Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Å snike i køen i butikker

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-08, 10:31   #1
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Å snike i køen i butikker

Nå, i disse julegavehandel-tider, er det jo ofte kø i butikkene. Og da må jeg spørre, hva er det med eldre damer som sniker i køa? (Ja, jeg generaliserer - men det er faktisk mane av dem som sniker)
Her en dag stod jeg i kø på en bokhandel. Det stod to stykker foran meg, og plutselig i det hun ene skulle bli ekspedert, så kom det ei eldre dame opp ved siden og "skulle bare". Det hele endte med at hun som egentlig skulle bli ekspedert måtte vente fordi hun i butikken måtte inn på dataen osv. for å hjelpe den eldre damen.

Jeg kjenner jeg blir litt sånn av sånne mennesker! Kan de ikke bare vente til det blir deres tur??
For å være helt ærlig synes jeg det er ekspeditrisa (heter det det?) sitt ansvar i denne situasjonen.
Da jeg selv jobbet "bak disken" i flere år, og det kom sånne som "skulle bare", ba jeg dem pent vente til det ble deres tur.

Hva tenker dere om sånn? Er det bare jeg som er sær?

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 10:33   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snike i køen i butikker

Selvsagt er du ikke sær. Det er en skikkelig uting å snike i køer, jeg kjenner jeg får lyst til å banke folk som gjør det. I Norge har man ikke køkultur overhodet. Ofte står folk i en "gjeng" foran kassen, det er umulig å se hvor køen begynner. Jeg får helt flass!

Når det er sagt så synes jeg det også er ille om en person som skal ha en kartong melk blir stående bak to stykker som skal handle for 2 uker fremover, uten at de tilbyr seg å slippe melkefyren forbi. Man kan jo ikke slippe hundre folk forbi, men det går an å utvise litt skjønn.

Og så har man de som skal ha pakket inn alle julegavene sine av de ansatte og dermed lager milelange køer bak. Jeg eksploderer!

(Ja, jeg har mensen).

Gammel 05-12-08, 10:42   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om ei gammal dame sniker foran meg i køen og jeg ikke er på humør eller har dårlig tid så vet jeg da og si fra. De sier bare skal bare, skal bare, men er jeg på skikkelig dårlig humør og kanskje har en eller tre utålmodig unger i tillegg så er jeg ikke nådig.

Jeg liker godt køkulturen i England jeg på hvordan de gjør det i butikker. Der er det en lang kø til alle kassene, så går en frem etterhvert i tur og orden til neste kasse som blir ledig. En trenger ikke å tenke på at en står i den køen som går tregest engang, eller at en står i den kassa som selvfølgelig henger seg opp eller trenger bytte av kassarull eller at det går tregt pga. opplæring.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 15:55   #4
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

...
I Norge har man ikke køkultur overhodet. Ofte står folk i en "gjeng" foran kassen, det er umulig å se hvor køen begynner. Jeg får helt flass!
...

Åhåhå, dere skulle prøvd dere noen dager i Russland! DER kan vi snakke om manglende køkultur, der. De står jo faktisk ikke i kø i det hele tatt - de står bare i en klynge. Når noen kommer dit spør de bare høyt: "Kto posledniy?" (Hvem er den siste idioten her?). Ikke gidder de å være tilstede heller, for å passe på plassen sin, så de sier bare i fra om at de går, men at de kommer tilbake. Så ofte så er det jo 3 ganger så mange folk i køen som det man egentlig tror.

Når det er sagt irriterer jeg meg grenseløst jeg også, altså.

Gammel 05-12-08, 10:37   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wake me up when March comes, sier jeg bare. :elveblest:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 10:40   #6
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg har jobbet i bokhandel, og kan bekrefte den myten. Jeg vet ikke om disse damene spesielt frekventerer bokhandlere, jeg har nå sett dem andre steder også.

