Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gaza

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 10:30   #1
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Gaza

Dette er situasjonsrapport fra Aftenposten....

Siden det er etterlyst i en annen tråd, her er en liste over noen Israelske produkter.

Med så mange over gjennomsnittet skriveføre her på FP er det kansje også noen som enten alene eller i samarbeid (send gjerne en pm) kan skrive et leserinnlegg/ kronikk eller to...?

Ellers: Oppfordrer alle til å oppsøke den Israelske ambassaden eller nærmeste demonstrasjon. Gjennom USA er liksom Israel en av "våre" allierte, og dette kan vi ikke være bekjent av!

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 05-01-09 kl 10:41.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 10:33   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaza

Så reklame for en norsk nettside for Israel i dag, Miff eller noe. De oppfordrer alle til å gå til den israelske ambassaden og vise sin støtte for stakkars Israel. I en annen israelsk nettavis leste jeg at det hadde gått et helt israelsk soldatliv tapt nå under bakkeinvasjonen. Huff.

Gammel 05-01-09, 10:41   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig sint og frustrert over det som skjer i Gaza. Jeg vil veldig gjerne vise min avsky med invasjonen. Jeg vil veldig gjerne at mer opplyste sjeler enn meg informerer meg om hva jeg faktisk kan gjøre for å gjøre en forskjell og gjøre det klart at jeg synes dette er helt avskylig.

Jeg går gjerne i demostrasjonstog i 9 minus, men da må jeg vite at det er på "den riktige siden". Jeg skal i hvert fall ikke vise noen sympati med Israel i denne saken.

Takk for link om produkter jeg kan boikotte. Jeg har ikke sett så nøye på den enda, men mistenker at jeg boikotter det meste der allerede. (Sånn kan det gå når man er oppdratt av en gammel akp-er.)

Gammel 05-01-09, 10:52   #4
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er veldig sint og frustrert over det som skjer i Gaza. Jeg vil veldig gjerne vise min avsky med invasjonen. Jeg vil veldig gjerne at mer opplyste sjeler enn meg informerer meg om hva jeg faktisk kan gjøre for å gjøre en forskjell og gjøre det klart at jeg synes dette er helt avskylig.

Har aldri vært i Palestina/Israel selv, men gamle kollegaer fra FN-tjeneste forteller at de fleste som har vært der siden den første norske kontingenten 1967 dro som Israel-sympatisører (apolitiske og høyreside noe overrepresentert i forsvaret) men kom hjem som Palestina-sympatisører. Men jeg har sett effektene av tanks, flyvåpen og artilleri mot tett befolkede områder i det tidligere Jugoslavia, så fantasien strekker alt for godt til.
Dette er ikke krig men en massakre hvor en side dreper 10-20 ganger flere enn den andre, og de fleste av dem er sivile. Dette selv uten å regne med effektene av den alminnelige politikken på mat, helse osv., som jo stort sett rammer syke og barn i de palestinske områdene hardest.

Takk for link om produkter jeg kan boikotte. Jeg har ikke sett så nøye på den enda, men mistenker at jeg boikotter det meste der allerede. (Sånn kan det gå når man er oppdratt av en gammel akp-er.)

Gamle akp'ere har så absolutt noe bra for seg også.

Jeg går gjerne i demostrasjonstog i 9 minus, men da må jeg vite at det er på "den riktige siden". Jeg skal i hvert fall ikke vise noen sympati med Israel i denne saken.

Fint! Det blir nok demo fremfor trening på oss også i ettermiddag.

Gammel 05-01-09, 10:58   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det ser ut som israelerne har fått en deal med amerikanerne at bare de lot det amerikanske folket få spise julekalkunen sin først, så kan de få bruke tiden frem til presidenskiftet til å renske det de rekker av palestinske irritasjonsmomenter. Jeg vet at de ikke har fått støtte fra USA - men i helvete heller - de har ikke akkurat fått beskjed om å gi seg heller.

Forøvrig mener jeg at FN er klart for å legges ned. Det har ikke vært antydning til tiltak i den organisasjonen på flere tiår. Mitt inntrykk er at ved de aller verste overgrepene så kan FN etter lang betenkningstid muligens - dersom ingen legger ned veto - så kan de kanskje strekke seg til å sende en lapp til de som begår overgrepene og si noe ala "Mange i FN synes dette er litt kjedelig".

Med andre ord - mye penger, stor organisasjon, ingen resultater.

At EU sier at dette er selvforsvar gir min første følelse slik: Aldri i livet om vi skal inn i EU.

