Sv: Disse flaggene igjen
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Hva med bunad og pakistansk flagg?
Ja, det burde vel la seg gjøre. 
Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.
Hvis man ikke har en nasjonaldrakt da? Skal man da ikke få lov å velge en litt annen måte å vise det på? Det dreier seg om et lite mindretall, og med eksempelet ditt regner jeg med at du nå ikke tenker på 30 sint utseende mennesker som tviholder på en annen nasjons flagg mens de roper ut med Norge.
Men hva er det man vil vise?? Hvorfor har man så sterkt behov for å vise at man er fra f.eks Paksitan. (Det ser man som regel.) Danskene hadde kanskje hatt større behov for å vise hvilket land de kom fra, men for dem er det mindre viktig å gjøre det?
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Hvis det ikke er viktig, hvorfor gjør man det da?
Dette sitatet fra artikkelen har jeg ingen forståelse for:
- Så jeg kan forstå at folk som nylig har kommet til Norge, og som ikke har mulighet til å feire sin egen nasjonaldag, ser på denne dagen som en anledning, føyer han til.
Hvis de har en egen nasjonaldag fra hjemlandet som de ikke har mulighet til å feire, så har de jo full mulighet til det her i Norge, på selveste dagen, men hva har Norges nasjonaldag med det å gjøre?
Ellers synes jeg selvfølgelig det gode og viktige prinsipper å fremme toleranse og inkludering, men jeg kan ikke se hva andres land flagg på 17 mai har med det å gjøre. Hvis det i Florø blir en kampsak å ikke forby andre lands flagg, så må det jo være veldig viktig for dem, og jeg ser bare ikke viktigheten av det.
Jeg liker ikke AC's antydninger om rasistiske holdninger fordi man har nasjonale følelser for landet sitt, ønsker å være stolt av og feire det på den måten man synes er riktig. Jeg synes det altfor ofte blir hentydet til rasisme når det gjelder holdninger til å være stolt av landet sitt, ønske om å bevare tradisjoner og at enkelte saker er littegrann "hellige" for noen, og at man i noen tilfeller synes det er feil å markere andre land på "bekostning" av det landet man bor i. Jeg ser at nasjonalisme har blitt enbetydende med rasisme, nazisme etc, men holder man hodet litt kaldt, så er det faktisk mulig å ha nasjonalfølelse uten å sympatisere med Ku klux klan.
:tar av meg den hvite hetten og skriver litt til: Helt enig - dumt jeg allerede hadde prikket deg. Jeg er forresten heller ingen fan av nasjonalisme. Nordmenn som vaser rundt i Syden og tror de er verdens navle, har jeg ingen ting til overs for f.eks. Jeg mener ikke at nasjonaldagen egentlig bør være forbeholdt nordmenn (til nød den ariske rase ) men at de menneskene som feirer dagen, bør feire det samme. Rett og slett.
Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.
Jeg skjønner ikke at du ikke ser at det å forby noe er en sterk handling, Lykken. Hvis noen som for eksempel netttopp er kommet her misforstår litt hvordan nasjonalfeiringen fungerer, skal de da ha gjort noe alvorlig galt?
Jeg tror ikke det handler om folk som har misforstått. Hvis noen har tropper opp i toget med påkistansk flagg fordi de har misforstått, synes jeg det er sjarmerende og hyggelig. Det er de andre grunnene (og de er det flest av) til å insistere å gå med eget flagg i 17.mai- toget jeg har mindre til overs for. Hva disse grunnene er, har jeg prøvd å få svar på her i denne tråden, uten særlig hell.
|