Køkulturen i Norge er mildt sagt dårlig om eksisterende i det hele tatt. Vi står ikke i kø, vi står i flokk foran kassa, og det er jammen ikke lett for en butikkansatt å holde orden på rekkefølgen.

Jeg synes imidlertid det er minst like ille å se nordmenn gå på bussen/trikken/banen. At man alltid skal slippe ut dem som skal av før man går inn selv, burde være barnelærdom.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 10:45   #7
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg er helt enig med dere. Det er ikke køkultur her, og det er veldig dårlig.
Det er jo litt rart - for de fleste er vel oppdratt til å stå i kø, vente, slippe folk (med én melk) forbi osv. Men så kommer noen ut i den virkelige verden og bare skal først.

Sier dere fra når sånn skjer dere?
Jeg gjør faktisk det. Føler jeg blir litt "bitchy", men faen heller, ha folkeskikk! Det verste er jo at de blir som regel sure om man sier ifra.

Gammel 05-12-08, 10:56   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Jeg synes imidlertid det er minst like ille å se nordmenn gå på bussen/trikken/banen. At man alltid skal slippe ut dem som skal av før man går inn selv, burde være barnelærdom.

Ooh! Don't get me started!

I Tokyo har de skikkelig køkultur på t-banen. Der er det merket opp på perrongen hvor man skal stå og vente, slik at alle som skal på toget står fint i kø på sidene slik at folk kommer fort av i midten. Og så er det forskjellige merkinger avhengig av om det er 3- eller 4-dørs-vogner, og det står info om hva slags vogner som kommer slik at man kan stille seg i riktig kø i god tid.

En annen ting som irriterer meg på t-banen, er at folk ikke skjønner at de kan trekke lenger inn i vogna så folk får plass. Eller de bruker så lang tid på å skjønne det, at banen blir stående et par minutter på hver holdeplass.

Men køsniking, ja. jeg har også jobbet i bokhandel, og var superstreng.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 10:46   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier av og til fra, men stort sett feiger jeg ut. Og så går jeg rundt og irriterer meg etterpå og tenker ut det jeg skulle ha sagt. Må skjerpe meg, det er mye bedre å si fra der og da.

Gammel 05-12-08, 10:56   #10
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg liker godt køkulturen i England jeg på hvordan de gjør det i butikker. Der er det en lang kø til alle kassene, så går en frem etterhvert i tur og orden til neste kasse som blir ledig. En trenger ikke å tenke på at en står i den køen som går tregest engang, eller at en står i den kassa som selvfølgelig henger seg opp eller trenger bytte av kassarull eller at det går tregt pga. opplæring.

Jeg er så enig! Det hjelper jo også veldig at butikkene lager "sluse-systemer", med tydelig avmerket "please wait here"-skilt, og en automatisk stemme som annonserer hvilken kasse man skal gå til. Det samme gjelder flyplasser, å reise med Ryan Air til London med en haug nordmenn er ikke spesielt hyggelig på Torp, men i andre enden går det mye bedre, rett og slett fordi de setter opp disse båndene som organiserer folk i kø. Hvorfor gjør de ikke det i Norge?

Og gamle damer som sniker kjenner jeg godt til, og det koster meg ikke en kalori å si ifra heller.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 10:59   #11
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Standard

Var det nå vi skulle komme opp med bra sitater man kan si?

Teofelia sin var genial!

Gammel 05-12-08, 11:07   #12
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette irriterer meg også. Synes butikkene har sin del av ansvaret også, noe av grunnen til at det er bedre køkultur i andre land er jo at det er et bedre køsystem.

