Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse flaggene igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-09, 15:39   #381
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Disse flaggene igjen

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Så hvis du har blitt norsk statsborger så er man det egentlig bare i navnet? Man er "egentlig" fra et annet land og må vise det på nasjonaldagen? Jeg ser ikke helt poenget, til og med etter så mange innlegg som argumenterer for noe annet, vi feirer Norges nasjonaldag og vifter med flagget for å vise det. Å vifte med et annet lands flagg på denne dagen kan muligens være en hyggelig gest, men det er vel like mye en hyggelig gest å bruke ditt nye hjemlands flagg.

Nettopp! Det tenker jeg også! Enig i alt.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Kan jeg få uttrykke min bekymring her for at indere foretrekker curry foran brunost? Det virker nemlig som helt riktig tråd for denslags ulogiske ytringer.

Dette var vel -by far- den mest ulogiske ytringen i tråden så langt.

Så pakistanere "foretrekker" sitt flagg fremfor det norske, på samme måte som de foretrekker curry. I så fall er det i alle fall grunn til å lure på hva de vil signalisere. (Og da snakker jeg ikke om curryen, men om flaggpreferansen.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:40   #382
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Men klesdrakten på 17.mai er noe helt annet enn å vifte med et annet flagg enn det norske.

Jeg mener også at det er to forskjellige ting.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:44   #383
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er nok ikke helt med på tankegangen at det er en hyggelig gest.

Mener du nå at du selv ikke synes det er hyggelig at de gjør det (det er jo fair enough), eller at du ikke er med på tanken om at det er ment som en hyggelig gest?

Det skjer jo stadig vekk at folk er uenige om hva som er hyggelig eller ikke, og hva man setter pris på at andre gjør - det finnes utallige tråder her på forumet som illustrerer det - og i ganske mange sammenhenger synes jeg både det hyggeligste og det enkleste er å ta mot ting i den ånden de ble gjort, og så heller holde det for seg selv om man egentlig kunne tenkt seg at det ble gjort på en annen måte. I alle fall dersom det er snakk om noe som ikke er problematisk eller vanskelig. Men for å kunne ta det sånn, må man jo først greie å innse at hva-det-nå-er er ment som en hyggelig gest og ikke som en fornærmelse. (Jfr. diskusjoner om [sviger-]mødre som kanskje vasker gulvet ditt for å være hyggelige, og kanskje for å anklage deg for å være en sjuske.)

Gammel 15-05-09, 15:45   #384
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tenker når de først er i Norge, så må de vel være så glad for alt som har med Norge å gjøre, og så innmari takknemlige, og derfor ikke ønske å vise sin egen etniske tilknytning whatsoever, right?

(Jeg synes forresten hele sammenligningen mellom Norges bursda', hei hopp fallera, og faktiske menneskers bursdag også er helt på jordet. Så det så. )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:50   #385
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tenker når de først er i Norge, så må de vel være så glad for alt som har med Norge å gjøre, og så innmari takknemlige, og derfor ikke ønske å vise sin egen etniske tilknytning whatsoever, right?

(Jeg synes forresten hele sammenligningen mellom Norges bursda', hei hopp fallera, og faktiske menneskers bursdag også er helt på jordet. Så det så. )

Ja, ja. (: litt over siste avsnitt, men OK: )

Jeg tror ikke noen mener (i alle fall ikke jeg) at alle bør være så utrolig takknemlige over å være i Norge at de gå i 17.mai tog og vifte med det norske flagget. (Hvis man har et problem med Norge/nordmenn, holder man seg sikkert borte fra 17.mai feiringen, vil jeg tro. )
Man viser jo sin etniske tilknytning hvis man går med sin nasjonaldrakt f.eks. Ved å gå i den + vifte med det norske flagget, får man liksom sagt ALT, synes jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 15:55   #386
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med bunad og pakistansk flagg?

Gammel 15-05-09, 16:02   #387
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva med bunad og pakistansk flagg?

