Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 16:47   #401
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har ikke antydet rasisme. Jeg har sagt ganske rett ut at jeg ikke er noen fan av "vi er faenmeg best, ingen protest!"-holdningen, og klarer fint å kalle det nasjonalisme, ikke rasisme.

Hæ, hvor får du en sånn holdning fra?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:50   #402
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hæ, hvor får du en sånn holdning fra?

Hva tenker du på nå, hvor jeg får min trassige og obsternasige holdning fra, eller hvor jeg leser en sånn holdning i andres uttalelser?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:53   #403
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hva tenker du på nå, hvor jeg får min trassige og obsternasige holdning fra, eller hvor jeg leser en sånn holdning i andres uttalelser?

Begge deler…
Ja, hvor leser du en slik holdning?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-05-09, 16:58   #404
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med bunad og pakistansk flagg?

Ja, det burde vel la seg gjøre.

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Hvis man ikke har en nasjonaldrakt da? Skal man da ikke få lov å velge en litt annen måte å vise det på? Det dreier seg om et lite mindretall, og med eksempelet ditt regner jeg med at du nå ikke tenker på 30 sint utseende mennesker som tviholder på en annen nasjons flagg mens de roper ut med Norge.

Men hva er det man vil vise?? Hvorfor har man så sterkt behov for å vise at man er fra f.eks Paksitan. (Det ser man som regel.) Danskene hadde kanskje hatt større behov for å vise hvilket land de kom fra, men for dem er det mindre viktig å gjøre det?

Hvis det ikke er viktig, hvorfor gjør man det da?

Dette sitatet fra artikkelen har jeg ingen forståelse for:
- Så jeg kan forstå at folk som nylig har kommet til Norge, og som ikke har mulighet til å feire sin egen nasjonaldag, ser på denne dagen som en anledning, føyer han til.

Hvis de har en egen nasjonaldag fra hjemlandet som de ikke har mulighet til å feire, så har de jo full mulighet til det her i Norge, på selveste dagen, men hva har Norges nasjonaldag med det å gjøre?

Ellers synes jeg selvfølgelig det gode og viktige prinsipper å fremme toleranse og inkludering, men jeg kan ikke se hva andres land flagg på 17 mai har med det å gjøre. Hvis det i Florø blir en kampsak å ikke forby andre lands flagg, så må det jo være veldig viktig for dem, og jeg ser bare ikke viktigheten av det.

Jeg liker ikke AC's antydninger om rasistiske holdninger fordi man har nasjonale følelser for landet sitt, ønsker å være stolt av og feire det på den måten man synes er riktig. Jeg synes det altfor ofte blir hentydet til rasisme når det gjelder holdninger til å være stolt av landet sitt, ønske om å bevare tradisjoner og at enkelte saker er littegrann "hellige" for noen, og at man i noen tilfeller synes det er feil å markere andre land på "bekostning" av det landet man bor i. Jeg ser at nasjonalisme har blitt enbetydende med rasisme, nazisme etc, men holder man hodet litt kaldt, så er det faktisk mulig å ha nasjonalfølelse uten å sympatisere med Ku klux klan.

:tar av meg den hvite hetten og skriver litt til: Helt enig - dumt jeg allerede hadde prikket deg. Jeg er forresten heller ingen fan av nasjonalisme. Nordmenn som vaser rundt i Syden og tror de er verdens navle, har jeg ingen ting til overs for f.eks. Jeg mener ikke at nasjonaldagen egentlig bør være forbeholdt nordmenn (til nød den ariske rase ) men at de menneskene som feirer dagen, bør feire det samme. Rett og slett.

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg skjønner ikke at du ikke ser at det å forby noe er en sterk handling, Lykken. Hvis noen som for eksempel netttopp er kommet her misforstår litt hvordan nasjonalfeiringen fungerer, skal de da ha gjort noe alvorlig galt?

Jeg tror ikke det handler om folk som har misforstått. Hvis noen har tropper opp i toget med påkistansk flagg fordi de har misforstått, synes jeg det er sjarmerende og hyggelig. Det er de andre grunnene (og de er det flest av) til å insistere å gå med eget flagg i 17.mai- toget jeg har mindre til overs for. Hva disse grunnene er, har jeg prøvd å få svar på her i denne tråden, uten særlig hell.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:59   #405
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge deler…
Ja, hvor leser du en slik holdning?

Den første er medfødt. Den andre synes jeg at jeg ser i uttalelser som går på "de bør være takknemlige for å være her og kun vifte med Norges flagg, og hvorfor vil de markere eget hjemland på denne dagen som er VÅR!"

Jeg kan sikkert gå gjennom hele tråden og quote også, men you get the picture.

