|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Min yngste datter (snart 6 år) har nylig begynt på total melkefri diett. Det er tatt diverse blodprøver, men disse har vi ikke fått svar på enda. Hun er imidlertid veldig mye bedre av magesmertene hun har vært plaget med siden småbarnsalder, så jeg tror melken har vært årsaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Rismelk og/eller soyamelk kan erstatte vanleg melk i pannekaker og andre rører/bakevarer. Elles er det enklast å lage mat frå botnen av. Då har du full kontroll på kva du puttar i den. Meny og Coop Mega har gode melkefrie alternativ til både fløte, vaniljesaus og det meste anna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
...
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Jeg lager pannekaker på havremelk. Rismelk med kalsium godtas som drikke her, men det tok en stund. Fiskeboller har jeg ikke funnet ferdig uten melk, og har heller ikke fått somlet meg til å lage fra bunnen selv. Eneste yoghurten minsten godtar er granoVito deluxeSoyage.
![]() |
#4 |
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!
Hvor får du tak i den yoghurten? Havremelk så jeg til og med på Rema. Skal teste det ut i pannekaker, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
...
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Jeg kjøper den på Coop Obs. Et av få steder jeg har funnet den. Står i kjøledisken. Lurer på om jeg så den på Ica Maxi også, men da i vanlig hylle sammen med annen allergimat.
![]() |
#6 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2008
![]() |
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Bruker havremelk til baking iallefall. Fungerer finfint og baksten blir veldig god. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!ta en kikk her: http://www.allergikokken.no/
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Jeg bruker havremelk til baking og sauser og andre ting der det normalt ville være melk. Bruker noen ganger rismelk i søt bakst, det hjelper også på hevingen siden jeg bruker lite gjær. I vafler er det hipp som happ, ris- eller havremelk. Soyamelk bruker jeg nesten ikke i det hele tatt lenger. Bruker også havrefløte i en del sauser, det gir fin, kremet konsistens. Til desserter bruker vi ofte havrevaniljesaus fra Oatly, det er kjempegodt. Alpro naturellyoghurt er ikke så verst hvis en har frukt e.l. i den. Til drikke vet jeg ikke helt, vil tro rismelk er det som kommer nærmest for et barn som liker melkesmaken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Soyayoghurten finner jeg på Spar her i bygda.
![]() |
![]() |
#10 |
Øyboer
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Vi bruker Ica sin havremelk den er veldig billig. Vår har aldri drukket noe annet så han godtar den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Om du ser at melkekutt virkelig hjelper så bør du fortsette prosessen med å få en diagnose på henne (også dersom det ikke slår ut på prøvene, ikke alltid det gjør det selv om man reagerer på melk), for da vil dere kunne få blå resept på melkeerstatninger som er bedre egnet for barn enn rismelk og havremelk. Disse inneholder mer av næringsstoffene i melka enn det de andre erstatningene gjør, og de inneholder kalsium. Spesielt for barn er dette viktig, siden de vokser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Fjellpiper
|
Hvorfor bruker du ikke soyamelk Ingling? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nysgjerrig
Er det kalsium i Ica sin havremelk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Mest fordi jeg brukte det litt for mye i starten og ble lei av smaken. I bakverk og vafler og sånt synes jeg ofte det blir for "tungt". Jeg har drukket en del soyalatte (en god del!), men i det siste har jeg fått veldig vondt i magen av det , så jeg tror ikke det er helt ideelt for meg heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Unik
|
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Fleire og fleire av melkeerstatningane kjem no med ekstra tilsatt kalsium. Me held oss til havremelk. Synes det er den som er tilnærma lik vanlig melk. Samme med havrefløten.
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Vi fikk et ark fra sykehuset vi, hvor det sto hvilke produkter som var fritt for melk og melkeprotein. Har det desverre ikke lengre, da det ble funnet en annen årsak til frøkena sine problemer og vi igjen kunne spise som normalt. Lief vidar har noen pølser som er fri for melk. Mere smak eller noe? husker ikke helt hva dem heter. Havremelk fungerte bra for oss. |
![]() |
![]() |
#17 |
Nysgjerrig
Her er det åpenbart forskjell i praksis, for jeg vet om flere som har vært hos ernæringsfysiolog med "bare" melkealergi. Vi er i utredningsfasen nå, og jeg kommer IKKE til å gi meg før vi får en time dersom vi lander på at hun ikke tåler melk. Det handler ikke så mye om å finne ut hva som er trygt, men å erstatte næringsstoffene i melken på en god måte i kostholdet til et barn som vokser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Unik
|
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Fakse: Eg håper virkelig det er ulik praksis rundt om. Her veit eg at enkelte sin får påvist cøliaki må krangle seg til ein time hjå ernæringsfysiolog. Det er rimelig sprøtt.
![]() |
#19 |
Vi vet ikke enda. Hun tok blodprøver for snart en måned siden. Vi har fått svar på kun den ene og det var en generell allergiprøve. Den slo ut, så noe reagerer hun på. Hun er også testet på melkeallergi og på laktoseintoleranse, men har ikke fått svar på noen av dem enda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
![]() Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!Gilde Go'og Mager har melkefrie pølser. Pannekaker kan fint lages med både rismelk og havremelk, soyamelk eller fløte synes jeg blir best om man lager middag, eller salt mat. Rismelk og havremelk kan være litt søt i smaken, så den synes jeg ikke bør brukes til salt mat (som middagsmat).
![]() |
|
|