|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge
NRK har gjennomgått 75 saker som involverer vold mot barn og sett på hvilke straffer de dømte har fått. Jevnt over viser det seg at voldsutøveren får mildere straffer enn det som tildeles når offeret er en voksen. Jo yngre barnet er, jo mildere straffer deles ut: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i NorgeJa, jeg hørte om det på nyhetene i morges. En jurist de snakket med, sa at kanskje en av grunnene til at straffene er lavere når man skader (til og med dreper) barn, kan være at det skal vesentlig mindre kraft til å skade et barn, slik at det er mer sannsynlig at voldsutøveren ikke innså/forutså rekkevidden av skaden. (Jeg synes det er adskillig mer relevant det som en annen sa, at det å slå noen som er liten og forsvarsløs heller skulle være kraftig skjerpende.)
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i NorgeJeg tror ikke på den grunnen der. Jeg tror, synser og er ikke relevant i forhold til sannhet nå, at folk skjermer seg selv. Med seg selv mener jeg situasjoner man kan plassere seg selv inn i. Er en selv passende som en som kunne blitt drept fremfor den personen som er drept, straffer man strengere.
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i Norge
De nevnte denne begrunnelsen i artikkelen også. Jeg synes det er en hårreisende latterlig uttalelse. Det er enda teitere enn å si at man får mildere straff for å kjøre på noen og drepe dem om vinteren enn om sommeren, fordi det er glatt om vinteren og derfor lettere å kjøre av veien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i NorgeDette minner meg om noe farfaren min engang sa. Tanten min og jeg snakket om en sak hvor en toåring hadde blitt feilbehandlet på et sykehus og dødd, og foreldrene saksøkte sykehuset. Farfar kommenterte at han syns det var mye styr for et såpass lite barn. Han syns det hadde vært lettere å forstå om barnet var eldre og man kjente det bedre. Jeg vet ikke om noe av det han tenkte om dette er grunnen til at det dømmes som det gjør.
![]() |
#6 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i NorgeJeg følte meg ille til mote og trist da jeg leste eksemplene i artikkelen.
![]() |
#7 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i NorgeJeg har reagert på dette i det siste og synes det er helt hårreisende at man skal få mindre straff av å ta livet til noen som er forsvarsløse.
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i NorgeDet handler om å ikke identifisere seg med offeret, men det handler like mye om å identifisere seg med gjerningsmannen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
Ja, jeg ser det prinsippet - om man f.eks. fiker til noen, og vedkommende har en svak blodåre i hodet, eller ett eller annet (sikkert et medisinsk teit eksempel, men prinsippet burde fungere), slik at denne sprekker, og personen dør, så blir man dømt mildere enn om de dør fordi man slår dem i hodet med en diger skiftenøkkel. Og noen typer "utagering" i forhold til barn gir kraftigere skader enn folk flest vet, og det er klart det skal spille inn på straffeutmålingen.
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
Det er selvsagt sant, og jeg skal gjerne endre utsagn til at det er en latterlig og uforståelig praksis.
Jeg mener man helt åpenbart kan "påregne" at et lite barn tåler langt mindre enn en voksen. Det er ikke snakk om et barn som plutselig og uforklarlig tåler mindre enn man kunne regne med. Det at barn er mer skrøpelige enn voksne skulle være helt opplagt for en hver forelder (på tross av manglende "foreldresertifikat"). Derfor synes jeg eksempelet mitt med vinterføre vs. sommerføre var ganske relevant.
Eksemplene i denne artikkelen er milevidt unna knipsing og risting. Ingen av de eksemplene som er nevnt i artikkelen kan omtales på noen annen måte enn grov vold.
Jeg vet av erfaring at man som foreldre til et barn som for eksempel ikke sover om natten, kan være fristet til å stagge barnet med metoder som man absolutt ikke ville være bekjent over å ha vurdert under normale omstendigheter. Heldigvis har de fleste mennesker noen veldig sterke sperrer som hindrer en i å faktisk gjøre det. Men de eksemplene som jeg siterer over har ingen ting med frustrasjon over kollikkgråt eller nattevåk å gjøre; det er ren vold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Unik
![]() Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i NorgeDet jeg synes er interessant hver gang straffeutmåling diskuteres, er hvordan dommerne har stemt. Undersøkelser viser at "folk flest" roper på strengere straffer. Strafferammene ligger der - klare til bruk. Men når "folk flest" plutselig blir meddommer i en rettssak, så vil de ofte ha lavere straffer enn fagdommer. Fordi de da ser personen bak den grusomme handlingen.
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
Det var veldig interessant å lese. Det visste jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Unik
Helt enig.
![]() |
#15 |
Unik
Har ingen linker, mener jeg lærte det da jeg tok kriminologi en gang i hine hårde dager.
![]() |
#16 |
Unik
![]() Sv: Barn har dårligere rettsvern enn voksne i NorgeVoila:
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
Jeg satt akkurat og tenkte på det og konkluderte med at jo, det skal nok en del mindre til. Jeg antar at jeg glatt kunne brukket armen til treåringen om jeg hadde falt uheldig på henne. Og hun som er syv har enten Teomannen eller jeg vært delaktig i å påføre luxert albu tre ganger til sammen (helt uten bruk av vold, må jeg få legge til). |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ekvilist
|
Jeg lar meg egentlig ikke overraske over dette, selv om det er sammenhenger strafferettslig jeg ikke har tenkt over før. Jeg husker da jeg startet i en jobb hvor jeg møtte folk i forbindelse med gjennomføring av straff eller rettssak. Det var så merkelig, mange av de som hadde gjort de grusomste handlinger kunne framstå som forholdsvis sympatiske! Og når man kanskje også får høre forhistorien til de som hadde begått kriminelle handlinger, så kunne ting bli mer forståelig. "Ok, så drepte han en kamerat i sinnssvak rus. Det er uansett galt! Men han og moren ble banket opp av faren gjennom hele oppveksten, og til slutt så han faren brutalt myrde moren - så at han tyr til vold er kanskje ikke så rart?". Jeg husker iallefall at virkeligheten i møte med rus- og/eller kriminelt belastende personer i starten overrasket meg. Jeg vil tro at folk som kanskje aldri har vært borti volds- og kriminalitetssaker også lett vil kunne la seg overraske/påvirke?
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Nei, ikke du, nei. Men jeg kan tenke meg at folk som er "litt voldelige" og f.eks. kan finne på å slå andre voksne i en krangel, og som dermed har et visst begrep om hvor hardt man "kan" ta i, kan komme til å skade et barn mye mer enn det de hadde "ment" å gjøre. (Jeg mener selvsagt ikke at det er greit å drive og slå folk, enten de er små eller store! Men det er kanskje ikke usannsynlig at folk som ender opp med å drepe eller alvorlig skade barna sine allerede har "erfaring" med voldsutøvelse overfor voksne? Jeg ville bli overrasket hvis det ofte dreide seg om folk som helt genuint trodde de bare tok barnet litt hardt i armen, men endte opp med å skade dem alvorlig.)
![]() |
#20 |
Unik
Absolutt. Men noe jeg mener brde få større fokus, for det er ikke alltid det er lover, strafferammer, advokater og fagdommere det er noe "galt" med.
![]() |
|
|