Her i byen har jeg lagt merke til at noen av de tradisjonsrike butikkene (for eksempel fiskebutikker og bakerier) synes det er helt greit at gamle menn og damer sniker fram hele tiden. De trenger ikke å snike bevisst en gang, de blir bare ekspedert først. Det irriterer meg masse, men jeg tenker jo at butikkene graver sin egen grav ved å bare gi god service til de aller eldste.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 10:48   #13
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke bare gamle damer som sniker. :neida: Vi var på kino i helgen (den nye i Rignes Park) og der er kassasystemet helt utrolig dårlig planlagt og laaaaang kø. Og da kommer det en voksen mann med en 6 år gammel sønn og stiller seg på utsiden av køen og sniker forbi ca 20 stykker. Når han blir gjort oppmerksom på at køen starter langt der bak, sier han bare å ja (rører seg ikke) og sier til sønnene sin: "Nå snek vi bra, asså. "

Gammel 05-12-08, 10:58   #14
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg sier ifra! Jeg får høyt blodtrykk av å si fra, men det blir enda om jeg lar være...

Jeg har et par episoder på samvittigheten når det gjelder å si ifra... (ja, har tilta både på frekke kunder som sniker og butikkansatte som SÅ at noen sneik, men ikke brøy seg... :innrømmer:

Gammel 05-12-08, 11:01   #15
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Jeg har et par episoder på samvittigheten når det gjelder å si ifra... (ja, har tilta både på frekke kunder som sniker og butikkansatte som SÅ at noen sneik, men ikke brøy seg... :innrømmer:

Det er det som irriterer meg grønn også! Hvorfor blir de ekspedert? Det er jo egentlig ingen bra service at du avbryter en kunde du skal til å ekspedere, for så å hjelpe en annen kunde?
Jeg blir hvertfall irritert over sånn, om det var min tur i køen.

Gammel 05-12-08, 11:05   #16
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Det er det som irriterer meg grønn også! Hvorfor blir de ekspedert? Det er jo egentlig ingen bra service at du avbryter en kunde du skal til å ekspedere, for så å hjelpe en annen kunde?
Jeg blir hvertfall irritert over sånn, om det var min tur i køen.

Hvis man er litt stressa, så er det ikke alltid like enkelt å vite hvem som var nestemann i køen, spesielt når folk stiller seg opp på alle kanter.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 11:09   #17
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Hvis man er litt stressa, så er det ikke alltid like enkelt å vite hvem som var nestemann i køen, spesielt når folk stiller seg opp på alle kanter.

Joda, men hun her stod jo med en kunde. Og da kom den eldre dama inn og avbrøt.

Gammel 05-12-08, 11:10   #18
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Tror det er det mange satser på; at de i kassen er såpass stresset at de ikke har oversikt.

Når det kokte på det verste der jeg jobbet, så prøvde jeg å følge med litt, og det var noen som ble ganske flate når de presset seg frem, og jeg henvendte meg til den stakkaren som var skviset bak i køen, og kvittret frem "da var det vel din tur"...

Men det er ikke lett å være den som står bak kassen, for det er tilnærmet umulig å holde oversikten, og det er ofte mye mer effektivt å bare ta den som står nærmest, i stedet for å begynne å diskutere.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 13:25   #19
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Det er ikke bare gamle damer som sniker. :neida: Vi var på kino i helgen (den nye i Rignes Park) og der er kassasystemet helt utrolig dårlig planlagt og laaaaang kø. Og da kommer det en voksen mann med en 6 år gammel sønn og stiller seg på utsiden av køen og sniker forbi ca 20 stykker. Når han blir gjort oppmerksom på at køen starter langt der bak, sier han bare å ja (rører seg ikke) og sier til sønnene sin: "Nå snek vi bra, asså. "

Den mannen trodde faktisk at vi som sto bakerst i køen sto der for morro skyld hadde jeg følelsen av.....

Gammel 05-12-08, 13:39   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har irritert meg over det i alle år, men har bare sagt fra en gang. Det var virkelig deilig! (Det var en gammel (65+) dame som snek i køen på en lekebutikk.) Den dagen var jeg i ordentlig- var nok derfor jeg sa fra.
Synes ikke det er ekspeditørens ansvar å lære kundene folkeskikk. For det er jo det det egentlig handler om.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.