Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-09, 23:01   #81
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Jeg elsker å se på sjuåringen når hun står på skateboard i tyllskjørt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 23:02   #82
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Hvordan bruker gutten en dukkevogn? Rallycross?

Ja. Eller til å transportere ting han ellers synes det er for strevsomt å bære. *erfart*

TurboTrollet har vokst opp med en tre og et halvt år eldre storesøster som var inne i en rosa barbidukke- og prinsessesky de første par leveårene hans. Han har aldri hatt noen som helst interesse for dukker, kosedyr eller noe annet som man oppfatter som jentete, selv om det var omtrent det eneste han ble tilbudt. Fikk han derimot fatt i noe med knapper å trykke på eller med hjul, se der, da var det straks noe annet.

Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 23:08   #83
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia: hvordan har du klart å få nicket mitt på det sitatet? Det er ikke jeg som har skrevet det. Jeg er ikke uenig i det som står der, jeg bare lurer på hvordan det går an å sitere meg på noe jeg ikke har skrevet.

Gammel 25-04-09, 23:09   #84
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Ja. Eller til å transportere ting han ellers synes det er for strevsomt å bære. *erfart*

TurboTrollet har vokst opp med en tre og et halvt år eldre storesøster som var inne i en rosa barbidukke- og prinsessesky de første par leveårene hans. Han har aldri hatt noen som helst interesse for dukker, kosedyr eller noe annet som man oppfatter som jentete, selv om det var omtrent det eneste han ble tilbudt. Fikk han derimot fatt i noe med knapper å trykke på eller med hjul, se der, da var det straks noe annet.

Og andre forteller om smågutter som gjør akkurat som storesøstrene og blir veldig rosa i en periode. So what, hva beviser det noe annet enn at gutter har også forskjellige personligheter?

Gammel 25-04-09, 23:14   #85
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Undrende bruker (ok, Tjorven da), her.

Teofelia: hvordan har du klart å få nicket mitt på det sitatet? Det er ikke jeg som har skrevet det. Jeg er ikke uenig i det som står der, jeg bare lurer på hvordan det går an å sitere meg på noe jeg ikke har skrevet.

Hm? Hvilket innlegg mener du? Gjerne angi nr? Jeg spør fordi jeg ikke ser hvor det er noen feil.

Sånn bortsett fra det så kan man jo skrive inn hva man vil i quoteklammen, se over her.

Gammel 25-04-09, 23:14   #86
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er riktig at det er umulig å bevise hva som tillært og hva som er genetisk. Jeg bare sier at jeg har blitt veldig overrasket over hvor guttete gutten min er og hvor jentete snuppa er; uten at jeg føler at vi har påvirket dem på dette.

Gammel 25-04-09, 23:16   #87
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hm? Hvilket innlegg mener du? Gjerne angi nr? Jeg spør fordi jeg ikke ser hvor det er noen feil.

Sånn bortsett fra det så kan man jo skrive inn hva man vil i quoteklammen, se over her.

Det var noe tull her for noen minutter siden, et innlegg som det stod Teofelia på, men som så ut til å være skrevet av Veronal - jeg refreshet, og da var det aktuelle innlegget helt borte. Kanskje det var dette innlegget Tjorven snakket om?

Gammel 25-04-09, 23:18   #88
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Det er pc'en min som tuller med meg. Da jeg skrev det forrige innlegget stod det noe helt annet i sitatet i innlegg 75 enn det gjør nå. Jeg trykket på linken i sitatet, og kom til et innlegg hvor det stod noe helt annet enn det som selve sitatet.

Det var i og for seg helt i "min ånd" det som stod der, men jeg hadde altså ikke skrevet det. Men nå står det som jeg skrev der. Jeg skjønner ikke dette.

Kan man skrive alt man vil i quote-klemma? Så det kan se ut som om man har skrevet noe helt annet enn man faktisk har.

Gammel 25-04-09, 23:25   #89
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarte å tulle til et Teo-innlegg da jeg skulle sitere det som Teo hadde skrevet. Jeg har sendt -PM til Teo.

Gammel 25-04-09, 23:29   #90
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorvelorven, her.

Kan man skrive alt man vil i quote-klemma? Så det kan se ut som om man har skrevet noe helt annet enn man faktisk har? For i så fall så må jeg si at jeg synes du, Esme, er noe av det beste her på forumet altså.

