|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#201 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"
Enig i resten av innlegget, men akkurat dette: Jeg begynner å ane at vi kanskje kan være litt naive på akkurat dette. Nettopp fordi penger er nesten litt tabu å snakke om blant de fleste dannede mennesker, så kan ungene gå ut i verden og håndtere det med penger med samme konkurranse/skryte-innstilling som de har til fotballbanen, treklatring, fortlesning og "hvem-er-høyest-i-klassen". De måler hverandre hele tiden. Og jeg tror kanskje de må forklares ganske eksplisitt at det ikke er ok, om de skal forstå det. (Jeg tenkte på dette i går kveld, etter at guttungen kunne fortelle at kompisen hans (den ekstremt priviligerte) hadde snakket nedsettende om det "stygge og gamle" huset vårt, og generelt skryter mye av hvor mye penger de har. Jeg er 99 % sikker på at dette har han ikke fått med seg hjemme, og foreldrene hadde gremmet seg lang vei om de visste det. Men jeg tror det handler om at han akkurat har oppdaget dette, at han, den lille flisa, er "best" i dette, og han skryter altså uhemmet av denne nye kunnskapen. Antagelig bør jeg ta en forsiktig snakk med moren hans, så hun får hanket ham inn igjen... Han er en supersøt gutt, men en skrytepave.
![]() |
#202 |
Yes, we can!!
|
Jeg mener at det er det jeg har uthevet som er problemet, og ikke at man kjøper jakkene i utgangspunktet.
![]() |
#203 |
villende
|
Jeg tror faktisk at Oslo78 har et poeng her, altså. Hvis man mobbes pga dyr CG-jakke, så er det neppe det eneste man mobbes for. Og det er lite sannsynlig at det er noe som trigger mobbingen. Dessuten så innebærer jo faktisk det å ha en CG-jakke at man har et reelt valg og sannsynligvis vil en forelder som fanger opp at CG-jakken er en (av mange) grunn(er) til at barnet holdes utenfor sørge for å skaffe de HM-klærne som trengs for å ikke falle utenfor på klesfronten. For de som faktisk ikke har råd til å skaffe de dyre klærne som trengs for å ikke falle utenfor, så er jo ikke det å skaffe seg "den rette" garderoben et alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere er så opptatt av dette. Ingen er vel uenig i at mobbing uansett grunn er ille. Men at dette du nevner er særlig utbredt tviler jeg på. Og som andre nevner her, den rike moren har faktisk et valg, det har ikke de som ikke kan kjøpe Canada Goose om det motsatte var tilfellet, at alle ville ha det. Og jeg ser for meg at det er lettere å svare på tiltale når det gjelder dyre klær enn motsatt. "Har du den teite rådyre jakka der du ha, så dust av deg!" der svaret blir "Jøss, har'ru ikke råd til sånn jakke du a?" Eller "har du ikke råd til Canada Goose du a og hvorfor kjører mora di Lada?" der motsvaret ikke er like lett å gi. Uansett, press i den ene eller andre retningen er utrolig dårlig og bidrar til surt miljø.
![]() |
#205 |
Nek er allrighte dyr
Ja, det er jeg helt enig i og at holdningene må jobbes med. Men dersom miljøet allerede går i den retningen bidrar man ihvertfall negativt ved å kjøpe alt av det som forventes uten å reflektere over hva det gjør med presset på de andre.
![]() |
#206 |
Glamorøs
|
Give me a break! Jeg kler absolutt ikke ungen min i det hotteste av det hotte, og jeg har absolutt ingen såre tær på grunn av det. Klær er ikke det som skaper mobbing, det er holdningene bak som gjør det. Men når du legger deg på dette nivået gidder jeg rett og slett ikke diskutere det mer.
![]() |
#207 |
Glamorøs
|
Det var ikke det jeg svarte på heller, mer den generelle holdningen din gjennom hele diskusjonen. Du snakker om at man ikke skal sparke noen veier, men bruker selv utrykk som "høyt og skjærende" og kommer med nedlatende stikk.
![]() |
#208 |
Fola Blakken
|
Jeg skjønner ikke dette. Er du uenig i at det finnes kjøpepress i det hele tatt? Jeg syns det virker innlysende at kjøpepress oppstår nettopp når noen overøser ungen sin med dyre ting. Når min sønn får "ekte" fotballdrakt eller hot mobiltelefon, så er det med på å skape "behov" hos medelevene for lignende ting. Er det ikke det som ligger i kjøpepressets natur da?
![]() |
![]() |
#209 |
Bedreviter
|
Min erfaring er at det i all hovedsak er den som mobber som sitter med makten.
Du om det.
Nemlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"Her kjøpes det ikke merkeklær, det vet guttene, og de klærne de får er kjøpt på minst 50% salg, og helst 70, stort sett i kjedene. Det spiller ingen rolle om buksen til full pris er kulere..... Men de vet knapt hva merkeklær er. Vi er heldige med omgangskretsen til barna og der er det ingen typisk "må-ha-gant". Det er et par stk, men resten har jo "vanlig" klær så det spiller ingen rolle. Vi bor i allemannsland.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
Nek er allrighte dyr
Hæ? Er ikke dette en helt vanlig FP-diskusjon uten de store bølgene. Man har da diskutert på rimelig greit nivå som vanlig. Ingen som skriker dårlig mor eller jævla idiot.
![]() |
#212 |
Bedreviter
|
Det kan man oppleve hvor som helst, og det er ikke vanligvis relatert til penger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
villende
|
Men det var jo ikke klærne som trigget mobbingen. Jeg antar at det bare var en av mange ting som ble brukt mot deg. Og hadde du kommet i den samme jakken som alle de andre jentene i klasse brukte, så hadde det vært galt det også. :btdt: |
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Passiv
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Det er holdningen som formidles om at vi er bedre enn andre som er problemet. Ikke at ungen har rosa bukse, dyr bukse, riktig hus, riktig telefon eller hva det nå er. For å ta et eksempel så har min fjortenåring for noen uker siden skjønt for første gang at bestevennen er fra en familie med veldig, veldig lite penger. Utstyrsnivået er mildt sagt fra to ulike verdener på de to, de er sammen hver dag og det finnes ikke antydning til holdninger i vår familie rundt mange penger eller ikke. (Jeg høres styrtrik ut i denne tråden, jeg er absolutt ikke det altså.) Men altså, han har nylig forstått at kompisen bor på en hytte fordi de ikke har råd til stort hus. Hittil har han vært misunnelig på det koselige loftsrommet og at de bor midt i skogen. Det er mulig kompisen har misunt min sønn iphonen, men det har ihvertfall aldri vært vist eller vært snakk om at den ene er bedre enn den andre ut fra velstand. |
![]() |
![]() |
#215 |
Bedreviter
|
Selvsagt, men det gjør da ikke mobbingen noe bedre. Og all den tid det beviselig finnes en masse mennesker som synes det er "greit" (eller i alle fall mindre problematisk) å sparke oppover enn nedover, så vil jo en slik form av mobbingen være veldig lett å ty til, for det er jo ikke en gang skikkelig mobbing. I motsetning til når noen kaller deg feit, dum eller stygg, for det skal man jo ikke gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Må si at jeg er enig i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Om vi nå er enige om at det i bunn og grunn er holdninger det er snakk om, enten man kler barna i det ene eller det andre, så forundrer det meg at dere ikke ser at "folk som kjøper dyre plagg er idioter" (for å ta noe som faktisk er uttalt i denne diskusjonen) er en vel så dårlig holdning til andre, som at "Cubus er for fattigfolk". Tror man at barna er immune mot negativ holdning til andre, fordi de i det minste er kledd i rimelige klær? Jeg tror heller ikke det hjelper om dette er noe som kun sies etter at barna er lagt. Har man et så negativt syn på andre, så merkes det.
![]() |
![]() |
#218 |
flisespikker
|
Jeg synes ikke det er greit å plage/hetse/kritisere ungene uansett. Og det er vel det som er diskusjonen her - hvordan ungene forholder seg til hverandre? Hver enkelt unge med merkeklær er jo ikke nødvendigvis "oppover", maktmessig sett, sånn at det er bedre å sparke på dem enn på dem som går med Sparkjøpklær.
![]() |
#219 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg synes det er veldig pussig hvis lærere (og andre, som har vært barn i skolen eller har barn i skolen) ikke har opplevd at "du som tror du er noe" er en av de aller mest effektive utfrysningsmetodene. Den er dessuten kanskje mer rettferdiggjort for litt eldre barn enn å mobbe noen for å være fattige, som jeg tror blir plukket av barna faderlig fort av de fleste oppegående foreldre.
![]() |
#220 |
villende
|
Det er jeg hjertens enig i. Og jeg har aldri ment at det er greit å sparke oppover. Virkelig ikke. Men jeg tror fortsatt ikke at det er et like stort problem at barn blir mobbet for å ha for bemidlede foreldre, som er at barn blir mobbet for å ha foreldre med dårlig råd. Jeg tror det er et større problem at barn faller utenfor fordi foreldrene rett og slett ikke har råd til å betale det som trengs for at de skal være som "alle andre" enn at barn faller utenfor fordi de har foreldre som har veldig mye bedre råd enn alle de andre barna. Det betyr ikke det samme som at barn fra bemidlede hjem ikke mobbes, for det skjer jo så absolutt. Men det er ikke den øknomiske faktoren som da er avgjørende for at de ikke slipper inn i gjengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|