Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 00:45   #341
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Det ser ut som det går helt greit. Ref. bildet Embs la ut.

Hvordan et går om (når) spanske borgere heiser det spanske flagget i FrPs andre hjemland på 17. mai er derimot ukjent for meg.

For det blir jo akkurat det samme som på bildet, ja

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 01:03   #342
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg vil tro at de ønsker å vise takknemlighet til dem's nye hjemland har tatt i mot dem? At det er det som gjør det naturlig?

[ironi]Snille Norge. [/ironi]

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 09:53   #343
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

[ironi]Snille Norge. [/ironi]

Jamen; jeg tror jeg vil følt det helt ok å om noen norske fra vår lille koloni i Frankrike flagget med det franske flagget på 17. mai feiringa vår. Antatt jeg ville følt takknelig for at jeg fikk bli i Frankrike, hvis jeg nå ville mere det enn å være i Norge mer.

Sist redigert av bønna : 15-05-09 kl 10:01.
Gammel 15-05-09, 13:11   #344
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg antar ellers at du ikke har noen svar på de tingene jeg skrev i #308, siden du ikke har svart på noe av det (og det vel ville være ønsketenkning å tro at det er fordi du er lei ).

har jeg svart på de tingene du nevner der. I innlegg 330.
Du får ha meg unnskyldt da det er så mange meningsmotstandere her.
Hadde vært fint om du hadde svart på de tingene jeg nevner der.

(PS: det var Glitter som først tilla meg noe om hvorfor jeg humret over at det ble stilt, jeg har hverken sagt meg enig eller uenig i det. Så å anta at hennes tilleging er rett er faktisk ikke rett, om vi nå skal fortsette på akkurat det. Jeg ser heller at du svarer på de tingene jeg nevner i 330, hvis du gidder. Prøver å være ydmyk jeg kan for å ikke støte Glitter igjen.

Gammel 15-05-09, 13:13   #345
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jamen; jeg tror jeg vil følt det helt ok å om noen norske fra vår lille koloni i Frankrike flagget med det franske flagget på 17. mai feiringa vår. Antatt jeg ville følt takknelig for at jeg fikk bli i Frankrike, hvis jeg nå ville mere det enn å være i Norge mer.

Er dette også ironi, eller er det noe du mener? For hvis du mener det, så ser det jo ut til at du egentlig synes det er greit med andre enn norske flagg på 17. mai-feiringen. (I alle fall så lenge grunnen til at man velger et annet flagg er en grunn du selv er enig i, hvis jeg skjønner deg rett her.)

Gammel 15-05-09, 13:16   #346
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Er dette også ironi, eller er det noe du mener? For hvis du mener det, så ser det jo ut til at du egentlig synes det er greit med andre enn norske flagg på 17. mai-feiringen. (I alle fall så lenge grunnen til at man velger et annet flagg er en grunn du selv er enig i, hvis jeg skjønner deg rett her.)

Nei, dette mener jeg. Ekvivalenten blir en 17. mai feiring i Frankrike.
Og om da noen norskfanske i 17. toget i Paris vil hedre sitt nye hjemland (frankrike) også på den dagen, så skjønner jeg det litt bedre, enn om noen nordmenn skulle insistert å gå med norsk flagg på 14. juli

Gammel 15-05-09, 13:16   #347
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

har jeg svart på de tingene du nevner der. I innlegg 330.
Du får ha meg unnskyldt da det er så mange meningsmotstandere her.
Hadde vært fint om du hadde svart på de tingene jeg nevner der.

Jeg har lest det innlegget, men så ikke så mye å svare på. Det eneste du spør om, er om jeg synes at vi "plutselig" skal se bort fra den norske nasjonens historie, og det synes jeg jo ikke vi skal - da ville jo hele feiringen være ganske meningsløs. Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette; hvilken del av den norske nasjonens historie er det du mener at jeg går inn for å se bort fra?

Ja, og så er jeg jo enig i at det ville være veldig ille å nekte folk med utenlandsk opprinnelse å bruke norske flagg. Selvsagt synes jeg det. Hva har det med saken å gjøre?

Gammel 15-05-09, 13:19   #348
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Og om da noen i toget vil hedre sitt nye hjemland (frankrike) også på den dagen, så skjønner jeg det litt bedre, enn om noen nordmenn skulle insistert å gå med norsk flagg på 14. juli

Så du synes det er "helt ok" (sitat fra deg selv) å ville hedre sitt nye hjemland på 17. mai, men helt uforståelig og veldig, veldig rart å ville hedre sitt gamle hjemland på samme dag? Da synes jeg det er enda vanskeligere å skjønne begrunnelsen din - for da er det jo ikke egentlig sånn at du synes alle andre lands flagg er upassende i en 17. mai-feiring.

Gammel 15-05-09, 13:20   #349
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg hadde håpet at du kanskje skulle ha noe å si til dette, f.eks.