Men på den annen side - det er et mikropoeng her ett sted - det går ikke an for Israel å få noen fredsavtale med palestinerne. For den ene palestinske organisasjonen føler seg ikke spesielt forpliktet av en avtale den andre organisasjonen inngår. Så med mindre israelerne da i teorien lager en avtale med hver enkelt gruppering kan det bli vrient å få fred. Og noen avtale med hver gruppering vil de neppe få før de går med på å pakke ned krølleskjeggene sine og forlate distriktet for godt. Og da har de ikke noe sted å reise til.

Så hva skal man da gjøre? Det er lett å si at Israel pokker ikke kan holde på som de gjør - og misforstå meg ikke - jeg er harm langt inn i sjelen på denne gjengen over hva de gjør. Jeg har ikke kjøpt en isralesk appelsin på mange år og kommer ikke til å gjøre det heller.

Men jeg ser ingen løsninger som kan skapes som kan gi fred heller. Rent bortsett fra den Orlando Bloom forelslår for Saladin på slutten av Kingdom of heaven - som er å brenne ned hele dritten.

Sukk.

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 11:11   #6
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Forøvrig mener jeg at FN er klart for å legges ned. (...)
At EU sier at dette er selvforsvar gir min første følelse slik: Aldri i livet om vi skal inn i EU. (...)
Så med mindre israelerne da i teorien lager en avtale med hver enkelt gruppering kan det bli vrient å få fred. Og noen avtale med hver gruppering vil de neppe få før de går med på å pakke ned krølleskjeggene sine og forlate distriktet for godt. (...)
Men jeg ser ingen løsninger som kan skapes som kan gi fred heller. Rent bortsett fra den Orlando Bloom forelslår for Saladin på slutten av Kingdom of heaven - som er å brenne ned hele dritten.

Dessverre en god oppsummering.
Så lenge Israelere og Palestinere insisterer på å definere seg selv etter religiøse linjer som to adskilte folk med alt for mange ekstremister på begge sider, så må det til radikale løsninger for å skape fred. Israelerene er ikke "genetisk slemmere" enn Palestinerene, men makt gir ansvar og de har for tiden derfor mest av begge. Om de trakk seg tilbake til de folkerettslig anerkjente grensene så ville det internasjonale presset mot fortsatte aksjoner fra Hamas bli sterkere og jeg tror de ville miste støtte fra de krigstrette delene av eget folk. Så fikk heller FN sitte på grensene i et par generasjoner. Men jeg er enig i at FN stort sett stinker: Uten militær slagkraft og politisk lammet av vetorett. Men det er det beste vi har som ikke virker. FN trengs, og jeg ser (litt...) større håp om å sloss for et bedre FN enn en å lage en konkurrerende organisering fra bunnen av. Og feks. IPCC og UNESCO vil jeg si rettferdiggjør sin eksistens...

Sist redigert av Ulvefar : 05-01-09 kl 12:02.
Gammel 05-01-09, 11:15   #7
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Dette er jo en komplisert sak, og jeg skal ikke på noen måte påstå at jeg kjenner saken godt. Men jeg registerer at det er vanskelig for sikkerhetsrådet i FN å gi en klar uttalelse. Det er vanskelig for EU å gi en klar uttalelse. Hvorfor? Jo, fordi saken er komplisert.

Og derfor syns jeg det blir litt feil at vi automatisk skal velge den ene eller andre siden. Jeg greier ikke å sympatisere noe mer med palestinerne enn med israelerne. Hvis Israel plutselig hadde angrepet Danmark hadde jeg raskt valgt danskenes side for danskene har ikke sendt raketter mot Israel. Men palestinerne er ikke spesielt fredelige de heller.

Og da blir det jo krig. Jeg kjenner at jeg er bittelitt likegyldig. Litt sånn "ja, ja, det måtte jo gå sånn.". Midtøsten har alltid vært krig og elendighet. Så hva er nytt med det, liksom? Krig er krig. Og i krig dreper man folk. Og ja, det går med sivilie liv også. Hva hadde man trodd?

Jeg er vel av dem som ser for meg en solid bombe i hele jævla midtøsten...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 11:22   #8
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og da blir det jo krig. Jeg kjenner at jeg er bittelitt likegyldig. Litt sånn "ja, ja, det måtte jo gå sånn.". Midtøsten har alltid vært krig og elendighet. Så hva er nytt med det, liksom? Krig er krig. Og i krig dreper man folk. Og ja, det går med sivilie liv også. Hva hadde man trodd?

Jeg er vel av dem som ser for meg en solid bombe i hele jævla midtøsten...

