Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor skal jeg begynne? (angående middager)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-06, 21:39   #121
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor skal jeg begynne? (angående middager)

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg koker grønnsakene på samme måte som Mim, og det funker som bare det. Kjeler for 30.000: Da tror jeg det skal veldig mye til å føle at man får valuta for pengene... Kan liksom ikke helt se for meg hva de kjelene gjør som man ikke kan få til med helt vanlige?

Hehe…som sagt, vi trakk oss fra avtalen, vi var helt flaue over oss selv i mange dager etterpå
Du skulle vært på den demomiddagen; du trenger ikke kjøpe nye kjeler resten av livet ditt, flott stablesystem og kjele/panne man kan forhåndsinnstille på grader og steke på bordet. Men hovedpoenget er at de er helt fri for giftig dritt i materialet og de er lagd for å kunne lage all mat uten vann, smør eller olje. Du skal også kunne ha veldig mye oppi samme kjele, men de blir ferdig helt på likt. Spesielt system, og det krever at du gjør om på matlagingsvanene for å bruke det optimalt. Ved levering kommer det kokk og demonstrere på nytt og lager middag til familien. De har pakker fra 19 tusen og opp til ca 60 tusen…min svoger og svigerinne er nå lykkelige eiere av den billigste pakken.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 21:47   #122
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hehe…som sagt, vi trakk oss fra avtalen, vi var helt flaue over oss selv i mange dager etterpå
Du skulle vært på den demomiddagen; du trenger ikke kjøpe nye kjeler resten av livet ditt, flott stablesystem og kjele/panne man kan forhåndsinnstille på grader og steke på bordet. Men hovedpoenget er at de er helt fri for giftig dritt i materialet og de er lagd for å kunne lage all mat uten vann, smør eller olje. Du skal også kunne ha veldig mye oppi samme kjele, men de blir ferdig helt på likt. Spesielt system, og det krever at du gjør om på matlagingsvanene for å bruke det optimalt. Ved levering kommer det kokk og demonstrere på nytt og lager middag til familien. De har pakker fra 19 tusen og opp til ca 60 tusen…min svoger og svigerinne er nå lykkelige eiere av den billigste pakken.

Jøss.

Ja, det fårn si.

Jeg har kjeler av stål og panner og gryter av jern, og trodde det var rimelig fritt for giftig dritt. Ja, også har jeg en kjele med slipp-belegg til hvite sauser og sånn. Den er sikkert med giftig dritt. Men jeg tror ikke heeeelt på at kjelene kan sørge for måltidstiming. Det er nok uansett kokken som må gjøre det. For om du er helt ferdig med resten av måltidet før du koker potetene, vil ikke kjelen skjønne det og koke potene på 2 minutter, vil den vel?

Sist redigert av Harriet Vane : 14-11-06 kl 10:53.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 22:06   #123
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jøss.

Ja, det fårn si.

Jeg har kjeler av stål og panner og gryter av jern, og trodde det var rimelig fritt for giftig dritt. Ja, også har jeg en kjele med slipp-belegg til hvite sauser og sånn. Den er sikkert med gidtig dritt. Men jeg tror ikke heeeelt på at kjelene kan sørge for måltidstiming. Det er nok uansett kokken som må gjøre det. For om du er helt ferdig med resten av måltidet før du koker potetene, vil ikke kjelen skjønne det og koke potene på 2 minutter, vil den vel?

Ja, dobbeltjøss.
Mannen demonstrerte med min gamle jerngryte, aliminiumskjele, stålkjele og andre, utrolig mye dritt som kom ut, du fikk ikke lyst til å lage mat i de etterpå Han hadde forklaringer og blabla som jeg ikke husker helt, men essensen var at det ikke var spesielt sunt, selvfølgelig.
Man skal kunne begynne på all maten samtidig, så skal det bli ferdig likt. Du trixer litt med temperaturen, den har en slik varsling når du skal skru ned platene(jøje meg, de skulle spare strøm for deg også). Jeg er utrolig dårlig til å etterforklare sånt. Maten ble laget helt uten krydder, vann, smør, olje eller saus og det var veldig godt! Spesielt grønnsakene ble veldig bra, langt ifra ihjelkokte.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 09-11-06, 22:15   #124
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg ser at jeg kunne trenge hjelp med steg fem.

Jeg også, her er jeg elendig

Jeg er også gjerne med på kurs hvis det blir flere

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 23:17   #125
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje de vasker opp seg selv og går til gryteskapet?

ja da kunne jeg godt ha betalt 30000, for ikke å snakke om hvis de i tillegg fulgte et par kopper på plass også. .

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:24   #126
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sist redigert av Eria : 22-01-07 kl 11:38.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:54   #127
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å tro på disse kjelene, jeg, Lykkliten. Jeg har jobbet md noen grisedyktige kokker, og ingen av em brukte annet en jern, stål og aluminium. Alt ble ferdig når det skulle og alt smakte bra. HVorfor ikke bruke krydder, forresten?