Man kan utrykke hvor man kommer fra ved hjelp av klesdrakt, flagg, etc. Men jeg har jo som premiss at det er det norske flagget som hører hjemme på 17. mai, så jeg synes man skal ha det norske i tillegg for vise at man har litt tilhørighet til Norge hvis man nå har det, og synes det er en god ting. Jeg synes faktisk det er verre med de som ikke ønsker at innvandrere også skal bruke norsk flagg/vise sin norske nasjonstilhørighet, da kan man snakke om rasisme og "norge for nordmenn", innvandrere skal eksluderes.

Men greit nok.

Gammel 15-05-09, 13:24   #350
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Så du synes det er "helt ok" (sitat fra deg selv) å ville hedre sitt nye hjemland på 17. mai, men helt uforståelig og veldig, veldig rart å ville hedre sitt gamle hjemland på samme dag? Da synes jeg det er enda vanskeligere å skjønne begrunnelsen din - for da er det jo ikke egentlig sånn at du synes alle andre lands flagg er upassende i en 17. mai-feiring.

Nei menn det har jo faktisk noe å si hvor man befinner seg hen også, da!
17. mai - taler for norsk flagg. Franske statsborgere i Frankrike - taler for fransk flagg. Dvs her skjønner jeg at det er mer naturlig med en fransk flagg i blandt de norske.
14. juli - fransk nansjonaldag - naturlig med fransk flagg. Franskmenn som går i tog i Paris - naturlig med Fransk flagg. Hvorfor skal de ha norsk flagg, selv om de har forbindelse/tilknytning til Norge?

Jeg må vel presisere at når jeg skriver franske statsborgere er det franske statsborge som har opprinnelse fra Norge.
Men innvandrerne er jo også norske? Og burde ha grunn til å ta del i det norske fellesskapet under et norske flagget på 17. mai.
Men men. Jeg ser at vi ser litt ulikt på det, som jeg har tatt ad notam tidligere.

Sist redigert av bønna : 15-05-09 kl 13:46.
Gammel 15-05-09, 13:24   #351
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg hadde håpet at du kanskje skulle ha noe å si til dette, f.eks.

Man kan utrykke hvor man kommer fra ved hjelp av klesdrakt, flagg, etc. Men jeg har jo som premiss at det er det norske flagget som hører hjemme på 17. mai, så jeg synes man skal ha det norske i tillegg for vise at man har litt tilhørighet til Norge hvis man nå har det, og synes det er en god ting. Jeg synes faktisk det er verre med de som ikke ønsker at innvandrere også skal bruke norsk flagg/vise sin norske nasjonstilhørighet, da kan man snakke om rasisme og "norge for nordmenn", innvandrere skal eksluderes.

Men greit nok.

Jeg sa da at jeg var helt enig i den andre delen av dette (og at jeg dessuten ikke ser det som særlig relevant for diskusjonen).

Jeg kan godt si noe til det første også: Jeg skjønner at du sier at du synes man skal ha det norske flagget også, og det er jo en grei ting å synes - det jeg mest har argumentert for, tror jeg, er å forklare hva som kan være grunnen til at noen velger å bruke et annet flagg. For det har du gitt uttrykk for at du syntes var så uforståelig og merkelig.

Jeg synes for min del at ved å delta i 17. mai-feiringen, kledt i finstasen sin, så har man gitt tydelig uttrykk for at man føler tilhørighet til Norge og synes dette er en fin ting. Enten man nå ønsker å vifte med et norsk flagg, eller med et norsk og et annet flagg, eller bare et annet flagg, så synes jeg deltagelsen og flaggviftingen gjør det veldig klart at man er med på å feire Norge og Norges nasjonaldag.

Gammel 15-05-09, 13:36   #352
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, er det ikke rart da? Hvis jeg har bursdag 30. mars, ville det vel vært litt rart å insistere på å feire den på venninnen min sin bursdag som er 14.juli? Tilfeldigvis velger jeg å feire bursdagen min samme dag som deg, liksom. Kanskje litt søkt eksempel, men dere skjønner hva jeg mener? Er venninnen min raus og inkluderende, som hun jo er, ville hun selvfølgelig ikke nektet meg å feire dagen sammen med henne. Men hun ville kanskje foretrukket at det bare var hennes navn på kaken og at bare hun fikk blåse ut lysene. Det mest naturlige ville vært å feire dagen sammen med henne, være glad på hennes vegne, men la henne få gavene og kronen på denne ene dagen i året.

(Djez, er snart like god som Jesus på å lage lignelser. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 14:07   #353
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tja, er det ikke rart da? Hvis jeg har bursdag 30. mars, ville det vel vært litt rart å insistere på å feire den på venninnen min sin bursdag som er 14.juli?

