Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hund i huset på julaften

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-07, 10:09   #1
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hund i huset på julaften

Vel, jeg er ikke vant til dyr. Hvertfall ikke dyr av størrelsen hund Golden Retriver.

Så har jeg da en svoger og snart svigerinne som skaffet seg en valp i vår. De skal være hos oss på Julaften i år og jeg regner med at hunden blir med. Den er alltid med ellers, så det blir vel ikke annerledes den dagen.

Foreløpig har de vært på 3 kurs med den. Aner ikke om dette er valpekurs eller lydighet eller hva. Som sagt har jeg ikke peiling på hunder i det hele tatt. Uansett er den ikke videre lydig. Den hører faktisk ikke i det hele tatt. Men den er kanskje for liten?

Problemene startet i helgen da de var på besøk. Det samme var min bror med kone og barn. Og niesen min er under året. Hun kunne ikke være i høyde med hunden i det hele tatt uten at den kom bort og slikket på henne, spiste på lekene hennes og bare fløy rundt som en sprettball. Ikke EN kommentar fra eierne av hunden.
Vi skulle spise kaker osv ved det lave bordet i stuen. Hunden fløy rundt og slikket på asjettene (før vi engang hadde satt oss). Da ble den mildt tilsnakket av eieren som også dro den bort til slutt.
Den var visst ikke vant til at de spiste på lave bord. Neivel, men jeg innretter meg ikke etter en hund, så vi spiste der.

Summa summarum den ettermiddagen, så tilbrakte barna tiden på rommet til min yngste. Niesen min på 10 mnd kunne ikke sitte og leke i stuen og vi ble heller sittende på barnerommet eller med henne på fanget.
Og bare for å si det, mine barn trives godt med hunden! De leker med den og koser med den og liker den veldig godt.
Men jeg kjenner at jeg irriterer meg over at den ikke kan snakkes til og at den ikke hører i det hele tatt og at den egentlig fikk styre rundt som den selv ville mens vi på et vis ble forvist til barnrommet (frivillig selvfølgelig).

Men så er jeg ikke vant til hunder da, og vet ikke hvordan folk med hunder ser på noe som dette? Er hunden på en måte barnet?

Julaften kommer ikke broren min med familie uansett. Men hunden med familie kommer. Og stuen min er stor nok til oss menneskene til vanlig på Julaften selv om det blir trangt. Vi blir 11 tilsammen hvorav 6 ikke er vant til hund (mine barn medregnet her). Jeg har et stoooort juletre på 3,5 meter som bla. er fyllt med glasskuler som kan knuse. Jeg kan ikke ha hunden løpende rundt treet med halen svinsende, spisende på pakker, rive i bånd, slikke på asjettene osv.
Jeg er overhodet ikke interessert i å bytte ut kulene på treet med sånne som ikke kan knuse. Det kommer ikke på tale.

Så sa jeg til gemalen da at hunden kanskje kunne være på et annet rom. Ja, hvis den vil det så, svarer han Vil? Er det noe hunden lissom skal kunne velge?

Hvordan skal jeg løse dette? Hvordan ser dere med hund på dette?
Er jeg helt urimelig?

Sist redigert av Knerten : 27-10-09 kl 12:54.
Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:50.