|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Nokon som kan litt om diverse diettar?Eg har aldri hatt spesiell interesse for diettkost. Har jo høyrt om Fedon Lindberg, Atkins kuren, Grethe Rhoede, lavkarbo, steinalderdiett, blodtypediett osv osv., men aldri satt meg inn i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Har de snakka med ernæringsfysiolog? Vi har gjort det, no har ikkje våre ungar diabetes, men glutenintoleranse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Jeg ville kontaktet en ernæringsfysiolog. Jeg hadde vært veldig forsiktig med å sette et barn på dietter som er designet for vektnedgang uten å ha konferert med helsepersonell.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Her finner du alt du måtte ha behov for av lavkarboinfo: http://www.lavkarbo.no/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Takk alle saman! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Textrovert
|
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?
Jeg er HELT på linje med Glitter her. Ikke bare snakker vi om vektreduksjonsdietter for voksne, men mange er jo i tillegg kontroversielle. Jeg hadde IKKE tatt sjansen på å velge en diett etter eget forgodtbefinnende. Når det er så mange ulike hensyn som må tas i forbindelse med kostholdet til jenta di, så mener jeg at det MÅ fagfolk inn i bildet.
![]() |
#7 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Når det gjeld å gå ned i vekt; det kan jo vere ein fin bi-effekt for oss voksne, men for hennar del er jo ikkje det eit mål i det heile tatt. Ho er heilt passe nå, har til og med fått ein tutmage, og har lagt på seg veldig og vokse masse i høgden etter at ho begynte å ete glutenfritt. Ho har også, nesten over natta fått masse energi og overskudd! Er så glad at dette vart påvist så tidlig, slik at ho slapp å vere ei trøtt og sliten lita jente så veldig mykje lengre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Vil berre ha sagt at vi ikkje tenker å følge ein diett strengt. Vi vil aldri ete ertersuppe utan å ha pannekaker til for å seie det sånn. Men syns de verkeleg at det er farlig dersom eg tar bort poteta til middag og erstattar den med gulrøtter? Når vi får det rådet frå ernæringsfysiolog at ho bør ete mindre potet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Karbohydrater. Som er viktig for kroppen.
Sist redigert av Tallulah : 18-05-07 kl 10:33. Årsak: tillegg |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
*elsker ENGA*
|
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Er det ikke slik at karbohydrater får blodsukkeret til å stige altfor fort? Og at bla potet er vedlig uheldig i så måte? Er i allefall det svigerfar sier når vi ber til middag, han har diabetes. Han regulerer det med riktig kost, som sammensatt gjør at blodsukkeret ikke fyker opp og ned i full fart, men holder seg stabilt og riktig. Og forandringene skjer langsomt.
![]() |
#11 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Du har gode poeng Glitterchick, og nei, eg kan ikkje spesielt masse om ernæring |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
aldrende
Medlem siden: Sep 2006
Å redusere/fjerne potetene er absolutt ikke farlig. Tvert imot, hvis hun har diabetes bør hun styre unna poteter, fordi de inneholder så mye stivelse som øker blodsukkeret kraftig.
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Jeg skjønner at det er vanskelig, spesielt når man har to sykdommer som liksom går på tvers av hverandre.
![]() |
#14 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Takk MorStine |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
aldrende
Medlem siden: Sep 2006
De lærde strides mye på dette feltet. Og brød er et relativt begrep - det aller meste som kjøpes ferdig, inneholder altfor mye fint mel. Baker man selv, har man mer kontroll på sunheten.
![]() |
![]() |
#16 |
Med tommestokk i veska
Eg har tenkt tanken, men veit ikkje sikkert altså |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Går det ikke an å finne en "uavhengig" ernæringsfysiolog? Jeg tror aspekter ved lavkarbodiettene kan være fine å bruke ift datteren din også, men jeg tror absolutt ikke du bør gå inn på en rein lavkarbodiett til henne uten å ha snakket med eksperter. Det kan likevel være verdt å lese litt litteratur av f.eks. Atkins eller Lindberg for å sette deg inn i hvilke grønnsaker som inneholder mye fiber samtidig som de ikke gir rask blodsukkerstigning. Det bør vel være ideelle grønnsaker for henne?
![]() |
#18 |
Med tommestokk i veska
Har jo fanga opp ein del; og alle grønnsaker utan stivelse gir ingen spesiell stiging i blodsukker. Gulrøtter f.eks kan du ete så masse du vil av utan at blodsukkeret vert påvirka. Gir godt med fiber og metthetsfølelse også. Gulrot er dermed MYKJE betre enn poteta! Nå kan det hende at potet inneheld noko fantastisk som vi går glipp av; så det der må eg sjekke opp. Og ja, eg må lese meir; finne ut kva andre grønsaker som inneheld stivelse. Kjem berre på potet i farten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Nokon som kan litt om diverse diettar?Det går an å leve utan brød, det er vel omtrent berre her i Norge at vi et så mykje brød som vi gjer. Korleis er det med knekkebrød? Både Semper og Wasa har glutenfrie knekkebrød. Dei blir rekna som snop her i huset. Eg veit ikkje korleis dette vil verke inn på blodsukkerstiginga. Men om ho ikkje liker det glutenfrie brødet så er det jo eit alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Hvis det kun er det å fjerne poteten til middag som er saken så ville jeg har gjort det. Jeg ser ingen problemer med å erstatte poteten med kålrabi, gulerøtter, blomkål etc. Jeg ville imidlertidig ikke satt jenta på en spesiell type helhetlig diett uten å ha snakket med noen feks ernæringseksperten. Kanskje du kan prøve linser, bønner etc til maten?
![]() |
|
|