Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Melkefritt kosthold til barn - hjelp!

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-10, 09:11   #1
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkefritt kosthold til barn - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg bruker havremelk til baking og sauser og andre ting der det normalt ville være melk. Bruker noen ganger rismelk i søt bakst, det hjelper også på hevingen siden jeg bruker lite gjær. I vafler er det hipp som happ, ris- eller havremelk. Soyamelk bruker jeg nesten ikke i det hele tatt lenger. Bruker også havrefløte i en del sauser, det gir fin, kremet konsistens. Til desserter bruker vi ofte havrevaniljesaus fra Oatly, det er kjempegodt. Alpro naturellyoghurt er ikke så verst hvis en har frukt e.l. i den. Til drikke vet jeg ikke helt, vil tro rismelk er det som kommer nærmest for et barn som liker melkesmaken.

Hvorfor bruker du ikke soyamelk Ingling?

Er det laktose eller melkeproteiner som datteren din reagerer på Lhi-My? Tine har en laktosefri melk hvor de har fjernet laktosen ved hjelp av laktase (som vel er det enzymet som laktoseintolerante mangler?). Den smaker som vanlig melk tror jeg.

God og Mager-serien til Gilde inneholder ikke melk. De har leverpostei, kjøttkaker, kjøttboller mm.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 09:18   #2
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Hvorfor bruker du ikke soyamelk Ingling?

Mest fordi jeg brukte det litt for mye i starten og ble lei av smaken. I bakverk og vafler og sånt synes jeg ofte det blir for "tungt". Jeg har drukket en del soyalatte (en god del!), men i det siste har jeg fått veldig vondt i magen av det , så jeg tror ikke det er helt ideelt for meg heller.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 15:03   #3
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Er det laktose eller melkeproteiner som datteren din reagerer på Lhi-My? Tine har en laktosefri melk hvor de har fjernet laktosen ved hjelp av laktase (som vel er det enzymet som laktoseintolerante mangler?). Den smaker som vanlig melk tror jeg.

Vi vet ikke enda. Hun tok blodprøver for snart en måned siden. Vi har fått svar på kun den ene og det var en generell allergiprøve. Den slo ut, så noe reagerer hun på. Hun er også testet på melkeallergi og på laktoseintoleranse, men har ikke fått svar på noen av dem enda.

Problemet har vært magesmerter og tidvis løs mage. Hun har nok hatt mer smerter enn vi har vært klar over. Vi merket egentlig ikke hvor ille det antakeligvis har vært før vi så hvordan hun endret seg når vi fjernet melka helt. Det ble en ny unge, både humørmessig og ikke minst i forhold til utholdenhet og form generelt.

Hun har fått i seg små porsjoner med melk mer eller mindre utilsiktet nå mens hun har gått på diett. Alle gangene dette har skjedd, har hun fått magesmerter og dårlig form. Hun spiste f.eks. en yoghurt i smug en kveld og hadde da skikkelig magevondt sist på natta og neste morgen. Hun har også reagert på pølser med melk og på sjokoaldepålegg hun fikk av bestemor (som mener melkeallergi er bare tull og uansett er det så lite melk i sjokoladepålegg at det kan man ikke reagerer på, og dessuten må hun få noe godt av og til osv osv!).

Jeg har ikke all verdens kunnskap om dette, men for meg ser det ut som om jenta reagerer på melkeprotein og ikke "bare" er laktoseintolerant (som jeg selv er). Jeg har ikke prøvd laktosefri melk på henne nå siden hun skal være helt melkefri, men når hun reagerer på yoghurt o.l., er det vel mer sannsynlig at det er melkeprotein hun ikke tåler?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 16:16   #4
Gerbera

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Gilde Go'og Mager har melkefrie pølser. Pannekaker kan fint lages med både rismelk og havremelk, soyamelk eller fløte synes jeg blir best om man lager middag, eller salt mat. Rismelk og havremelk kan være litt søt i smaken, så den synes jeg ikke bør brukes til salt mat (som middagsmat).
Til å begynne med kan du holde henne unna alt, etterhvert kan det jo hende du kan utvide til produkter som inneholder spor av melk, men dette er veldig individuelt. Det er flere tråder her inne om dette temaet, og i en av de finner du en fin oversikt over hva melk kan kalles i mat, mye navn som skjuler innhold av melk, så det er greit å ha en oversikt. Jeg har desverre ikke tid til å lete de frem nå, skal på hytta.

Vær også oppmerksom på at allergien ikke trenger å vises på en blodprøve, vår jente hadde negativ blodprøve, men fullt utslag på prikketest alikevel.

Lykke til!

Gammel 14-08-10, 07:41   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

sånn utenfor tema, på en måte, dere som ikke tåler melk, spiser dere ting som det står: kan inneholde spor av melk....?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 10:17   #6
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi gjør det uten problemer.

Er kjempefornøyd med de nye pølsene til leif vidar. Smakte kjempegodt. Aldri mer go og mager! De inneholder ikke spor.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-10, 16:25   #7
Timian
Matfrik og snart pappa :D

Timian sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Timian har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det går an å lage sin egen melk også, feks av nøtter. Vi lager det ofte, siden fruen har melkeallergi. Er veldig enkelt og billig å lage.

Vi lager for det meste hjemmelaget mandelmelk, smaker kjempegodt og fungerer utmerket i matlaging. Sunt er det og!

Timian er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.