Du så visst ikke den første delen av setningen min, eventuelt så du ikke innleggene jeg svarte på? Jeg påpekte at bønna ser ut til å synes det ville være helt greit og forståelig å hedre Frankrike på 17. mai dersom man har flyttet fra Norge til Frankrike, men at det ville være ufattelig merkelig og upassende å hedre Frankrike på 17. mai dersom man har flyttet fra Frankrike til Norge. (Jeg ville skjønt det bedre hvis hun syntes begge deler var like merkelig, slik du ser ut til å synes.)

Gammel 15-05-09, 14:10   #354
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Norge for Nordmenn!!

Noen her skrev dette med en negativ klang tildigere i tråden.
Jeg gjentar:

Norge for Nordmenn!! Hipp Hurra!

Norge for alle nordmenn; De med bakgrunn fra Norge, Sri-lanka, Litauen, Kosovo, Polen, (ja, det var de næmeste naboene her) og ørten andre.
Håper de vil være med å feire 17. mai. (og jeg håper jo også at de vil velge det norske flagget hvis de skal bruke flagg).

Gammel 15-05-09, 14:11   #355
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå syns jeg du bare er dum.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 14:13   #356
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå syns jeg du bare er dum.

Jeg regnet med du ville dukke frem.

Sist redigert av bønna : 15-05-09 kl 14:28.
Gammel 15-05-09, 14:16   #357
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

17. mai mener jeg bestemt er Grunnlovsdagen, altså ikke den norske flaggdagen, eller Norge-som-nasjon-dagen. Ikke var Norge særlig lenge selvstendig i 1814 (seks måneder) og ikke hadde vi noe flagg da (rundt 1880?). Jeg forstår ikke problemet med å flagge med andre flagg.

En helt annen ting er hvorfor vi skal feire en fremmedfiendtlig Grunnlov, for det var den da. Og en kjønnsdikriminerende Grunnlov, kvinner hadde ikke stemmerett og ikke arverett til tronen osv. Jeg vil heller feire en av de to selvstendighetsdagene, 7. juni (1905) eller 8. mai (1945).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 14:21   #358
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Du så visst ikke den første delen av setningen min, eventuelt så du ikke innleggene jeg svarte på? Jeg påpekte at bønna ser ut til å synes det ville være helt greit og forståelig å hedre Frankrike på 17. mai dersom man har flyttet fra Norge til Frankrike, men at det ville være ufattelig merkelig og upassende å hedre Frankrike på 17. mai dersom man har flyttet fra Frankrike til Norge. (Jeg ville skjønt det bedre hvis hun syntes begge deler var like merkelig, slik du ser ut til å synes.)

Det er riktig at rine misforstod en smule, men du overdriver nå også litt.
Jeg har sagt jeg synes det er mer merkelig, ja. Og begrunnet det i innlegg ovenfor.

Gammel 15-05-09, 14:42   #359
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner helt. Men uansett, la meg forsøke å klargjøre hva jeg ville gjort:
-Hvis jeg var i Frankrike 14.juli, ville jeg nok deltatt i feiringen- med franske flagg. Fordi det var Frankrikes bursdag. (Kanskje jeg heller hadde plassert meg på en pub.
-Hvis jeg var i Frankrike 17.mai, ville jeg - kanskje- gått i et norsk tog med norske flagg. (Mest sannsynlig ville jeg sittet på en pub, glad for å slippe alt ståket på 17.mai, men la gå.)
-Hvis jeg var franskmann i Norge, ville jeg blitt med å feire 17.mai med norske flagg. (Evt ville jeg sittet på en pub...)
-Hvis jeg franskmann i Norge på 14.juli, ville jeg deltatt i en evt fransk feiring av dagen med franske flagg, eller jeg ville latt være. (Evt bare holdt meg på¨puben den dagen også...)

Sånn: Der tenker jeg fasiten kom: Hvordan feire nasjonaldagen og "what flag to use"...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 14:45   #360
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

17. mai mener jeg bestemt er Grunnlovsdagen, altså ikke den norske flaggdagen, eller Norge-som-nasjon-dagen. Ikke var Norge særlig lenge selvstendig i 1814 (seks måneder) og ikke hadde vi noe flagg da (rundt 1880?). Jeg forstår ikke problemet med å flagge med andre flagg.

En helt annen ting er hvorfor vi skal feire en fremmedfiendtlig Grunnlov, for det var den da. Og en kjønnsdikriminerende Grunnlov, kvinner hadde ikke stemmerett og ikke arverett til tronen osv. Jeg vil heller feire en av de to selvstendighetsdagene, 7. juni (1905) eller 8. mai (1945).

Jeg snur det på hodet: jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Hvorfor er det så viktig å flagge med det kinesiske flagget akkurat denne dagen? Hva vil man si og hvorfor er det så viktig å si det denne dagen? Etter å ha lest ørten innlegg i denne tråden så skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor det er så flott og naturlig.

At pakistanerne også vifter med norsk flagg på feiringen i Oslo den 14.august er vel ikke så rart. Mange er jo norske statsborgere og bor her. Tror dere de flagger med det norske flagget på feiringen i Pakistan?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.