Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-09, 21:23   #61
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg bare lurer på hva man baserer synespunktet om at kjønn er irrelevant mtp egenskaper på?

Hvem har sagt det?

Gammel 25-04-09, 21:24   #62
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Chanett: Jeg lurer på hvorfor du har skiftet til denne avataren, er det for å forsikre oss andre at du absolutt ikke er en snerpe? For du trenger ikke å bekymre deg for det altså.

Den er bare så meg. Også er er jeg litt våryr. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 21:33   #63
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Det går vel mye på hva man syns om gyldigheten av eksemplene? Utsagn som «Mitt barn har ikke blitt påvirket i noen retning og …» er høyst diskutable, siden det i praksis er helt umulig at barn ikke blir påvirket av kulturen de vokser opp i, helt fra de første dagene.

Er det noen som har kommet med slike utsagn?

Jeg har sagt at jeg de siste 6 årene har endret ståsted fordi jeg ser det veldig jentete vokser frem mot oddsene.

Jeg er førøvrig veldig stolt av at jenta mi følger det HUN liker uansett om det er i strid med hennes lekekammerater i barnehagen sier, mener og gjør. Å gå i mot flokken (selv om det er for å være råsa) tar styrke og guts.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 21:45   #64
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Den er bare så meg.

Den sier ganske mye om hvordan du er ja. Jeg synes sånt er interessant.

Gammel 25-04-09, 21:47   #65
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Er det noen som har kommet med slike utsagn?

Jeg har sagt at jeg de siste 6 årene har endret ståsted fordi jeg ser det veldig jentete vokser frem mot oddsene.

Jeg er førøvrig veldig stolt av at jenta mi følger det HUN liker uansett om det er i strid med hennes lekekammerater i barnehagen sier, mener og gjør. Å gå i mot flokken (selv om det er for å være råsa) tar styrke og guts.

Det er jo nettopp dette med «oddsene» vi er uenige om. Jeg mener at totalpåvirkningen kulturelt sett er mye sterkere enn lekekameratene som ikke liker rosa eller at det ikke er noe slikt hjemme. Jeg tviler ikke på at for jenta di så koster det noe å fronte rosa-tendensen i flokken, men det er ikke akkurat et valg som vekker oppsikt eller blir tatt spesielt avstand fra ellers i samfunnet/kulturen.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 22:07   #66
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Den sier ganske mye om hvordan du er ja. Jeg synes sånt er interessant.

Hva hadde du forventet av ei som heter Chanett?

Gammel 25-04-09, 22:09   #67
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva hadde du forventet av ei som heter Chanett?

Den var sjikkelig ekkel, Chanett.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 22:32   #68
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tviler på at kulturelle/medfødte forskjeller mellom kjønnene lar seg isolere på noen særlig holdbar måte, men jeg er ganske overbevist om at de medfødte kjønnsforskjellene er betydelige; biologisk sett er forskjellen i kostnad ved å få barn store, og det er valutaen som gjelder for forskjeller i de medfødte egenskapene. Dette handler naturligvis ikke om fargeprefranser eller om man liker å leke med tog – jeg regner med at det er umulig å fastslå hvilke medfødte kjønnsforskjeller som slår ut på disse områdene, og måten de slår ut på vil ganske sikkert være individuelle og uavhengig av kjønn også – de medfødte forskjellene stammer nok stort sett fra en tid før man kunne farge, eller hadde, klær.

Ben "imagine a world without trains" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 22:45   #69
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig enig med BM her.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 22:51   #70
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har både en gutt og en jente og har blitt veldig overrasket over hvor stor forskjell det er på dem. Vi mener jo at vi ikke har gjort forskjell, men jeg skal heller ikke utelukke at det har skjedd mye påvirkning ubevisst.

Vi kjøpte biler til snuppa, og hun var uinteressert. Knerten fant disse bilene da tiden var inne, og ble umiddelbart helt betatt og lagde billyd uten noen som helst opplæring. "Bila" var hans ord nr 5. Bil var ikke av snuppas tidlige ord. Men snuppa driver nok en del opplæring i leking av knerten. Han leker mye og gjerne med dukker også.

Snuppa er fysisk forsiktig av seg, mens knerten er fysisk utagerende.

