ta hensyn til den typen vaner/skikker.

Jeg skjønner det, altså. Det med "ikke lue inne" tror jeg jo er stadig mindre relevant - jeg har bare så lite kontakt med gutter som er i den alderen at de går med lue inne at jeg ikke er vant til det eller har noen følelse av hvor vanlig det er. Men jeg synes det er greit å vite om vaner og skikker selv om man ikke bryr seg om å følge alle selv, for det kunne jo tenkes at man havnet i en situasjon der sånt faktisk spilte rolle (for eksempel i en eller annen jobbsammenheng), og da bør man være informert nok til at man selv kan velge om man skal følge "dannelsesreglene" eller ikke, tenker jeg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.