|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Cubus-barn"
Akkurat dette kjenner jeg litt på. Vi reiser ofte på ferie. Kjenner noen som aldri gjør det og har ofte fått en følelse av at ungene kanskje ikke skal snakke særlig om det. Det blir feil for meg å nekte barna mine å glede seg over dette, men javisst, det kan snakkes om på ulike måter. Jeg tror barna mine er flinke til å ikke blære seg. Men noen blir tydeligvis såre likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: "Cubus-barn"Man bør ikke mobbe uansett. Poneget er vel at noen foreldre har et valg og andre ikke har dette valget. Jeg tror ikke alle foreldre er like bevisst på at alle ikke kan velge. Og at selv om de selv kan velge vil de være med å påvirke barna til dem som ikke har et valg. Jeg kjenner 3.-klassinger som måtte ha Onepiece, det måtte være det riktig merket. Da er det enkelt å kjøpe dette til barna hvis man har råd. Kanskje vil man ikke at eget barn skal føle seg anderledes? Kanakje er man ikke bevisst at man påvirker andre når man velger dyre varianter.
![]() |
#183 |
Bedreviter
|
Jeg er ikke uenig at det kan være enklere å tåle sleivspark for foreldrene, men hvem sier at barn av rike foreldre har noe mer valg enn barn av fattige foreldre? Alle barn er i stor grad et produkt av sine foreldre og må leve med de valgene (eller mangel på valg) som foreldrene tar på deres vegne, og hvis et barn føler seg mobbet fordi foreldrene bruker det som "utstillingsvindu", så er det ikke egentlig sikkert at dette barnet har noe mer valgfrihet til å endre på ting enn det barnet av den fattige voksne har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
Dette (uthevet) synes jeg er veldig viktig. Jeg ser jo at det er en viss forskjell mellom bl.a. min fjortis og en del jevnaldrende i området her. Min fjortis jobber og enkelte ting må hun betale for selv (evt. mellomlegget mellom rimelige ting av grei kvalitet og mer fancy merker) mens de hun sammenligner seg med får det uten problemer. Hun driver med en fritidsaktivitet som koster litt og etter hva jeg har skjønt er hun en av de få som faktisk vet hva dette koster. Hva utstyret koster, hvor man får tak i brukt osv. Jeg har selv gjort noen tabber med penger da jeg var ungdom/ung voksen og er veldig glad for den pengekompetansen jeg ser hos fjortisen. Jeg tror at vi ved å være litt "kjipe" nå sparer henne for enormt mye trøbbel a la Luksusfellen senere.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Er frisk!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Enig med Hattifnatten. Vi kjøper billig, men vi KAN kjøpe dyrt. Det er noe helt annet enn å ikke kunne. De som kjøper dyrt, KAN kjøpe billig. De som kjøper billig fordi de ikke har flere penger, KAN IKKE velge å kjøpe dyrt.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 22-11-11 kl 07:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Selvsagt ser jeg forskjellen, men jeg tror likevel ikke løsningen er at alle kjøper billig. Ei heller synes jeg sparking oppover er mer akseptabelt. Jeg synes det blir helt merkelig å diskutere "mer eller mindre akseptabel mobbing", og mener det sier vel så mye om problemet som de andre faktorene som nevnes.
![]() |
![]() |
#187 |
Er frisk!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Presisering: Mobbing fordi man har kule, dyre klær mener jeg er så godt som ikke-eksisterende. Om 2 i klassen skulle mene dette, vil det alltid være 20 stykker som ikke mener det, og støtten til den som har dyre klær vil være stor.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 22-11-11 kl 08:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Ikke nødvendigvis, vel, for det kan jo være slik i en gruppe at nettopp statussymboler blir sett på som en vederstyggelighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Hverdagklærne til barna er HM/Lindex. Det har ikke vært så mye Cubus, men det har vært fordi klærne der fra baby av er så smale, så det har ikke passet mine barn. Det har også med at jeg selv ikke handler der, for jeg liker ikke butikken som er her.
![]() |
#190 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Akkurat det ble vel tatt opp av en av "dere" som om det skulle være en like aktuell problemstilling. Det er vel ingen her som sier at ALLE må kjøpe klær på Cubus og alle klær må være ultrabillige, det man sier er at det hjelper mye om foreldre er bevisste på både bidrag til kjøpepress økonomisk og det gjelder signaler, holdninger etc.
