Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gaza

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 16:20   #81
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gaza

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Jeg ser at Israel gjør mest skade akkurat nå, men det er ikke det samme som å velge side! De kan velge å begrense sin voldsbruk til proposjoner tilsvarende det de blir utsatt for og kansje tilogmed ta et skritt i retning av å oppfylle noen av de kravene verdenssamfunnet stiller, og vips er jeg på deres siden når noen Hamas-fundamentalist vil kaste jødene i middelhavet.

Hallo? Og du sier jeg farer med tullprat? Er "man" ukritisk til Mads gilbert når "man" poengerer at han ikke er en "nøytral" reporter men en engasjert lege?

Han er mye mer enn en "engasjert lege". Han er en politisk aktivist, i tillegg til å være lege. Og hvis man ikke har fått med seg DET er man ukritisk.

Innledningsvis i innleggene dine gjorde du det klart at du hadde valgt side. Hyggelig å se at du har snudd.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:21   #82
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg sier ikke at mannen farer med løgn, men at han forteller kun en side av saken, og at han selv har valgt hvilken. At palestinere har blitt drept er det ingen som tviler på. Men Gilbert bruker dette til å skape holdninger i mennesker, og det syns jeg er en smule kynisk. Han bruker lemlestede mennesker som "bevis" for at han selv har rett. For han er en meget politisk person og har klare meninger om hva som er rett.

Er det kynisk å fortelle om skader man selv ser i håp om at det skal skape reaksjoner!? Ville det ikke vært like kynisk å forbli upåvirket og la være?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:22   #83
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg kaller det opprør mot okkupasjonsmakt.

Jeg synes dette er en fryktelig enkel måte å se det på. Hva er alternativet til at Israel administrerer Vestbredden og Gaza?
Israel ville gjerne slippe å sitte med vestbredden og Gaza i 1967.
Egentlig er okkupasjonen lovlig internasjonalt sett, mens bosettingene, muren og alt det andre derimot er ulovlige. I alle fall etter hva jeg satte med inn i for 5 år siden
Det kan i alle fall ikke sammenlignes med okkupasjonen i krigen under Norge, slik som mange gjør.
Som jeg sa før tilbake landet til Egypt og Jordan, men tror du de vil ha problemet i fanget; med opprettholde lov og orden??

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:22   #84
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Er det kynisk å fortelle om skader man selv ser i håp om at det skal skape reaksjoner!? Ville det ikke vært like kynisk å forbli upåvirket og la være?

Det er kynisk å bruke lemlestede barn for å fremme en politisk sak. Uansett hvilken sak.

Gammel 05-01-09, 16:23   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

Han forteller at det er skadede barn og kvinner. Han forteller antall og hva slags skader og at det er ille.

Det er faktaopplysninger - ikke propaganda.

Eller mener du at du veier det Jon Gelius uttaler på Dagsrevyen etter det faktum at broren hans er prest, så dermed er han nok neppe helt nøytral i sine vinklinger i saker hvor religion er involvert? Skjønner ikke helt hvor du vil jeg.

Ja - noen som står midt oppi dette og som er sterkt engasjert har rapportert om tilstanden. Det er ingen som stiller noen som helst tvil om opplysningene som er fremkommet. Hva er problemet?
Mener du at det skal være krav til at opplysninger skal komme fra noen uten standpunkt?

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:24   #86
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er kynisk å bruke lemlestede barn for å fremme en politisk sak. Uansett hvilken sak.

Unnskyld meg. Men jeg må banne.

Det er for svarte fanden verre å faktisk lemleste disse ungene???

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:25   #87
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg synes dette er en fryktelig enkel måte å se det på.

Nå må du nesten se dette utsagnet i forhold til de foregående.

Gammel 05-01-09, 16:26   #88
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er kynisk å ikke innta en holdning om at den volden som nå utøves mot palestinsk sivilbefolkning er en stor urett. Den israelske overmakten er så stor og massiv at det er umulig å ikke velge side. Særlig etter siste tids utvikling. Dette er støtte til den svake, mot den sterke. I mine øyne kan det aldri bli kynisk å oppfordre medmennesker til å aksjonere for å stoppe en sterk overmakts overgrep mot en svakere gruppe. Det kan jeg med hånden på hjertet si uten at jeg derfor støtter palestinske rakettangrep eller selvmordsbomber. Det burde være full fokus i verdenssamfunnet nå om å stoppe israelske angrep på palestinsk sivilbefolkning.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:26   #89
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Han forteller at det er skadede barn og kvinner. Han forteller antall og hva slags skader og at det er ille.

