Vis enkelt innlegg
Gammel 21-10-10, 23:29   #71
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Her hadde vi litt motsatt problem, Vetle da han var baby og jeg kun ammet han, hadde han mye tørr hud i ansiktet, helsesøstrene sa at det "bare" var tørr hud, vi kunne bruke litt krem på (gjorde ikke det), MEN når han kanskje var 5 mnd sa de plutselig at det kunne være atopisk eksem og jeg fikk anbefalinger om A-creme og diverse jeg kunne prøve. Gjorde heller ikke det, men klarte etterhvert å finne ut at han ikke tålte hverken egg eller melk, så jeg fikk begynt på diett og han ble helt fin + alle de timene med vugging og dulling pga magesmerter var over.

Jeg synes ofte både leger og helsesøstre tar for lett på ting, og det er så lett å ty til kremer, tabletter og en lettvindt løsning.

Jeg som helt uvitende da til både atopisk eksem, tørr hud og allergier, satt meg heldigvis endel inn i det så Vetle slapp unna masse kremer og fikk en diett som han trengte, men alikevel så altfor seint, selvom det ikke var noen fatale skader av det heller, men vi kunne sluppet unna mye magevondt, våkne nette og kløing av tørr hud. Han er nå kvitt både egg og melkeallergi.

Men som 3 åring (tror jeg) fikk han pollenallergi. Der legen med en gang skreiv ut medisiner, han skulle begynne med tabletter tidlig i mars for å unngå endel av problemet og resten skulle tas med øyedråper. Vi begynte ikke med medisinene, jeg er veldig skeptisk til det, for å prøve bare øyedråper å se om det holdt. Vi gjorde vel det ett år, det gikk passe greit, mye kløing og røde øyne, veldig ubehagelig, mye rensing med saltvann.
Året etter fant jeg ut at grunnen til plagene oppstår i pollensesongen trolig kun skyldes epler, og etter vi kuttet ut det er symtomene helt borte.

Jeg er veldig glad for å slippe å gi han medisiner, og for at jeg ikke bare tar det for gitt at man kan stole på legene og alltid høre på dem.

Jeg skjønner bla ikke det valget du gjorde da han var 3 år, og fikk allergi. At du valgte å la han gjennomgå med mye ubehag og rensing og skylling.. istede for medisin? Var det noe bedre liksom? Rekner med at du fikk resept på Livostin øyedråper og Zyrtec feks? Hadde det ikke vert bedre å gi han noe som lindret ubehaget hans, kanskje tom gjorde han helt symptomfri??! Nei, jeg skjønner det ikke..

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg synes du stokker om på mye i det du skriver.
De fleste barn (og voksne) med atopisk type hud kan holde tørrheten i sjakk ved hjelp av fete kremer og behøver ikke engang å utvikle eksem/kløende utslett. Det er på bakgrunn av dette at helsestasjonspersonell gir anbefalinger om å bruke fet krem og olje i badet dersom barnet har en tørr hudtype. Skulle det utvikle seg til eksem og kløe, vil man følge gjeldende retningslinjer for behandling av atopisk eksem.

Det finnes mange holdepunkter for at næringsmidler kan påvirke utbredelse og grad av eksemet, og i de tilfellene vanlig anbefalt behandling ikke fører fram (fet krem/kortisonbaserte salver mm), kan man gå videre med eliminasjon og provokasjon i dietten.
Det skal likevel en del til før man velger å ta det steget, for ved å fjerne viktige næringsmidler fra barnets diett i en lengre periode risikerer man å ikke oppnå noe i forhold til eksemet, og samtidig påføre barnet mangeltilstander.
Jeg sier altså at i noen situasjoner er det nødvendig, og det skal i så fall gjennomføres i samråd med lege, mens for de fleste vil vanlig framgangsmåte med generelle råd og medikamenter være tilstrekkelig.

Det at barn vokser av seg allergier er et kjent fenomen. Det gjelder imidlertid også allergi overfor pollen, som man ikke har mulighet til å beskytte seg fullstendig for.
Selvfølgelig skal barnet unngå mat det er allergisk for, det er ikke dét jeg sier. Men jeg tror ikke du kan hevde at sønnen din fremdeles ville vært allergisk dersom hadde fått normal diett og "bare" kremer som behandling.
Med andre ord sier jeg at jeg synes du generaliserer for mye ut i fra ditt barns sykehistorie.

Sier meg enig med Appelsin over her.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat