|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Jeg ble i tråden for arbeidstid for lærere oppfordret til å ta mine spørsmål om hva man gjør når man føler skolen ikke gjør det den skal. Situasjonen er at vår oppfatning etter å ha hatt seks ulike kontaktlærere for våre barn er: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Da jeg klaget på skolen så var saksgangen slik; først prøve å snakke med læreren, når det ikke hjalp kontaktet jeg rektor, og når det heller ikke hjalp så kontaktet jeg skolefaglig rådgiver(skolesjef), neste steg hadde vært fylkesmannen. Jeg ville sørget for mest mulig skriftlig.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Er dette et system som er ment å være sånn tror du eller er det enkeltlærere (i serie) som ikke har virket? Har du noen formening om hva som er problemet? Har dere snakket med kontaktlærer om det?
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Har dere prøvd å ta det med skolen? Gått sammen med andre foreldre for å utarbeide en klage? Jeg hadde sendt det til fylkesmannen hvis jeg ikke hadde fått noen respons fra skole/kommune. Dette må jo være helt krise for eventuelle barn med spesielle behov.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Men det ER et poeng å snakke med læreren først for å vite om man jobber med eller mot læreren synes jeg. Av og til er det grunner til at det er som det er som ligger utenfor det læreren rår over.
![]() |
#6 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?
Ja, jeg tenker at man må snakke med læreren først. Når man har gjort det og ikke kommer noen vei, da går man videre med saken.
![]() |
#7 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Begynn med å snakke med læreren tenker jeg. Jeg er i en posisjon i år som gjør at jeg rekker mindre av det du lister opp enn jeg ønsker fordi det er annet som tar all tiden min. (Klassemiljørelatert). Jeg retter innleveringer og gir fremovermeldinger, men lekser er det sjelden jeg rekker over for tiden. Går gjennom dem i timen da. Jobber mer enn jeg skal likevel.
![]() |
#8 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Har dere brakt på det rene hva som er rutinene med lekser og innleveringer? Skal alt rettes? Er det seks lærere som har glemt det en gang eller har alle seks konsekvent latt være å gi tilbake innleveringer? Gir de dem tilbake uten å rette, eller får ikke elevene dem i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Med "tilpasset undervisning er en styggedom" mener jeg at lærerne og rektor mener at det er feil å tilpasse undervisning for de flinkeste. De kan til nød gjøre det for de svakeste. Rektor har sagt rett ut til FAU at han kun tilpasser for de flinkeste hvis han blir pålagt dette av kommunen. En av mine barns lærere sier at barn blir traumatisert av å få tilpasset undervisning fordi de er flinke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?I forhold til retting av lekser og innleveringer så blir det aldri rettet noe. Jeg har sett gjennom norskbøkene til mine barn og det er ingenting som har blitt rettet. Dette har vært sånn fra første klasse. Mine gutter skriver stygt, husker ikke stor forbokstav og har problemer med doble konsonanter. I tillegg er de slappe med innholdet da det ikke får noen konsekvenser å skrive tull. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?I Bærum får lærerne klar beskjed om at oppdraget vårt er å løfte de svake og de middels sterke elevene. Det gjentas hvert år. Jeg er ikke enig og gjør det jeg kan for de sterkeste, men vi har absolutt ingen ressurser til det. Det blir dermed ingen annen undervisning på dem, kun andre oppgaver og eventuelt andre lekser. Det er ikke tilfredsstillende, jeg skulle gjerne gitt dem annen undervisning, spesielt i matematikk.
![]() |
#12 |
maler
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Har du spurt hvorfor lekser ikke blir rettet? Skal de bli rettet i boka? Hva er poenget med de leksene dere får hjem? (Jeg blir ganske fort kravstor forelder når jeg ikke skjønner hva som foregår, for på mange skoler er det lagt opp til at ganske mye av opplæringsjobben ligger på foreldrene hjemme og da skal jeg i det minste forstå hva som skjer). Jeg har vært på skolen med helt motsatt agenda som deg, jeg klaget på at det ble rettet for mye. Det ble demotiverende rett og slett. Men hvis du vet at de ikke bruker leksene til noe fornuftig kan du stille spørsmål ved hvor nødvendig det er.
![]() |
#13 |
Er frisk!
|
Klassesammensetningen har enormt å si. Jeg har aldri jobbet så mye som i år - og aldri har jeg kommet gjennom mindre pensum eller fått rettet mindre. Men jeg er i en ekstremsituasjon i år altså.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 22-02-14 kl 09:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
maler
|
Det var en sånn ekstremsituasjon som var grunnen til at vi flyttet ungene. For mye i en klasse rett og slett. Lærerne slet seg ut. Det var mange assistenter, ekstra lærerressurser og spesped inne på generelt grunnlag, men det hjalp ikke. Og vårt barn som heller ikke var helt enkel for dem er helt avhengig av ro og faste rammer.
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg bor i Bærum og vi har nivådelt undervisning og fokus på at også de sterkeste elevene skal ha tilpasset undervisning på vår skole.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Er frisk!
|
Det er målet hos oss også altså (på trinnet), men ressursene strekker ikke til for tiden. Men signalene ovenfra er helt klare på at jobben vår er å prioritere de svakeste og de middels presterende elevene. Ellers har rektoren min løyet oss opp i trynet ved gjentatte anledninger.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 22-02-14 kl 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Da har vi veldig ulik virkelighetsforståelse. Er ganske sikker på at vi har barn i samme klasse... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
maler
|
Det der kommer jo an på hva slags tilpasning barnet trenger. Vi har også hatt barna våre på en skole som driver med tilpasset undervisning i grupper, også i matematikk. Og det fungerer veldig greit for middels- og ganske sterke elever, de svakeste får ekstra ressurser. Men for barn som egentlig skulle hatt undervisning 2-3-4 år over trinnet sitt er det vanskelig å få det til innenfor en vanlig klasse, og det er ikke alltid at det er noen fordel å ta barnet ut av klassen heller. Som læreren vår sa: "Han kan ikke akkurat være på gruppe bare med seg selv heller, det er vanskelig dette her".
![]() |
#19 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånt er faktisk mer vanlig enn man skulle tro. Jeg er stort sett fornøyd med vår barneskole, mens en medmor i gaten klager på alt. Ungene våre går i samme klasse, (har altså de samme lærerne )er normalt flinke på skolen og ingen av dem blir mobbet. Jeg tror av og til at misnøye kan si like mye om den som er misfornøyd enn om den misnøyen er rettet mot, også når det gjelder skole. Sier ikke at det gjelder deg, jeg ville også stusset om læreren leste opp fra en felles "mal" under utviklingssamtalen, altså, prøver bare å få fram at det er fullt mulig at to med barn i samme klasse opplever ting totalt forskjellig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?Er det vanlig å få et skjema til foreldresamtaler som er tilpasset hvert enkelt barn? Jeg vet de har jobbet med ulike former for vurdering og tilbakemelding hos oss og jeg vet det er såpass tidkrevende at man kan lure på om det egentlig er mer til skade enn til gagn, men akkurat forut for foreldresamtaler har vi også bare et skjema som er standardisert og som man skal svare på sammen med barna? Jeg ser ikke det som noe galt. (nå snakker jeg om den offentlige skolen jeg hadde mine på for å presisere det).
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|