Hvis man ikke vil koke i hjel grønnsaker er de to ting å gjøre. Del opp grønnsakene,de skal aldri aldri kokes hele, og ikke kok dem lenge. Hvilken helg i januar passer, Snipesnuppa?

Gammel 13-11-06, 23:01   #128
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HVorfor ikke bruke krydder, forresten?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være et poeng med mat uten krydder, olje, smør eller saus.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:02   #129
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å tro på disse kjelene, jeg, Lykkliten. Jeg har jobbet md noen grisedyktige kokker, og ingen av em brukte annet en jern, stål og aluminium. Alt ble ferdig når det skulle og alt smakte bra. HVorfor ikke bruke krydder, forresten?

Hvis man ikke vil koke i hjel grønnsaker er de to ting å gjøre. Del opp grønnsakene,de skal aldri aldri kokes hele, og ikke kok dem lenge. Hvilken helg i januar passer, Snipesnuppa?

Jeg begynner å lure på om det er mulig å kombinere med julebordet 3 februar?
På et eller annet vis?

Gammel 13-11-06, 23:28   #130
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Haha, jeg hørtes ut som rene selgeren Det var jo en grunn til at vi trakk oss etter den første teite øyeblikksbegeistringen la seg…
Poenget var ikke at man skulle slutte med krydder, det var for at vi skulle smake maten slik den ble lagd i disse kjelene, uten noe som forstyrret. Jeg ble jo litt overrasket over at det kunne smake såpass bra uten tilsetninger.
Poenget med å lage uten olje og smør er jo at det blir sunnere, og at maten inneholdt såpass mye vann og fett som gjør det unødvendig.
Men nå høres jeg ut som en selger igjen, det er egentlig bare for å forklare konseptet slik jeg husker det ble presentert, ikke for å overbevise noen om at det er verdt pengene

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 14-11-06, 09:29   #131
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt vann er noen cm, kanskje 3-4 cm over bunnen av kjelen, det skal ikke rist i kjelen, deretter tar du en smørklatt og litt salt oppi. Kok opp, hiv oppi grønnsakene og legg på lokk.Kok et par minutter. Sil av vannet, og ferdig.

Sånn har jeg alltid gjort og det har moren min også. Men jeg har alltid kalt det å koke, ikke å dampe, selv om det selvsagt mest dampes når det er såpass lite vann i. Men hvorfor ikke rist? Grunnen til at jeg ikke bruker rist, er at jeg ikke har en... Har alltid tenkt at jeg nok burde. Moren min koker poteter på rist.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 09:32   #132
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ehm.. Les hele tråden, Kristin!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 11:08   #133
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg begynner å lure på om det er mulig å kombinere med julebordet 3 februar?
På et eller annet vis?

Du kunne jo ha avspasert fredag også tar vi en kurskveld fredag, så kan du overnatte hos meg til lørdag, også baker vi litt før vi drar videre.

Gammel 14-11-06, 11:10   #134
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kunne jo ha avspasert fredag også tar vi en kurskveld fredag, så kan du overnatte hos meg til lørdag, også baker vi litt før vi drar videre.

Da begynner jeg å bli fristet til å være med også :smisker:, er det plass til en til?

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-11-06, 11:15   #135
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Haha, jeg hørtes ut som rene selgeren Det var jo en grunn til at vi trakk oss etter den første teite øyeblikksbegeistringen la seg…
Poenget var ikke at man skulle slutte med krydder, det var for at vi skulle smake maten slik den ble lagd i disse kjelene, uten noe som forstyrret. Jeg ble jo litt overrasket over at det kunne smake såpass bra uten tilsetninger.
Poenget med å lage uten olje og smør er jo at det blir sunnere, og at maten inneholdt såpass mye vann og fett som gjør det unødvendig.
Men nå høres jeg ut som en selger igjen, det er egentlig bare for å forklare konseptet slik jeg husker det ble presentert, ikke for å overbevise noen om at det er verdt pengene

Jeg tror jeg kan love deg at du vil lage vondere mat i disse kjelene etter disse anvisningene, enn jeg lager i mine kjeler. Mine kjeler og panner er forøvrig stort sett arvet og kjøpt på loppis, og maten min er GOD

Picture this: Spaghettigryte uten basilikum, oregano, olivenolje, hvitløk, salt og pepper. Det er kjøtt og tomater, det. Både kjøtt og tomater er godt, men helt uten krydder? Det er ikke spesielt godt og i beste fall dørgende kjedelig.

Fett gir smak, og å ha et kosthold uten fett er ikke engang anbefalt av de mest fanatiske kostholdsrådgiverne. Flere typer fett er attpåtil sunt. (Olivenolje, rapsolje, ghee)

For 30 000 skulle jeg sikkert fått kjøpt noen gode gryter og panner, men jeg ville også hatt råd til et fantastisk knivsett fra Sabatier, feks, alt state of the art-kjøkkenutstyr som Rösle kan by på, samt en nydelig Kitchen Aid maskin. Sannsynligvis ville jeg hatt råd til (om ikke annet så en pent brukt) profesjonell eltemaskin også.