Etter at jeg har opplevd hvor stor forskjellen mellom mine to er, så kan jeg ikke helt tro på at det bare er tillært.

Gammel 25-04-09, 22:52   #71
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Etter at jeg har opplevd hvor stor forskjellen mellom mine to er, så kan jeg ikke helt tro på at det bare er tillært.

Nei,men du har ingen måte å vite om forskjellene ligger i kjønnet eller i personlighetene.

Gammel 25-04-09, 22:55   #72
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei,men du har ingen måte å vite om forskjellene ligger i kjønnet eller i personlighetene.

Det har du helt rett i. De har veldig forskjellig personlighet også, men er det helt tilfeldig at snuppa er rosa-fiksert og knerten elsker biler?

Den rosa-fikseringen har hun i hvert fall ikke lært av oss. Jeg skydde rosa som pesten helt til snuppa var 1,5 år og grein seg til en rosa jakke da jeg ville kjøpe brun.

Gammel 25-04-09, 22:55   #73
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg har ei jente som er motorisk fomle og ei jente og en gutt som er behersker alt de prøver på motorisk. Kanskje den ene jenta egentlig er en gutt?

Gammel 25-04-09, 22:56   #74
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Det har du helt rett i. De har veldig forskjellig personlighet også, men er det helt tilfeldig at snuppa er rosa-fiksert og knerten elsker biler?

Den rosa-fikseringen har hun i hvert fall ikke lært av oss. Jeg skydde rosa som pesten helt til snuppa var 1,5 år og grein seg til en rosa jakke da jeg ville kjøpe brun.

Min gutt elsket rosa da han var 3-4 år. Veldig mange gutter har en rosa fase.

Gammel 25-04-09, 22:57   #75
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har både en gutt og en jente og har blitt veldig overrasket over hvor stor forskjell det er på dem. Vi mener jo at vi ikke har gjort forskjell, men jeg skal heller ikke utelukke at det har skjedd mye påvirkning ubevisst.

Da Blobben var halvannet år gammel, talte jeg ordene hennes og kom til ca. 10. Blant dem var mamma, pappa, [Frøkna], mat, drikke, smokk og bil. Hadde hun vært gutt, ville alle utvilsomt ha tillagt henne "typisk gutt"-egenskaper.

Forøvrig kan jeg skilte med omtrent samme forskjeller på mine to jenter som du nevner for dine to barn; det er jo ikke slik at søsken nødvendigvis er like selv om de vokser opp sammen, helt uavhengig av hvilket kjønn de har.

Det er rett og slett umulig å si noe fornuftig om generelle kjønnsforskjeller basert på et så lite utvalg som en søskenflokk utgjør.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 22:57   #76
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Min gutt elsket rosa da han var 3-4 år. Veldig mange gutter har en rosa fase.

Her i huset har rosafasen vart til de har blitt fortalt at rosa er jentefarge av barna i barnehagen.

Gammel 25-04-09, 22:57   #77
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Nei, men hvorfor mener du at fiksering på rosa er genetisk og ikke kulturelt betinget all den tid at for 100 år siden så var ikke jentene interessert i rosa? Det er et nytt fenomen og et fenomen som ikke går på tvers av kulturer og tidsæraer er jo mindre sannsynlig genetisk (være seg kjønnet eller personlighetsmessig) enn noe som er uavhengig av kultur og tid.

Gammel 25-04-09, 22:58   #78
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen barn med oppegående mødre lærer rosafiksering hjemmefra!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 22:59   #79
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har veldig forskjellig personlighet også, men er det helt tilfeldig at snuppa er rosa-fiksert og knerten elsker biler?

Enn så lenge rosa bare har vært "monopolisert" av jenter siden 50-60-tallet så må det være kulturbasert og ikke genkodet. På 30-tallet var rosa "guttefarge" og lyseblått "jentefarge".

Gammel 25-04-09, 23:00   #80
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ingen barn med oppegående mødre lærer rosafiksering hjemmefra!

Jeg var rosahater med eldste. Hun hadde ingen rosa klær før hun var halvannet. Nå er hun 12 og elsker rosa. Lillesøstera fikk rosa fra dag en og har aldri vært ihuga fan. Hun velger likegjerne blått, grønt og lilla. Kanskje jeg ødela eldste med å styre unna rosa?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:31.