Det er faktaopplysninger - ikke propaganda.

Eller mener du at du veier det Jon Gelius uttaler på Dagsrevyen etter det faktum at broren hans er prest, så dermed er han nok neppe helt nøytral i sine vinklinger i saker hvor religion er involvert? Skjønner ikke helt hvor du vil jeg.

Ja - noen som står midt oppi dette og som er sterkt engasjert har rapportert om tilstanden. Det er ingen som stiller noen som helst tvil om opplysningene som er fremkommet. Hva er problemet?
Mener du at det skal være krav til at opplysninger skal komme fra noen uten standpunkt?

Det er stor forskjell på å være politisk aktivist og det å ha en bror som er prest.

Forøvrig er jeg alltid kritisk også til journalister, og registrerer at ulike medier lett vinkler en sak svært forskjellig. Rapportene fra Gaza er ikke de samme om det er NRK, Al Jazeera eller CNN som rapporterer.

Det er ikke noe krav om at alt skal være nøytralt, men man skal alltid være klar over hvilke bindinger som ligger i form av politikk og religion.

Det er jo noe som heter kritisk journalistikk - men også vi mottakere av nyheter bør alltid være kritisk til informasjonen vi mottar, og vite at det vi får er ikke Sannheten, den evige og store, men journalistens oppfatning av saken der og da.

Gammel 05-01-09, 16:27   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du mener at han bør holde kjeft om de lidelsene han ser, fordi det kan bli oppfattet som kynisk? Jeg hadde ikke nølt med å bruke hva det skulle være om det var en aldri så liten sjanse for at det jeg gjorde kunne forhindre flere tap av menneskeliv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:28   #91
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Han er mye mer enn en "engasjert lege". Han er en politisk aktivist, i tillegg til å være lege. Og hvis man ikke har fått med seg DET er man ukritisk.

Det er greit. Det er jeg enig i. Men det er det da heller ingen her inne som ikke har fått med seg såvidt jeg kan se.

Innledningsvis i innleggene dine gjorde du det klart at du hadde valgt side. Hyggelig å se at du har snudd.

Nå er du bare irriterende. Du skjønte utmerket godt hva jeg mente. Jeg sa tilogmed i klartekst at jeg IKKE har "valgt side" men tvertimot bytter side etter hvem som oppfører seg verst for tiden med det pragmatiske mål for øyet å begrense skadene på folk som helst vil leve i fred med hverandre, og særlig barn.

Gammel 05-01-09, 16:28   #92
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Mads Gilbert, som sender ut SMS-er (om det er han som har sendt dem ut), har jeg lite til overs for. Klart han gjør en strålende innsats som går inn som lege i en krigssone, samtidig er dette den samme legen som uttalte at angrepene på WTC var fortjent, og som i andre konflikter har gått aktivt inn på aggressorens side. Jeg tror ikke et øyeblikk på at vi får noen form for objektiv informasjon fra den kanten.

Ja, man kan si mye om Mads Gilbert, men engasjement, mot og faglig dyktighet, kan ingen ta fra ham. For å forstå uttalelsene hans i forbindelse med 9.11, må man kjenne hans politiske ståsted og hans engasjement. Jeg tror på ingen måte Mads Gilbert mener at de som døde i 9.11 fortjente det. Han snakker om USA, at et land som undertrykker og utnytter fattige land, tilslutt vil få grupper som søker å hevne seg mot "landet" USA.

Selvfølgelig får man ikke objektiv informasjon fra et menneske som ser døde og sårede barn, kvinner, eldre - sivile mennesker daglig. Han forteller hva han ser og opplever av overgrep på sivile palestinere, og at hans sms førte til en spontan demonstrasjon i Tromsø i går kveld sier litt om det engasjementet som bor i folk.

Å velge å distansere seg, og å se en annen vei for å slippe å ta lidelsene inn over seg blir helt feil. Det er mennesker det er snakk om. Som dessverre, for dem, ble født på feil sted.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:32   #93
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

For å ta noe mer konstruktivt, så er blant annet følgende organisasjoner aktive i Gaza. Hvilke man synes best om kommer an på politisk ståsted og erfaringer, men at det er en god ting å ha hjelpeorganisasjoner på plass der tror jeg alle her er enige om. Så for oversiktens skyld:

Norwegian Aid Committee: Konto 6096.05.13080
(Som Mads Gilbert arbeider for.)
www.norwac.no

Palestinakomiteen: Konto 0532.55.41263
www.palestinakomiteen.no

Leger uten grenser: Konto 5010.05.47500
www.legerutengrenser.no

Norges Røde Kors: Konto 8200.01.76318
www.rodekors.no

Norsk folkehjelp: Konto 9001.08.76000
www.norskfolkehjelp.no

Redd Barna: Konto 8200.01.03000
www.reddbarna.no

Kirkens Nødhjelp: Konto 1602.40.26535
www.kirkensnodhjelp.no

Gammel 05-01-09, 16:36   #94
bina
Ustabil

Standard

Unnskyld meg. Men jeg må banne.