![]() |
#192 |
Passiv
|
Slik jeg forstår denne tråden så sies det vel temmelig rett ut av ganske mange at om man overøser ungen sin med dyre ting så bidrar man til kjøpepress for dem som ikke har råd. Hvilket jeg er dødelig uenig i. |
![]() |
![]() |
#193 |
Glamorøs
|
For noe tull. Er du den som faller utenfor og alle jentene i klassen har HM mens du kommer stolt i den nye Canada Goose-jakka mormor har kjøpt med fra USA så skal jeg love deg at du blir mobbet.
![]() |
#195 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: "Cubus-barn"Denne diskusjonen blir jeg litt oppgitt av, kjenner jeg. Det er aldri greit å mobbe andre, uansett årsak. Jeg syns heller ikke at alle skal ha alt likt. Det blir litt som når vi snakker om at søsken ikke nødvendigvis trenger å bli behandlet med millimeterrettferdighet hele tiden. Kanskje Per har en fin jakke, men Ole har kanskje en kjempekul onkel som tar han med på fisketur. Eller noe annet Per gjerne ville hatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Glamorøs
|
Greit at du aldri har opplevd det, men det virker som du har et noe naivt syn på hva som utløser mobbing.
![]() |
#197 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg gjentar igjen: Dette handler utrolig mye mer om foreldres holdninger, og om hvordan man snakker om andre, enn om klær og hva de koster. Jeg er helt enig i at klær er en kraftig markør og godt kan brukes som mobbe/ertegrunn. Og at det kan være sårere å bli ertet for å være "fattig" enn for å være "rik". Men det er ikke poenget, syns jeg. Men vi må jobbe massemasse med å lære ungene vanlig folkeskikk ("det er udannet å skryte av hva man har og rakke ned på hva andre har!"), med hvordan man snakker om andre ved middagsbordet (og da mener jeg både "fy søren, har du sett den nye bilen deres? Skulle tro de driter penger! Det er noen som har det, ja!" og "huff, de ser da virkelig sjaskete ut, den familien, der de kommer i Sparkjøp-klærne sine!"), og med å hamre inn en forståelse for at folk er forskjellige, de velger forskjellig, de har forskjellig utgangspunkt, og har forskjellig økonomi.
![]() |
#198 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: "Cubus-barn"Jeg mener absolutt ikke at alle skal ha alt likt, og at det ikke skal være rom for å velge å kjøpe dyre klær og opplevelser til seg selv og ungene. Men det virker som det er mange her som er i lalaland og ikke ser at de selv ubevisst kan være en del av problemet dersom de ikke er bevisste på hva de gir barna sine. At man kjøper en dyr jakke/lue/whatever til barnet er ikke et problem, men dersom man kjøper et dyrt klesplagg til barnet for at det skal være med i gjengen, fordi alle andre har det, fordi barnet maser, så kan det faktisk være et problem og man bør før man kjøper det finne ut hva som er grunnen til at barnet absolutt vil ha det. Ikke fordi ditt barn mobber eller blærer seg, men fordi det sammen med alle de andre som har det kan skape et press på de som ikke kan få det. Det er når det blir en overvekt eller et krav for å få være "inne" å ha en bestemt ting at det er et problem.
![]() |
#199 |
Glamorøs
|
Jeg tror faktisk det er like ille for en rik mor at barnet blir mobbet som en fattig mor. Jeg er faktisk ganske sjokkert over at du påstår noe annet. Jeg skal også love deg at det ikke hadde hjulpet barnet med hm-jakken det spøtt å få en Canda Goose om klassen allerede hadde bestemt seg for at vedkommende var utskuddet.
![]() |
#200 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg er dødelig uenig med deg om det. Det er ikke automatikk i det, men det er ganske så stor sjanse for at dersom en eller to i klassen får det dyreste hele tiden og gjerne gir uttrykk for at kun det er kulest og at man ikke er med i kule gjengen hvis man ikke har det, så bidrar man til kjøpepress på de som ikke kan. Og man snakker ikke svart/hvitt, at alle må kjøpe alt på Cubus, det er mengden og nivået på det. Jeg mener ikke at man ikke kan få kjøpe dyr boblejakke fordi man synes den er varm og god, men hvis ungen på 10 år konstant kommer i dyre og überkule merkebukser, merkegensere, sko og hva har du og gjerne er svært så bevisst på det selv ovenfor andre så bidrar man negativt.
![]() |
|
|