Gammel 15-05-09, 17:00   #406
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, det burde vel la seg gjøre.

Ja, det mener jo jeg også. Men er lissom poenget at man må ha et eller annet rotnorsk symbol?

Gammel 15-05-09, 17:00   #407
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vil jo flagge med norsk flagg 17. mai. Det ser ut til at det er en akseptert løsning. Jeg vet ikke hvorfor noen kanskje har lyst til å bruke et annet flagg. Men jeg aksepterer at noen har kanskje noen tanker rundt det som gjør at de ønsker å gjøre det slik.

En av de tingene som er ment å være bra med å bo i dette landet er jo at man kan ha ulike oppfatninger av ting og at det skal være lov å være den man er. Og da synes jeg det er greit at jeg feirer 17. mai sånn jeg synes at er greit og andre slik de foretrekker det.

Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 17:05   #408
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det mener jo jeg også. Men er lissom poenget at man må ha et eller annet rotnorsk symbol?

Ja. Jeg tror det. Akkurat på denne dagen mener jeg det er poenget.

Gammel 15-05-09, 17:08   #409
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Den første er medfødt. Den andre synes jeg at jeg ser i uttalelser som går på "de bør være takknemlige for å være her og kun vifte med Norges flagg, og hvorfor vil de markere eget hjemland på denne dagen som er VÅR!"

Jeg kan sikkert gå gjennom hele tråden og quote også, men you get the picture.

Yeah, jeg ser hva du mener, men jeg leser ikke VÅR, men et ønske om at det er ALLE sammen sitt, men at man på en måte markerer avstand med et annet lands flagg.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-05-09, 17:15   #410
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

aC, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener?
Det er sånne som deg som jeg følte jeg måtte forklare til med Norge for nordmenn innlegget mitt. Uansett hvor de hadde sin opprinnelse hen. OGSÅ DE SOM ER BRUNE; SORTE og krøllete i håret. Sånn.
De er norske de og, ser du det ikke?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 17:15   #411
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Yeah, jeg ser hva du mener, men jeg leser ikke VÅR, men et ønske om at det er ALLE sammen sitt, men at man på en måte markerer avstand med et annet lands flagg.

Det tenker jeg også.

Gammel 15-05-09, 17:16   #412
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja. Jeg tror det. Akkurat på denne dagen mener jeg det er poenget.

Nettopp. Akkurat på denne dagen.

Gammel 15-05-09, 17:29   #413
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

aC, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener?
Det er sånne som deg som jeg følte jeg måtte forklare til med Norge for nordmenn innlegget mitt. Uansett hvor de hadde sin opprinnelse hen. OGSÅ DE SOM ER BRUNE; SORTE og krøllete i håret. Sånn.

Jeg skjønner ikke hva du mener. Skal vi ta diskusjonen på om det er deg eller meg som er dum nå?

Sånne som meg. Sånne som meg mener selvfølgelig at man skal ha familien oppført i kirkeboka de siste trehundre årene for å ha det privilegiet å kunne kalle seg norsk.

Gammel 15-05-09, 17:40   #414
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke hva du mener. Skal vi ta diskusjonen på om det er deg eller meg som er dum nå?

Sånne som meg. Sånne som meg mener selvfølgelig at man skal ha familien oppført i kirkeboka de siste trehundre årene for å ha det privilegiet å kunne kalle seg norsk.

Nei nå satte du meg jamen fast. Jeg vet ikke hva jeg skal si, uvant situasjon.

Gammel 15-05-09, 18:13   #415
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Uansett hvor de hadde sin opprinnelse hen. OGSÅ DE SOM ER BRUNE; SORTE og krøllete i håret. Sånn.

De fleste utlendinger jeg kjenner oppfatter ikke seg selv som "norsk". Heller ikke de som har bodd her veldig lenge og har et norsk statsborgerskap. De jeg kjenner som er av utenlandsk opprinnelse, oppfatter seg selv som indisk, skotsk, amerikansk, ghaneser eller svensk. Jeg synes det er ufattelig nedlatende å bare anta at folk av en annen nasjonalitet ønsker å oppfatte seg selv som norsk.

Jeg for min del kommer garantert til å fortsette å se på meg selv som norsk, selv om jeg flytter utenlands og blir værende der resten av mitt liv, helt uavhengig av om jeg trives bedre i det nye landet og hvorfor jeg har valgt å flytte dit. Jeg kommer ikke til å oppfatte meg selv som engelsk eller fransk etter 20 år.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 18:23   #416
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

De fleste utlendinger jeg kjenner oppfatter ikke seg selv som "norsk". Heller ikke de som har bodd her veldig lenge og har et norsk statsborgerskap. De jeg kjenner som er av utenlandsk opprinnelse, oppfatter seg selv som indisk, skotsk, amerikansk, ghaneser eller svensk. Jeg synes det er ufattelig nedlatende å bare anta at folk av en annen nasjonalitet ønsker å oppfatte seg selv som norsk.

