|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Sv: "Cubus-barn"
Min erfaring er at det i all hovedsak er den som mobber som sitter med makten.
Du om det.
Nemlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
villende
|
Men det var jo ikke klærne som trigget mobbingen. Jeg antar at det bare var en av mange ting som ble brukt mot deg. Og hadde du kommet i den samme jakken som alle de andre jentene i klasse brukte, så hadde det vært galt det også. :btdt: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
Selvsagt, men det gjør da ikke mobbingen noe bedre. Og all den tid det beviselig finnes en masse mennesker som synes det er "greit" (eller i alle fall mindre problematisk) å sparke oppover enn nedover, så vil jo en slik form av mobbingen være veldig lett å ty til, for det er jo ikke en gang skikkelig mobbing. I motsetning til når noen kaller deg feit, dum eller stygg, for det skal man jo ikke gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
villende
|
Det er jeg hjertens enig i. Og jeg har aldri ment at det er greit å sparke oppover. Virkelig ikke. Men jeg tror fortsatt ikke at det er et like stort problem at barn blir mobbet for å ha for bemidlede foreldre, som er at barn blir mobbet for å ha foreldre med dårlig råd. Jeg tror det er et større problem at barn faller utenfor fordi foreldrene rett og slett ikke har råd til å betale det som trengs for at de skal være som "alle andre" enn at barn faller utenfor fordi de har foreldre som har veldig mye bedre råd enn alle de andre barna. Det betyr ikke det samme som at barn fra bemidlede hjem ikke mobbes, for det skjer jo så absolutt. Men det er ikke den øknomiske faktoren som da er avgjørende for at de ikke slipper inn i gjengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
flisespikker
|
Det tror ikke jeg heller. Men jeg reagerer på at flere i tråden uttrykker seg på en måte som jeg oppfatter som latterliggjørende overfor barn/familier med god råd. Det tror jeg er den samme mekanismen som gjør at en del er så oppsatt på å si at det er greit å være overvektig/lubben at de bikker over til å gjøre narr av og snakke stygt om dem som er undervektige/tynne - og det burde være omtrent like unødvendig når man snakker om klær som når man snakker om kropp. Og begge deler bør man i alle fall være svært bevisst på å unngå når man snakker med barn.
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() |
![]() |
#7 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
maler
|
Og så er det slik at mobbing fordi foreldrene har kjøpt dyre klær ikke nødvendigvis er gjenkjenbart som nettopp det for barnet. Foreldre som kjøper dyre klær fordi de dyre klærne er populære i gjengen skaper neppe mye mobbing med mindre det allerede er slik at barnet er stemplet som utskudd. Men foreldre som kjøper dyre klær eller dyrt utstyr fordi de mener det er bedre passform/materialer/kvalitet eller whatever som vi foreldre ofte er opptatt av når vi skal velge, risikerer å bomme fullstendig på de parametrene som er viktige i vennegjengen. Ja, foreldrene har et mindre problem med å forsøke å imøtekomme evt mobbing med å kjøpe riktige klær, men barnet har ikke nødvendigvis noe mindre problem fordi det har bemidlede foreldre. Av og til tvert imot fordi det (som man også får inntrykk av i denne tråden) er litt mer tillatt å ta ut sin misunnelse i form av sårende kommentarer hvis vedkommende er rik enn hvis det er synd på vedkommende fordi han er fattig.
![]() |
#10 |
Passiv
|
Var det ikke bare et eksempel på et utsagn som skulle tilsvare "Cubus er en fattigmannsbutikk" bare den andre veien? Jeg oppfattet det ikke slik at den som skrev innlegget mente dette selv, men det er mulig jeg tar feil. |
![]() |
![]() |
#11 |
Ringskrømt
|
Nei, det er derimot sagt at det er idiotisk å bruke flere tusen fordi man vil ha et merke. Så jeg tror det er handlingen det refereres til.
![]() |
#12 |
flisespikker
|
Jeg har ikke lyst til å gå gjennom hele tråden og ta masse utsagn ut av sin sammenheng for å prøve å forklare hvorfor jeg fikk den oppfatningen - hvert enkelt utsagn er helt sikkert både greit og forsvarlig, også. Men jeg synes det er veldig unødvendig å begynne å si ting som at det er bedre å sparke oppover enn nedover og beslektede ting. For det første synes jeg ikke det er de to valgene man har å velge mellom - det blir litt som å si at det er veldig dumt at man tagger på skoler, og da er det i alle fall bedre at man tagger på bolighus (eller omvendt, hvis det er det man mener), når hovedpoenget vel må være at man ikke skal tagge i det hele tatt. Og for det andre blir det en avsporing fra diskusjonen, fordi man da fort går over til å diskutere om det ene faktisk er verre enn det andre, på individ- og samfunnsplan. (Det at det ene kanskje er et større samfunnsproblem enn det andre betyr ikke at det alltid, i enhver sammenheng, er verre for det enkelte individ. Igjen synes jeg det er lett å se paralleller til "snakke nedsettende om tykke/tynne"-diskusjonen. Fedme er kanskje et større samfunnsproblem, men det betyr ikke at det alltid er verre for enkeltpersoner å bli hetset for overvekt enn for undervekt. Men, som sagt, dette er en avsporing av hovedsaken, slik jeg ser det.)
![]() |
|
|