Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva syns dere om hasj/marihuana?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hasj?
Bruker det selv en gang i blant. Ikke noe problem. 3 1,54%
Bruker det selv en gang i blant, men det er vel ikke helt uproblematisk. 0 0%
Helt imot! 98 50,26%
Bør legaliseres. 13 6,67%
Det er jo ulovlig, det er hovedgrunnen til at man bør ligge unna 36 18,46%
Ikke så bra, sikkert, men det er det jo mye som ikke er... 22 11,28%
Har brukt det før/prøvd det 46 23,59%
Har aldri prøvd det 81 41,54%
Har venner som bruker 32 16,41%
Dustepoll/annet 3 1,54%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 195. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 20:28   #81
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva syns dere om hasj/marihuana?

Jeg vet ikke lenger hva jeg mener... Jeg ser at hasj sannsynligvis skaper mye mindre problemer enn det alkohol gjør. For den enkelte og ikke minst samfunnsmessig. Men på den andre siden, trenger vi flere lovlige rusmidler? Hadde vi ikke heller kunne hatt færre? Burde vi ikke prøve å bli mindre rusfokusert, heller enn mer?

Jeg er ikke totalt i mot. Hvis folk absolutt må ruse seg, så er det sikkert like greit at de røyker. Men jeg tror legalisering vil øke forbruket, og det er ingen tjent med.

Men jeg synes uansett at hvis man skal ha høye straffer for smugling og besittelse av hasj, bør man ha minst like høye straffer for smugling og besittelse av illegal alkohol (HB og annet snask...)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 20:29   #82
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg kjenner at jeg synes det er en forskjell på å forby alkohol i ymse former. Den benyttes jo i store deler av verden som en del av en kultur, og svært ofte UTEN at rusen står i sentrum. DET blir liksom vanskelig med en joint, føler jeg. Der står jo RUSEN i sentrum.

Jeg har lenge synes det har vært forskjell på bruk av alkohol og bruk av hasj (understreker bruk her, altså ikke misbruk), men har ikke klart å sette fingeren på akkurat hva jeg mener er anderledes. Men der sa du det, Billa. Når det er sagt, så hender det faktisk (!) at jeg drikker kun for å bli rødvinssløv eller pussa på øl (noen ganger til og med for å bli beint fram full - dog sjeldent etter at jeg fyllte 22 eller no), så da er vel sirkelen i argumentasjonen sluttet?

Jeg synes det er vanskelig. Noen av mine beste vennerTM har vært eller er brukere i større eller mindre grad. Noen, men langt i fra alle, er preget av det i den grad som er omtalt i tråden allerede: Tilbaketrukne, likegyldige og generelt sløve. Men dette er også folk hvis personlighet var sånn lenge før de begynte med hasj, så det er ikke godt å si hvordan de hadde vært uten. De som ikke er preget av bruken er altså ikke preget av bruken, og "fungerer" bedre enn de som for eksempel fester og drikker mye. Det var min erfaring rundt hyppig bruk.

Når det gjelder prinsippet om å være i mot fordi det er ulovlig, synes jeg det er vanskelig også. Nettopp fordi jeg ikke helt vet hvor jeg står i forhold til legalisering. Generelt mener jeg OverformynderietTM tar for mange avgjørelser til det beste for folk, og ender med å gjøre oss hjelpesløse heller enn godt beskyttet. Men det er ikke akkurat i diskusjoner om rusmidler at det prinsippet står sterkest hos meg, heller. Næh … Vanskelig. Vet ikke.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 20:32   #83
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig imot, hvorfor legalisere nok et rusmiddel? Mitt inntrykk av hasjrøykere, er at heisen ikke går helt opp.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 20:37   #84
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Aldri prøvd og er igrunnen helt i mot det også!

Gammel 07-10-08, 20:50   #85
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Fundamentalistisk imot.

Brenn dem! Brenn dem! Dophuer!

Gammel 07-10-08, 21:02   #86
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Fundamentalistisk imot.

Brenn dem! Brenn dem! Dophuer!

Det løser jo strengt tatt det meste. Ikke trenger man å bekymre seg for at de går videre til andre stoffer heller. Bare synd at det blir så få folk igjen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 21:50   #87
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfacharlie, her.

det løser jo strengt tatt det meste. Ikke trenger man å bekymre seg for at de går videre til andre stoffer heller. Bare synd at det blir så få folk igjen.

llllllllllllllllllllllllllllllllllllll

Gammel 07-10-08, 22:00   #88
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

llllllllllllllllllllllllllllllllllllll

Den burde jeg sikkert skjønt.

Gammel 07-10-08, 22:00   #89
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg er helt imot.

Har på nært hold sett en person bli psykotisk og fått utløst schizofreni av hasjbruk (ikke misbruk en gang - og psykiaterens ord).

Gammel 07-10-08, 22:03   #90
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har venner som var veldig oppegående, engasjerte og samfunnsinteresserte. Noen av dem kasta bort ett år på å sitte inne og røyke, andre var bortreist i flere. En av de verste er temmelig borte ennå. Det er fryktelig trist å møte ham, for, som Benzo sier, heisen går ikke helt opp.
Mor mi studerte i København rundt -68, og har en del historier om folk som fikk psykoser. En god venn havnet visst på anstalt etter den første tjallen. Han var vel en av de som Fnatten viser til, som var disponert for psykiske lidelser. Uten den røyken er det ikke sikkert det hadde slått ut. Og det var kun pga hasj, det var mange som ble ødelagt av andre ting, men hasjen er ikke så ufarlig som folk skal ha det til.

