|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Sykmeldt på grunn av KrekarI know. Det er virkelig dagens vits. Det er umulig å ikke le av det. Men jeg syns saken tar opp et par interessante poeng.
Belastningen med denne personen? Er bygder undratt storpolitikk? Bør bygder slippe å få folk de annser som farlige som naboer i større grad enn folk på Grønland i oslo? Er det ikke en god ting at han blir en del av et lokalmiljø? Mener hun seriøst at selv om det vitses med denne flyttingen så tar man ikke trusselen Krekar utgjør alvorlig?
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Sykmeldt på grunn av KrekarNeimen, dakars da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Sykmeldt på grunn av KrekarFor øvrig tror jeg ikke de klarer å tvangsflytte ham. Oslo tingrett sier vel nå at de trolig ikke kan gjøre det mens saken er under behandling, og jeg tviler på om de får lov når alt kommer til alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Sykmeldt på grunn av KrekarJeg har ikke satt meg grundig nok ikk i saken og problemstillingen her, men jeg må si det forundrer meg at en kommune får vite gjennom media at en slik person skal flytte dit. Man skulle tro man hadde trengt litt forberedelser i form av møtrr med de ansvarlige for å gi kommunen det de trenger for å kunne håndtere en slik spesiell tilflytting som jo dette tross alt er. Greit at en kommune blir pålagt å ta i mot personer på denne måten. De må nødvendigvis bo et sted. Men de bør få beskjed. Ikke gjennom vg, men fra de som bestemmer dette.
![]() |
#5 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Sykmeldt på grunn av Krekar
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
På generelt grunnlag: ja, hvis reaksjonen er stor nok til at man ikke klarer å jobbe. "Du har kreft" er for eksempel en nyhet som i de flestes øyne kvalifiserer til å holde seg hjemme fra jobb både en og to dager. "Det flytter en muslim til kommunen din", not so much. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat dette sliter jeg med å forstå. Jeg trodde han ikke hadde lovlig opphold i Norge, men heller ikke kunne tvangsutsendes fordi han risikerer dødsstraff i hjemlandet sitt? Kan ikke Norge da, som med alle andre ulovlige innvandrere bestemme hvor de skal oppholde seg? Jeg trodde det var helt vanlig? Ikke at jeg helt ser hensikten med å flytte ham fra Oslo, men...
![]() |
![]() |
#8 |
Dragedytteren
|
Ok, hvis du skal spikke fliser - jeg mente nyheter som i mediaoppslag.
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
Han har da kone og barn som er norske statsborgere. Hvordan ville du likt om noen flyttet deg til Kyrksæterøra? Eller til Bergen eller Tromsø, for den del? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Borte
|
![]() Sv: Sykmeldt på grunn av KrekarKrekar-saken har blitt et show for FRP nok en gang. Hele opplegget er totalt latterlig og jeg er helt enig med Lars Gule i at det aller beste, om det er Krekars påvirkning på unge jihadister man er bekymret for, er å ikke lage noe nummer av Krekar-saken. Sånn det er nå så får han ekstremt mye oppmerksomhet og alle med litt vett i pappen skjønner at det er en god ting for en som vil verve soldater til hellig krig. Det befester symbolet "Mullah Krekar".
![]() |
#11 |
etterpåklokest
|
Nå flåser du litt da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Poenget mitt var at jeg trodde han ikke hadde lovlig opphold. Hva kona og barna hans har er vel ikke så veldig relevant, all den tid det stadig vekk splittes familier stadig vekk, på langt mer hårreisende måter enn at far må flytte til Kyrkesæterøra. Hvis han har lovlig opphold i Norge, stiller saken seg veldig annerledes, i mine øyne.
![]() |
![]() |
#13 |
etterpåklokest
|
Han har jo ikke lovlig opphold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
Joa. Men har folk på landet mer rett til å slippe det enn folk i blokka hans på Grønland? Bør ikke bygda belemres med storpolitikk? Han har blitt utsatt for attentatforsøk, og om noen velger å bombe ham for eksempel, vil jeg tro det går langt færre uskyldinge menneskeliv i ei bygd med langt mellom husene, enn i ei tettbebodd blokk midt i Oslo sentrum.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Sykmeldt på grunn av KrekarJeg forstår jo at det er vanskelig hva man skal gjøre med folk som har fått avslag på asylsøknaden sin, men som ikke kan sendes tilbake til hjemlandet. Men jeg synes ikke - på generelt grunnlag - det høres riktig ut å sende dem til et asylmottak. Disse er jo beregnet på midlertidig opphold mens man behandler saker, og så er det meningen folk skal et annet sted når saken er ferdig. Jeg synes ikke det virker rimelig (uavhengig av at det er Krekar det er snakk om) å putte folk der på ubestemt tid, selv om jeg ikke er sikker på hva som ville være riktig. Hvis personen faktisk har et etablert sted å bo, er det vel egentlig rimeligst å la ham bo der, og så pålegge meldeplikt, så man vet hvor han er i tilfelle situasjonen endrer seg slik at han kan hjemsendes.
![]() |
#17 |
|
Nettopp. Og da er det vel ikke noe verre at han tvangsflyttes til Kyrkesæterøra enn at han tvangsutsendes ut av landet? Eller er du i mot at familier der noen av medlemmene har lovlig opphold og andre ikke skal splittes? Skal alle som har minst ett (kjerne)familiemedlem med lovlig opphold i Norge automatisk ha rett på det samme?
![]() |
![]() |
#18 |
etterpåklokest
|
Nei, jeg synes ikke det. Men jeg skjønner at folk kan bli usikre og bekymret av det, og i alle fall før de har fått vent seg til tanken, enten det nå er i Oslo sentrum eller bygda i Trøndelag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
This is normal!
|
![]() Sv: Sykmeldt på grunn av KrekarDette intervjuet kunne avisen spart seg for, synes jeg.
![]() |
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
Jeg synes, som en generell regel ikke at man skal tvangsflytte folk, siden det strider mot både menneskerettighetene og den allmenne oppfatning av rett og galt. Jeg er enig med Skilpadda i at det beste trolig er å la mannen bo i hjemmet sitt, gjerne med meldeplikt, hvis det anses som nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|