|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?
Hvem har sagt det?
|
|
|
#62 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den er bare så meg. Også er er jeg litt våryr. Knis. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Er det noen som har kommet med slike utsagn? |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Mother of Dragons
|
Den sier ganske mye om hvordan du er ja. Jeg synes sånt er interessant.
|
|
|
#65 |
|
<*(((<
|
Det er jo nettopp dette med «oddsene» vi er uenige om. Jeg mener at totalpåvirkningen kulturelt sett er mye sterkere enn lekekameratene som ikke liker rosa eller at det ikke er noe slikt hjemme. Jeg tviler ikke på at for jenta di så koster det noe å fronte rosa-tendensen i flokken, men det er ikke akkurat et valg som vekker oppsikt eller blir tatt spesielt avstand fra ellers i samfunnet/kulturen. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Sær og kresen
Den var sjikkelig ekkel, Chanett.
|
|
|
#68 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg tviler på at kulturelle/medfødte forskjeller mellom kjønnene lar seg isolere på noen særlig holdbar måte, men jeg er ganske overbevist om at de medfødte kjønnsforskjellene er betydelige; biologisk sett er forskjellen i kostnad ved å få barn store, og det er valutaen som gjelder for forskjeller i de medfødte egenskapene. Dette handler naturligvis ikke om fargeprefranser eller om man liker å leke med tog – jeg regner med at det er umulig å fastslå hvilke medfødte kjønnsforskjeller som slår ut på disse områdene, og måten de slår ut på vil ganske sikkert være individuelle og uavhengig av kjønn også – de medfødte forskjellene stammer nok stort sett fra en tid før man kunne farge, eller hadde, klær. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg har både en gutt og en jente og har blitt veldig overrasket over hvor stor forskjell det er på dem. Vi mener jo at vi ikke har gjort forskjell, men jeg skal heller ikke utelukke at det har skjedd mye påvirkning ubevisst.
|
|
|
|
#71 |
|
Mother of Dragons
|
Nei,men du har ingen måte å vite om forskjellene ligger i kjønnet eller i personlighetene.
|
|
|
#72 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det har du helt rett i. De har veldig forskjellig personlighet også, men er det helt tilfeldig at snuppa er rosa-fiksert og knerten elsker biler?
|
|
|
|
#73 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?Jeg har ei jente som er motorisk fomle og ei jente og en gutt som er behersker alt de prøver på motorisk. Kanskje den ene jenta egentlig er en gutt? |
|
|
|
|
|
#74 |
|
navnet sjemmer ingen
Min gutt elsket rosa da han var 3-4 år. Veldig mange gutter har en rosa fase. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Bedreviter
|
Da Blobben var halvannet år gammel, talte jeg ordene hennes og kom til ca. 10. Blant dem var mamma, pappa, [Frøkna], mat, drikke, smokk og bil. Hadde hun vært gutt, ville alle utvilsomt ha tillagt henne "typisk gutt"-egenskaper. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her i huset har rosafasen vart til de har blitt fortalt at rosa er jentefarge av barna i barnehagen.
|
|
|
|
#77 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, men hvorfor mener du at fiksering på rosa er genetisk og ikke kulturelt betinget all den tid at for 100 år siden så var ikke jentene interessert i rosa? Det er et nytt fenomen og et fenomen som ikke går på tvers av kulturer og tidsæraer er jo mindre sannsynlig genetisk (være seg kjønnet eller personlighetsmessig) enn noe som er uavhengig av kultur og tid.
|
|
|
#78 |
|
Bedreviter
|
Ingen barn med oppegående mødre lærer rosafiksering hjemmefra! |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Etylbarbital
Enn så lenge rosa bare har vært "monopolisert" av jenter siden 50-60-tallet så må det være kulturbasert og ikke genkodet. På 30-tallet var rosa "guttefarge" og lyseblått "jentefarge".
|
|
|
#80 |
|
navnet sjemmer ingen
Jeg var rosahater med eldste. Hun hadde ingen rosa klær før hun var halvannet. Nå er hun 12 og elsker rosa. Lillesøstera fikk rosa fra dag en og har aldri vært ihuga fan. Hun velger likegjerne blått, grønt og lilla. Kanskje jeg ødela eldste med å styre unna rosa? |
|
|
|
![]() |
|
|