Det er for svarte fanden verre å faktisk lemleste disse ungene???

Jo, men.... det er som disse ambulansejegerne. Så raser til et ulykkessted og tar bilder av lemlestede personer slik at de kan selge flere aviser eller hva svarte de nå skal. Er ikke det galt, bare fordi det som skjedde først var verre?

Gammel 05-01-09, 16:38   #95
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Jo, men.... det er som disse ambulansejegerne. Så raser til et ulykkessted og tar bilder av lemlestede personer slik at de kan selge flere aviser eller hva svarte de nå skal. Er ikke det galt, bare fordi det som skjedde først var verre?

Nå får du rulle inn! Hadde Mads Gilbert solgt bildene eller tatt royalities av Palestinakomiteen hadde du hatt et poeng, men medmindre du mener at det er noe slikt han gjør er sammenligningen med "ambulansejegerene" grunnleggende misforstått.

Gammel 05-01-09, 16:39   #96
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, det er ikke det samme.
Hvis noen lemlester et barn og noen roper høyt at her er det lemlestet et barn så er det helt på sin plass mener jeg. Spesielt når den som roper vil at det skal sluttes å lemleste barn. Denne karen sier ikke det han sier for å tjene penger - ser du ikke en viss forskjell her?

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:40   #97
bina
Ustabil

Standard

Nå får du rulle inn! Hadde Mads Gilbert solgt bildene eller tatt royalities av Palestinakomiteen hadde du hatt et poeng, men medmindre du mener at det er noe slikt han gjør er sammenligningen med "ambulansejegerene" grunnleggende misforstått.

Mads Gilbert bruker lemlestelser og drap i Gaza for å fremme sitt politiske syn. Jeg syns det er akkurat like forkastelig som å bruke død og elendighet for å selge aviser. Nesten verre, egentlig, for han prøver å late som om han er en nøytral reporter som bare forteller hvordan det er.

Gammel 05-01-09, 16:41   #98
bina
Ustabil

Standard

Nei, det er ikke det samme.
Hvis noen lemlester et barn og noen roper høyt at her er det lemlestet et barn så er det helt på sin plass mener jeg. Spesielt når den som roper vil at det skal sluttes å lemleste barn. Denne karen sier ikke det han sier for å tjene penger - ser du ikke en viss forskjell her?

Han tjener ikke penger personlig, nei, men han samler støtte til "sine" organisasjoner. Mads Gilbert er ikke helt Jesus. Han har sin egen agenda, og gjør hva som helst for å få støtte til dette.

Gammel 05-01-09, 16:42   #99
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mads Gilbert bruker lemlestelser og drap i Gaza for å fremme sitt politiske syn. Jeg syns det er akkurat like forkastelig som å bruke død og elendighet for å selge aviser. Nesten verre, egentlig, for han prøver å late som om han er en nøytral reporter som bare forteller hvordan det er.

HÆ???

Såvidt jeg har fått med meg prøver han å late som om han er en god lege som prøver å redde liv. Også har han brukt et par øyeblikk på å si til omverdenen at dette her skjer og at det ser ikke pent ut.

Og at han synes det er skikkelig dumt at dette skjer.

Jeg ser virkelig ikke problemet jeg? Han har da ikke latet som noe som helst noe sted her?

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:43   #100
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Så du mener at han bør holde kjeft om de lidelsene han ser, fordi det kan bli oppfattet som kynisk? Jeg hadde ikke nølt med å bruke hva det skulle være om det var en aldri så liten sjanse for at det jeg gjorde kunne forhindre flere tap av menneskeliv.

Nei, det mener jeg ikke. Men det er åpenbart ut i fra måten, de voldsomme beskrivelsene, oppfordringene til demonstrasjoner - at han kjemper en sak for EN part i striden. Og det er greit at han forteller, og det er greit at folk føler seg som gode samfunnsborgere når de videresender SMS-er og telefonselskapene tjener rått. Det er også greit at folk vil demonstrere. Men ikke fall for fristelsen å tro at bare fordi Mads Gilbert sa det så er det stakkars palestinere og onde israelere.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.