Som sagt er det råvarene og kokken som gjør maten, bare se på Lars Barmen, der han lager de nydeligste retter på et stormkjøkken.

Gammel 14-11-06, 11:16   #136
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Da begynner jeg å bli fristet til å være med også :smisker:, er det plass til en til?

Ja, god idé. Jeg må lage en egen tråd.

Gammel 14-11-06, 11:47   #137
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg tror jeg kan love deg at du vil lage vondere mat i disse kjelene etter disse anvisningene, enn jeg lager i mine kjeler. Mine kjeler og panner er forøvrig stort sett arvet og kjøpt på loppis, og maten min er GOD

Picture this: Spaghettigryte uten basilikum, oregano, olivenolje, hvitløk, salt og pepper. Det er kjøtt og tomater, det. Både kjøtt og tomater er godt, men helt uten krydder? Det er ikke spesielt godt og i beste fall dørgende kjedelig.

Fett gir smak, og å ha et kosthold uten fett er ikke engang anbefalt av de mest fanatiske kostholdsrådgiverne. Flere typer fett er attpåtil sunt. (Olivenolje, rapsolje, ghee)

For 30 000 skulle jeg sikkert fått kjøpt noen gode gryter og panner, men jeg ville også hatt råd til et fantastisk knivsett fra Sabatier, feks, alt state of the art-kjøkkenutstyr som Rösle kan by på, samt en nydelig Kitchen Aid maskin. Sannsynligvis ville jeg hatt råd til (om ikke annet så en pent brukt) profesjonell eltemaskin også.

Som sagt er det råvarene og kokken som gjør maten, bare se på Lars Barmen, der han lager de nydeligste retter på et stormkjøkken.

Ja, det var det vi fant ut, mye vi har lyst på og vi kommer langt på det nye kjøkkenet til våren med kr 30.000.
Det var kun på demonstrasjonen man ikke brukte krydder, det var ikke meningen at man skulle unngå det senere.
Ellers ser jeg heller ikke vitsen med å totalt unngå sunn olje og fett, men dette med å bruke mindre vann til koking hadde jeg sansen for.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 14-11-06, 11:55   #138
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Hvis du vil koke med mindre vann, er det egentlig bare å bruke mindre vann Og dele opp grønnsakene. Masse smak og mye kortere koketid!

Kjøkkenet vårt, altså kjøkkenet i seg selv, ute fliser og sånn, koster litt mer enn de kjelene.

Gammel 14-11-06, 11:59   #139
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Hvis du vil koke med mindre vann, er det egentlig bare å bruke mindre vann Og dele opp grønnsakene. Masse smak og mye kortere koketid!

Kjøkkenet vårt, altså kjøkkenet i seg selv, ute fliser og sånn, koster litt mer enn de kjelene.

Ikea? Vi fikk tilbud på kr 140.000 fra en leverandør, dog med steinbenkeplate, men vi hopper nok glatt over til Ikea, masse for pengene og flott design. Du får like fline skuffeløsninger etc til en mye bedre pris.

Ja, jeg har begynt å dampe istedenfor å koke med masse vann som jeg gjorde før.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-11-06, 02:06   #140
TBM
Passiv

Standard

Jeg orket ikke lese gjennom hele tråden, men håper dette kan være noen tips likevel.

Gøril Wikers to kokebøker bør man ha - de er enkle og byr på veldig gode oppskrifter.

Foruten denne bruker jeg en veldig basic kokebok som jeg fikk da jeg ble 18, men den finnes nok ikke mer. Det som er fint med den er at den inneholder vanlig hverdagsmat.

Foruten dette har jeg en masse kokebøker jeg ikke bruker så ofte, men jeg har etter noen år i gamet samlet noen av de jeg bruker mest, i en egen bok hvor jeg selv har skrevet inn mine favoritter. Jeg tror at cluet er å lære seg noen oppskrifter slik at man vet hva man skal ha når man står i butikken.

Et tips til slutt: Tomatsaus til fullkornspasta. Jeg hakker 2-3 gulerøtter og 1 løk i småbiter, som jeg koker i så lite vann som mulig. Deretter har jeg oppi 2 bokser hakkede tomater (behold kokevannet!) og bruker en stavmikser for å mose dette en en "gugge". For å få avrundet den skarpe tomatsmaken, har jeg oppi en buljongterning eller to, litt salt og pepper, en teskje sukker, litt HP-saus, litt chilisaus (Heintz) - og gjerne litt oregano også. Vips har du en super tomatsaus som ungene spiser! I tillegg steker jeg karbonadedeig eller kyllingbiter og serverer sammen med fullkornspasta.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.