Sv: Hva gjør man hvis man føler skolen ikke gjør det den skal?
Har du spurt hvorfor lekser ikke blir rettet? Skal de bli rettet i boka? Hva er poenget med de leksene dere får hjem? (Jeg blir ganske fort kravstor forelder når jeg ikke skjønner hva som foregår, for på mange skoler er det lagt opp til at ganske mye av opplæringsjobben ligger på foreldrene hjemme og da skal jeg i det minste forstå hva som skjer). Jeg har vært på skolen med helt motsatt agenda som deg, jeg klaget på at det ble rettet for mye. Det ble demotiverende rett og slett. Men hvis du vet at de ikke bruker leksene til noe fornuftig kan du stille spørsmål ved hvor nødvendig det er.
Jeg skiftet skole på mine unger i år. (ikke på grunn av måten skolen virket på, den var egentlig bra, men jeg hadde et barn som ikke trivdes og det var ingen lysning i sikte). Det var en interessant opplevelse. Fra å ha en hverdag hvor jeg satt med ungene og gjennomgikk alt pensum, spesielt med barn nr 2 i matematikk og hvor leksene tok 1-3 timer hver bidige dag allerde fra 1. trinn går de nå i en klasse hvor læreren sier at "Jeg trenger ikke lekser for å komme gjennom pensum, for det er arbeidsro i klassen og da er ikke det noe problem. Det som gis av lekser er for å stimulere ekstra og for å trene på å ha lekser". Og det er ekstra tilpasning for de som trenger det i begge ender. Bare en lærer, ingen assistenter. Da skjønner jeg hvor mye klassesammensetningen betyr for hva det er mulig å få til. Når det ikke er brannslukkingsaktiviteter hele tiden kan de faktisk drive med undervisning.