|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Ustabil
|
Sv: Gaza
Han er mye mer enn en "engasjert lege". Han er en politisk aktivist, i tillegg til å være lege. Og hvis man ikke har fått med seg DET er man ukritisk. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det kynisk å fortelle om skader man selv ser i håp om at det skal skape reaksjoner!? Ville det ikke vært like kynisk å forbli upåvirket og la være?
|
|
|
|
#83 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg synes dette er en fryktelig enkel måte å se det på. Hva er alternativet til at Israel administrerer Vestbredden og Gaza? |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Ustabil
|
Det er kynisk å bruke lemlestede barn for å fremme en politisk sak. Uansett hvilken sak. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Passiv
|
Sv: GazaHan forteller at det er skadede barn og kvinner. Han forteller antall og hva slags skader og at det er ille. |
|
|
|
#87 |
|
Absolut ateist
|
Nå må du nesten se dette utsagnet i forhold til de foregående.
|
|
|
#88 |
|
Borte
|
Sv: GazaJeg syns det er kynisk å ikke innta en holdning om at den volden som nå utøves mot palestinsk sivilbefolkning er en stor urett. Den israelske overmakten er så stor og massiv at det er umulig å ikke velge side. Særlig etter siste tids utvikling. Dette er støtte til den svake, mot den sterke. I mine øyne kan det aldri bli kynisk å oppfordre medmennesker til å aksjonere for å stoppe en sterk overmakts overgrep mot en svakere gruppe. Det kan jeg med hånden på hjertet si uten at jeg derfor støtter palestinske rakettangrep eller selvmordsbomber. Det burde være full fokus i verdenssamfunnet nå om å stoppe israelske angrep på palestinsk sivilbefolkning.
|
|
|
#89 |
|
Ustabil
|
Det er stor forskjell på å være politisk aktivist og det å ha en bror som er prest. |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Så du mener at han bør holde kjeft om de lidelsene han ser, fordi det kan bli oppfattet som kynisk? |
|
|
|
|
|
#91 |
|
I menneskeham
Det er greit. Det er jeg enig i. Men det er det da heller ingen her inne som ikke har fått med seg såvidt jeg kan se.
Nå er du bare irriterende. Du skjønte utmerket godt hva jeg mente. Jeg sa tilogmed i klartekst at jeg IKKE har "valgt side" men tvertimot bytter side etter hvem som oppfører seg verst for tiden med det pragmatiske mål for øyet å begrense skadene på folk som helst vil leve i fred med hverandre, og særlig barn.
|
|
|
|
#92 |
|
Viser tenner
|
Ja, man kan si mye om Mads Gilbert, men engasjement, mot og faglig dyktighet, kan ingen ta fra ham. For å forstå uttalelsene hans i forbindelse med 9.11, må man kjenne hans politiske ståsted og hans engasjement. Jeg tror på ingen måte Mads Gilbert mener at de som døde i 9.11 fortjente det. Han snakker om USA, at et land som undertrykker og utnytter fattige land, tilslutt vil få grupper som søker å hevne seg mot "landet" USA. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
I menneskeham
Sv: GazaFor å ta noe mer konstruktivt, så er blant annet følgende organisasjoner aktive i Gaza. Hvilke man synes best om kommer an på politisk ståsted og erfaringer, men at det er en god ting å ha hjelpeorganisasjoner på plass der tror jeg alle her er enige om. Så for oversiktens skyld:
|
|
|
|
#94 |
|
Ustabil
|
Jo, men.... det er som disse ambulansejegerne. Så raser til et ulykkessted og tar bilder av lemlestede personer slik at de kan selge flere aviser eller hva svarte de nå skal. Er ikke det galt, bare fordi det som skjedde først var verre? |
|
|
|
|
|
#95 |
|
I menneskeham
Nå får du rulle inn! Hadde Mads Gilbert solgt bildene eller tatt royalities av Palestinakomiteen hadde du hatt et poeng, men medmindre du mener at det er noe slikt han gjør er sammenligningen med "ambulansejegerene" grunnleggende misforstått.
|
|
|
|
#96 |
|
Passiv
|
Nei, det er ikke det samme. |
|
|
|
#97 |
|
Ustabil
|
Mads Gilbert bruker lemlestelser og drap i Gaza for å fremme sitt politiske syn. Jeg syns det er akkurat like forkastelig som å bruke død og elendighet for å selge aviser. Nesten verre, egentlig, for han prøver å late som om han er en nøytral reporter som bare forteller hvordan det er. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Ustabil
|
Han tjener ikke penger personlig, nei, men han samler støtte til "sine" organisasjoner. Mads Gilbert er ikke helt Jesus. Han har sin egen agenda, og gjør hva som helst for å få støtte til dette. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Passiv
|
HÆ??? |
|
|
|
#100 |
|
Ustabil
|
Nei, det mener jeg ikke. Men det er åpenbart ut i fra måten, de voldsomme beskrivelsene, oppfordringene til demonstrasjoner - at han kjemper en sak for EN part i striden. Og det er greit at han forteller, og det er greit at folk føler seg som gode samfunnsborgere når de videresender SMS-er og telefonselskapene tjener rått. Det er også greit at folk vil demonstrere. Men ikke fall for fristelsen å tro at bare fordi Mads Gilbert sa det så er det stakkars palestinere og onde israelere. |
|
|
|
![]() |
|
|