Så ja. Men endringene er synlige for moderatorer og administratorer da.

Gammel 25-04-09, 23:33   #91
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Så ja. Men endringene er synlige for moderatorer og administratorer da.

Jeg kan jo slette alt det jeg ikke vil sitere. Det er sant. Vel, jeg får kanskje ikke ta ALT jeg leser i quoter helt ukritisk da.

Denne gangen var det jo helt ufarlig siden jeg kunne ha funnet på å skrive akkurat det som stod der.

Nå må dere gjerne fortsette diskusjonen om kjønn og påvirkning. Det er ytterst interessant, men jeg skal legge meg.

Gammel 26-04-09, 00:02   #92
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem har sagt det?

Bortset fra Veronal...

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg tror det er tillært.

...så var det vel ingen fler, oppdaget jeg da jeg leste igjennom tråden på nytt.

Grunnen til at jeg trodde det var mange, var nok at flere har vært veldig ivrige på å forfekte at det meste like gjerne kan være tillært som medfødt.

Klart mye er tillært - kulturen forandrer seg hele tiden og det gjør vi óg - mer bevis enn dette trenger vi ikke.

Likevel synes det åpenbart for meg at det er er medfødte forskjeller på kjønnene - og at det at det finnes store variabler og individuelle forskjeller ikke står i noe motsetningsforhold til det. Sånn er det jo med alle grupperinger - det er typisk for ungdommer å ha et svart-hvitt syn på verden men det finnes likefullt ungdommer som har et nyansert blikk på tilværelsen; det er typisk for barn å være aktive men det finnes barn som er vedlig stillesittende.

Den eneste forskjellen på menn og kvinner er neppe innover- kontra utovertiss. Jeg som har jobbet på en kvinnearbeidsplass i mange år merker veldig godt forskjell nå som jeg jobber et sted hvor det er 50/50 kvinner og menn. Det var store individuelle forskjeller på kvinnene på min forrige arbeidsplass, og mennene på min nye arbeidsplass er på ingen måte en uniformert gruppe med like egenskaper - det er likevel noe med holdning, væremåte, tilnærming til problemstillinger og blikk på verden hvor det er forskjell på kvinner som gruppe og menn som gruppe.

Jeg liker dette. Det er jo en del av spenningen mellom mann og kvinne. Jeg liker min identitet som kvinne, ikke bare som individ.

Gammel 26-04-09, 22:13   #93
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er utrolig fascinerende hvordan hjerner utvikles, og fra tidlig alder. Så det er klart det er nesten umulig å finne ut av hvilke hjerneforskjeller som er der fra begynnelsen av, og hvilke som er kommet til etter hvert som koblinger kommer på plass.

Men hormoner er også veldig snedig og interessant. Man kan jo nærmest endre personlighet ved å få tilført andre hormoner - det skjer vel med personer som bytter kjønn? Hormoner er jo blant annet knyttet til omsorgsinteresser og -evner.

Ellers så mener jeg bestemt å ha lest at man hadde testet spebarns fargepreferanser og funnet at blått var yndlingsfarge for begge kjønn, OG at jentene likte rosa klart bedre enn guttene. Mangler kilde, så bruk salt.

Gammel 27-04-09, 10:29   #94
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ellers så mener jeg bestemt å ha lest at man hadde testet spebarns fargepreferanser og funnet at blått var yndlingsfarge for begge kjønn, OG at jentene likte rosa klart bedre enn guttene. Mangler kilde, så bruk salt.

Anya C. Hurlberta og Yazhu Ling, Newcastle University, Biological components of sex differences in color preference

Sensasjons- og boulevardpressen elsket jo denne, men jeg tror ikke helt den sier det de likte å fremstille det som.

Sitat:

Our results demonstrate robust sex differences in color preference, which are consistent with the evolution of sex-specific behavioral uses of trichromacy. Yet while these differences may be innate, they may also be modulated by cultural context or individual experience.

Og jeg gjetter at f.eks prinsessekjolepreferanser, rosa eller ikke, primært er «modulated by cultural context or individual experience».

Ben "still colour blind" Murphy

Sist redigert av Benmurphy : 27-04-09 kl 10:35.
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 10:32   #95
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

BM - du kan nå alltid stoles på for å få fakta på plass! :smask:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.