Jeg for min del kommer garantert til å fortsette å se på meg selv som norsk, selv om jeg flytter utenlands og blir værende der resten av mitt liv, helt uavhengig av om jeg trives bedre i det nye landet og hvorfor jeg har valgt å flytte dit. Jeg kommer ikke til å oppfatte meg selv som engelsk eller fransk etter 20 år.

Juridisk er de norske, og du utenlandsk.

Gammel 15-05-09, 18:25   #417
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men da vil du vel heller ikke velge å søke om statsborgerskap i det landet du bor i? Som statsborger har man rettigheter og plikter, jeg synes det blir veldig feil å være fra England, søke om norsk statsborgerskap av praktiske/bekvemmelige årsaker, og samtidig ikke føle tilhørighet/tilknytning til det nye landet.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-05-09, 18:50   #418
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men da vil du vel heller ikke velge å søke om statsborgerskap i det landet du bor i? Som statsborger har man rettigheter og plikter, jeg synes det blir veldig feil å være fra England, søke om norsk statsborgerskap av praktiske/bekvemmelige årsaker, og samtidig ikke føle tilhørighet/tilknytning til det nye landet.

Jeg har prøvd å styre unna denne tråden da mange innlegg her gir meg gåsehud på ryggen, som dette.

Lykken - har du null evner til å sette deg inn andre folks situasjoner? Fatter du ikke eller evner å se hvor priviligert du er som kan sitte her og "legge mer" i et stasborgerskap en det det er? Si det til en kurder eller somalier som har flyktet hit fra krig og tortur, selvfølgelig vil de ta et stasborgerskap som gjør det mulig for dem å f.eks reise til et annet land og eller gi de muligheter som de ellers aldri vil komme til å få. De kommer fra land som tilsier at som borger av det landet har de NULL mulighet til å bevege seg rundt om i verden eller gjøre noe som helst.

Jeg kjenner flust av mennesker som overhode ikke har noe ønske å bytte statsborgerskap men de har ikke noe annen mulighet hvis de vil bo her og leve sine liv akkurat som vi andre gjør. Ting som f.eks å stemme når det er valg osv. Det er ikke lett for mange å gi opp sitt statsborgerskap, de kan ha sterke følelser for landet sitt og føle stor stolthet over landet sitt selv om det er et diktatur eller krigsherjet land.

Jeg blir helt satt ut av tanker om at folk må bli norske i sjel og sinn for å ha krav på å bo her.

Noen ganger lønner det seg å prøve å sette seg inn i andre folk sine situasjoner og alltid huske på at du ser ting fra et utrolig priviligert vestlig perspektiv.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:02   #419
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Så må jeg legge til, siden du bruker England som eksempel. Jeg jobber i en svær global britisk bedrift. Av alle briter jeg kjenner i Norge (svært mange), de som har bodd her i 40 år også, priser seg lykkelige over at de ikke trenger å bli norske statsborgere. Ingen har ønske om det. De som har bodd her lenge synes det er kjipt å ikke kunne stemme ved stortingsvalg men ingen av de velger å bytte til norsk statsborgerskap. Hvorfor? Fordi de føler seg ikke norske selv om de har bodd her i 40 år og det viktig for dem å ha denne tilhørigheten til sitt hjemland og å kunne gi barn osv. rett til å få britisk statsborgerskap.
TENK så heldig dere er sier iranske Yasmin, hun vil heller ikke bytte statsborgerskap man har selvfølgelig ikke noe valg om hun vil jobbe i vår organisasjon. Vi må reise mye og et iransk statsborgerskap gjør det komplett umulig for henne.

Banalt og dumt eksemple kanskje men ser du hva jeg mener? En brite er heldig mens en iraner, en fra et afrikansk land osv. ikke har denne friheten til å kunne velge. Da blir livene deres meget begrenset.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 19:04   #420
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Jeg ser det du ser også, at man selvfølgelig i mange tilfeller, de som søker asyl og får det, ikke har noe særlig valg.
Men, hvis du bor i et land som gir deg trygghet, rettigheter og gode vilkår, så føler du kanskje også for det landet og ønsker å flagge med alle de andre på nasjonaldagen? Det er ingen som sier du må være norsk i sinn og tankegang for å ønske å feire med norsk flagg på nasjonaldagen vår, det er det diskusjonen gjelder.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.