|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#461 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Politi med hijab?
Er "Hijab er schtøgt" et godt argument? Og er det i så fall et argument for eller imot?
|
|
|
#462 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Politi med hijab?Det er flere i tråden som snakker om fremmedfrykt og intoleranse, og BenMurphy tok den til og med steget videre. Helt ufattelig, spørs du meg.
|
|
|
|
|
|
#463 |
|
|
Sv: Politi med hijab?Siden Esme allerede har fjaset kan jeg påpeke at det er en litt merkelig opplevelse å trykke seg inn på denne diskusjonen for å se at den nå handlet om yndlingsjokolader. |
|
|
|
|
|
#464 |
|
flisespikker
|
Synes du det er ufattelig at det blir snakket om fremmedfrykt og intoleranse i denne diskusjonen? Jeg synes det er veldig relevante problemstillinger å ta med når man skal diskutere forholdet mellom muslimer og det norske samfunnet. (Det betyr ikke at jeg mener alle som er skeptiske til bruk av politihijab er intolerante rasister. Det finnes både gode og dårlige argumenter på begge sider av debatten.)
|
|
|
#466 |
|
Deltidsmamma
|
Det har da ikke vært så mange tvilsomme argumenter på mot-hijab-til politiuniformen-siden her? Eller har jeg ikke sett godt nok etter? |
|
|
|
|
|
#467 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, jeg er hverken redd for å være politisk ukorrekt eller respektløs overfor kultur og religion, så det er iallefall ikke en nødvendig forutsetning for å være tilhenger av å tillate hijab i politiet.
Jeg ser ikke helt paradokset i det må jeg innrømme, jeg er generelt tilhenger både av retten til å uttrykke religøse ting offentlig, og av retten til å håne det som blir uttrykt. Men jeg ser naturligvis at polititjeneste ikke er en særlig egnet platform å fremme religion fra. Grunnen til at jeg godt syns hijab kan inngå som alternativ i uniformsinstruksen til politiet er delvis mer pragmatisk enn prinsipiell, og det har jeg gjort rede for tidligere i tråden, med bilder til og med, og delvis begrunnet i en noe annen oppfatning av i hvilken grad en hijab eller turbanen til en sikh primært er et religiøst uttrykk; jeg oppfatter plaggene mer nøytrale enn mange andre forstår jeg. Enten det er riktig eller ikke, så er jeg ikke helt med på tankegangen om at dette er et forsøk på å sette dagsorden fra konservative religiøse krefter, slik jeg oppfatter det er det tvert i mot; de kvinnene jeg har kontakt med som bruke hijab er jo nettopp selvstendige kvinner som jeg møter i profesjonelle sammenhenger, og representerer sånn sett det motsatte av det konservative kvinneundertrykkende skremmebildet av islam og muslimer som er så langt fremme i norske media om dagen. |
|
|
|
|
|
#468 |
|
flisespikker
|
Denne tråden har jevnt over vært veldig saklig, det er jeg enig i. (Jeg tenkte "denne debatten" som litt mer enn bare akkurat her på FP.
|
|
|
#469 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men at du ikke fattet poenget med innlegget du henviser til, medfører ikke nødvendigvis at det var helt ufattelig da. |
|
|
|
|
|
#471 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg synes det er et godt argument. Det blir diskriminering overfor andre religioner dersom man tillater bare hijab, men ikke andre religiøse hodeplagg. Det er vel derfor den formuleringen "Religiøse hodeplagg" kom. |
|
|
|
|
|
#472 |
|
flisespikker
|
Men det er jo ingen religioner som krever at man går med vikinghjelm eller naken. (Hadde man brukt yarmulke, eller hvordan det nå staves, som eksempel i stedet, så hadde det jo vært relevant. Men det er jo ikke like morsomt som å trekke inn vikinghjelmer.)
|
|
|
#473 |
|
Deltidsmamma
|
Riktig det |
|
|
|
|
|
#474 |
|
Mother of Dragons
|
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener Benmurphy gjorde?
|
|
|
#475 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Sånn som Jonas Gahr Støre sa i forbindelse med karrikaturdebatten: |
|
|
|
|
|
#476 |
|
Glamorøs
|
Men det tror jeg er fordi "folk flest" i Norge ikke er så innmari religiøse. Vi er ateister, agnostikere og litt sånn kristen når det passer oss, og dette er relativt uvanlig i store derer av verden. Den skandinaviske ateismen er til og med noe som blir diskutert som et fenomen. Så derfor det er vanskelig for oss å se at religion er noe som for mange også skjer utenom julaften, dåp og begravelse, evt. bønn i private settinger.
|
|
|
#477 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke jeg heller.
|
|
|
#478 |
|
Deltidsmamma
|
Det er ikke hvordan andre skal ha det; det er hvordan vi skal ha det. Ønsker vi å åpne opp for religiøse symboler i tillegg til politiuniformen? |
|
|
|
|
|
#479 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?jeg syns vi skal ha åpenhet og frihet, og mulighet for å bære hijab til arbeidsuniform er en del av det.
Ja, første del av det kan være det. Men at vi ikke vet effekten ennå er ikke det. Hvis det nå skulle være 5 kvinner som ønsker å bli politi fordi de nå kan bruke hijab, så syns jeg det er en fin ting.
|
|
|
#480 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg synes egentlig også det, men prinsippene veier tyngst. |
|
|
|