Ingen av de jeg kjenner har prøvd andre stoff, så den diskusjonen holder jeg meg litt unna. Jeg syns hasj i seg selv er ille nok. De plager ingen andre, men de mister kontakten med resten av verden, og ødelegger framtida si.

Gammel 07-10-08, 22:06   #91
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg mener virkelig ikke at hasj er ufarlig. Jeg håper ikke at noen tror at jeg er så blåst. Det jeg prøver å få frem er at dette er en sammensatt problemstilling, og jeg er slett ikke sikker på at fordømming alltid er beste løsning. I noen miljøer er hasjbruk litt som alkoholbruk. Noen bruker alt for mye og blir fullstendig føkka, og noen røyker tjall i ny og ne. For rusen, selvfølgelig. Jeg innrømmer gladelig at det hender jeg drikker alkohol for å kjenne rusen.

Gammel 07-10-08, 22:11   #92
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Har på nært hold sett en person bli psykotisk og fått utløst schizofreni av hasjbruk (ikke misbruk en gang - og psykiaterens ord).

Som jeg nevnte tidligere i tråden er jo dette kjent, at mennesker som er disponerte for psykoser/schizofreni kan aksellerere prosessen når de røyker cannabis. Om det er et godt nok argument for å ikke legalisere det vet jeg ærlig talt ikke. Jeg synes det er et vanskelig spørsmål, men det fortjener hvertfall mere saklige argumenter og mindre føleri slik som vi ser i den offentlige debatten og til dels her inne.

Gammel 07-10-08, 22:11   #93
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Den burde jeg sikkert skjønt.

Jepp. Du burde skjønt at jeg satt på en dum pc der tastaruret hang seg opp. Nå sitter jeg imidlertid på macen igjen.

Det jeg skulle si var bare fjas. Noe om at det blir få folk, men ganske så koselig og intimt.

Gammel 07-10-08, 22:13   #94
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Som jeg nevnte tidligere i tråden er jo dette kjent, at mennesker som er disponerte for psykoser/schizofreni kan aksellerere prosessen når de røyker cannabis. Om det er et godt nok argument for å ikke legalisere det vet jeg ærlig talt ikke. Jeg synes det er et vanskelig spørsmål, men det fortjener hvertfall mere saklige argumenter og mindre føleri slik som vi ser i den offentlige debatten og til dels her inne.

Huh? Har det vært mye føleri her? :myser:

Gammel 07-10-08, 22:15   #95
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jepp. Du burde skjønt at jeg satt på en dum pc der tastaruret hang seg opp. Nå sitter jeg imidlertid på macen igjen.

Det jeg skulle si var bare fjas. Noe om at det blir få folk, men ganske så koselig og intimt.

Du er klar over at jeg testet om du hadde skrevet 63 l'er for å se om du prøvde å illustrere visuelt hvor mange det hadde blitt?

Jah, og ellers, før noen andre kommenterer det, jeg er klar over at "jeg håper ingen tror jeg er så blåst" som jeg skrev litt over her kanskje var et litt ugjennomtenkt ordvalg.

Gammel 07-10-08, 22:19   #96
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Du er klar over at jeg testet om du hadde skrevet 63 l'er for å se om du prøvde å illustrere visuelt hvor mange det hadde blitt?

Jeg håper du også la vekt på at jeg valgte l-er fordi de er lange og tynne, noe jeg ser for meg at den resterende befolkningen primært ville vært?

Gammel 07-10-08, 22:25   #97
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg håper du også la vekt på at jeg valgte l-er fordi de er lange og tynne, noe jeg ser for meg at den resterende befolkningen primært ville vært?

Okei, vil du virkelig vite hvor langt jeg tolket den?

lllllllll

Kjedelig, konformt og A4.

Det kan ha noe med hvordan jeg selv muligens tror ting hadde blitt uten en eneste hippie der ute.

Gammel 07-10-08, 22:27   #98
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Okei, vil du virkelig vite hvor langt jeg tolket den?

lllllllll

Kjedelig, konformt og A4.

Det kan ha noe med hvordan jeg selv muligens tror ting hadde blitt uten en eneste hippie der ute.

Godt å se at det ikke bare er jeg som har en tendens til å overtolke.

Enig, forøvrig. Om det med hvordan ting hadde blitt uten hippier.

Gammel 07-10-08, 22:27   #99
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror egentlig det hadde blitt morsommere uten hasj til å døyve de morsomme innfallene til "hippiene". Herregud, så mye rart kompisene mine fant på før de begynte å røyke døgnet rundt. :mimre:

Gammel 07-10-08, 22:32   #100
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg tror egentlig det hadde blitt morsommere uten hasj til å døyve de morsomme innfallene til "hippiene". Herregud, så mye rart kompisene mine fant på før de begynte å røyke døgnet rundt. :mimre:

Det er nettopp det, jeg mener (faktisk, dette hadde jeg virkelig ikke trodd) at hasj kan både brukes og misbrukes, som alkohol. Røyking døgnet rundt er utvilsomt misbruk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.