Selv om konflikten kan virke håpløs er det ingen grunn til å la vær å bry seg. Jeg synes det er viktig at vi viser engasjement rundt dette og at de som velger side også viser dette ved demonstrasjon, boikott osv. Ja, det har vært krig og elendighet der ned i en evighet men skal resten av verden bare gi opp da?

Gammel 05-01-09, 11:28   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men palestinerne er ikke spesielt fredelige de heller.

Si det til ungene; sorry, vi må bare bombe dere litt, for dere kaster stein.

Gammel 05-01-09, 11:34   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så uskyldige er ikke Hamas. De angriper Israel med raketter. Det er jeg sikker på at du er klar over, at det ikke er litt steinkasting som er bakgrunnen for israelske angrep.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 11:34   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Bina, du bruker Danmark som eksempel. Tror du danskene ville ha vært "fredlige" hvis de var okkupert? Hvordan kan det være vanskelig å vite hvor sympatien ligger når den ene part er okkupert? Man vurderer vel det spørsmålet ut fra kjernen i saken?

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 11:35   #12
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Og derfor syns jeg det blir litt feil at vi automatisk skal velge den ene eller andre siden.

Hvorfor i kullsvarte helvete skal vi ikke protestere mot at noen sender flyvåpen, tanks og artilleri inn i tett befolkede områder, noe de inderlig godt vet at dreper et uhyggelig antall mennesker, inkludert barn, når de kunne ha trukket seg tilbake fra områder de i følge internasjonal rett faktisk har okkupert?

Selvsagt er ikke palestinerene "fredlige" de heller, og det er veldig komplisert å se for seg en fungerende strategi for å skape fred der, men det er ikke det samme som å vise avsky mot enkelte handlinger begått av den sterkeste part på ordre fra sin regjering med finansiell støtte fra våre allierte. Det er heller ikke det samme som å støtte rakettskytende fundamentalister i Hamas.

Et liv er et liv, og for øyeblikket dør det 10-20 palestinske sivile for hver Israeler. Å se hvem vi skal støtte er etter min mening så enkelt som å telle døde kropper. Det er ikke så komplisert.

Gammel 05-01-09, 11:35   #13
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Så uskyldige er ikke Hamas. De angriper Israel med raketter. Det er jeg sikker på at du er klar over, at det ikke er litt steinkasting som er bakgrunnen for israelske angrep.

Det var vel styrkeforholdet som vart spissformulert, var det ikkje?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 11:35   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg nevnte ikke Hamas, gjorde jeg vel?

Gammel 05-01-09, 11:37   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hvorfor i kullsvarte helvete skal vi ikke protestere mot at noen sender flyvåpen, tanks og artilleri inn i tett befolkede områder,

Og truleg også klasebomber, faktisk.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 11:37   #16
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Hvis man nå bare kunne ført tilbake situasjonen til før 1967 - Vestbredden til Jordan og Gaza til Egypt.
Det er muligens noe Israel kunne godtatt.
Bare at det er visst ikke Jordan eller Egypt interessert i.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 11:37   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg nevnte ikke Hamas, gjorde jeg vel?

Nei, men det er vel ingen grunn til å fortelle ungene at det er steinkasting som er bakgrunnen for angrep, uansett.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-01-09, 11:39   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Nei, men det er vel ingen grunn til å fortelle ungene at det er steinkasting som er bakgrunnen for angrep, uansett.

Nå er du ganske på viddene her.

Gammel 05-01-09, 11:40   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Ja, hva mente du med dette da?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-01-09, 11:44   #20
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hvorfor i kullsvarte helvete skal vi ikke protestere mot at noen sender flyvåpen, tanks og artilleri inn i tett befolkede områder, noe de inderlig godt vet at dreper et uhyggelig antall mennesker, inkludert barn, når de kunne ha trukket seg tilbake fra områder de i følge internasjonal rett faktisk har okkupert?

Selvsagt er ikke palestinerene "fredlige" de heller, og det er veldig komplisert å se for seg en fungerende strategi for å skape fred der, men det er ikke det samme som å vise avsky mot enkelte handlinger begått av den sterkeste part på ordre fra sin regjering med finansiell støtte fra våre allierte. Det er heller ikke det samme som å støtte rakettskytende fundamentalister i Hamas.

Et liv er et liv, og for øyeblikket dør det 10-20 palestinske sivile for hver Israeler. Å se hvem vi skal støtte er etter min mening så enkelt som å telle døde kropper. Det er ikke så komplisert.

Jeg er veldig enig med Ulvefar her.

Israels argumenter for å rettferdiggjøre angrep og invasjon blandt så mange sivile er mildt sagt syltynne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.