Hvis man vil leve farlig så. (Det gjør man jo egentlig bare ved å ha brun hud og gå i bunad...)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:05   #388
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

aC: hvis man misliker Norge er det faktisk en mulighet til å la vær å feire dagen. Ingen tenker noe negativt om det, vil jeg tro.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:16   #389
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg snur det på hodet: jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Hvorfor er det så viktig å flagge med det kinesiske flagget akkurat denne dagen? Hva vil man si og hvorfor er det så viktig å si det denne dagen? Etter å ha lest ørten innlegg i denne tråden så skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor det er så flott og naturlig.

At pakistanerne også vifter med norsk flagg på feiringen i Oslo den 14.august er vel ikke så rart. Mange er jo norske statsborgere og bor her. Tror dere de flagger med det norske flagget på feiringen i Pakistan?

Travolta, jeg har ikke lest at det er noen som mener at det er viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Kan du vise til hvor du har lest det? Jeg har lest at flere påpeker at det er en uting å nekte andre flagg, å ha påbud mot det. Er du enig i at det er to forskjellige diskusjoner, eller synes du dette er det samme?

I følge innvandrerrepresentanter så er det absolutt ikke så om å gjøre for dem å vifte med sitt eget lands flagg, men de kommer med noen gode eksempler som viser hvorfor det kan være greit å være litt tolerante for at noen gjør det. Og hvor de synes skillet bør gå mellom hva som er greit og ikke.

Sitat:

- Til å begynne med pleide jeg å bære et tyrkisk og norsk flagg i toget for å vise at vi eksisterer her vi også, men i dag mener jeg at det er så mange minoriteter i Norge og at mange er såpass integrert, at det ikke er nødvendig lenger, understreker Ayahan.

- Så jeg kan forstå at folk som nylig har kommet til Norge, og som ikke har mulighet til å feire sin egen nasjonaldag, ser på denne dagen som en anledning, føyer han til.

Sitat:

Leder for Norges Tyrkiske Ungdomsforening, Kølek Ayahan, mener spørsmålet om hvorvidt en skal få lov til å flagge med utenlandske flagg på den norske nasjonaldagen er avhengig av hva som er intensjonen.

- Det spørs helt hvordan det gjøres. Hvis det stikker opp noen få andre flagg i toget så ser ikke jeg på det som et problem. Men hvis det står 60 stykker med sine flagg og demonstrerer på en ufin måte kun for å skape kvalme, så synes jeg ikke at det greit, forklarer han.

Du spør om hva man vil si, og underforstått synes jeg det høres ut som om du leter etter negative tolkninger. Hvis den internajonale skolen kommer gående i toget, og det er en del som bærer norske flagg og en del elever som bærer det vi må anta er deres hjemlands flagg, hva tror du de vil si? Skulle man absolutt tolket det, så ville jeg forstått noe i retning av "Heia Norge! Vi som er på besøk her fra XXX er med og feirer!"

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:19   #390
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Man viser jo sin etniske tilknytning hvis man går med sin nasjonaldrakt f.eks. Ved å gå i den + vifte med det norske flagget, får man liksom sagt ALT, synes jeg.

Hvis man ikke har en nasjonaldrakt da? Skal man da ikke få lov å velge en litt annen måte å vise det på? Det dreier seg om et lite mindretall, og med eksempelet ditt regner jeg med at du nå ikke tenker på 30 sint utseende mennesker som tviholder på en annen nasjons flagg mens de roper ut med Norge.

Gammel 15-05-09, 16:23   #391
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Og så må jeg få si at det har visst vært noe med nettleseren min, fordi det øverste innlegget mitt her kom basert på at det så ut som Travoltas innlegg var det siste.

Gammel 15-05-09, 16:26   #392
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis det ikke er viktig, hvorfor gjør man det da?

Dette sitatet fra artikkelen har jeg ingen forståelse for:
- Så jeg kan forstå at folk som nylig har kommet til Norge, og som ikke har mulighet til å feire sin egen nasjonaldag, ser på denne dagen som en anledning, føyer han til.

Hvis de har en egen nasjonaldag fra hjemlandet som de ikke har mulighet til å feire, så har de jo full mulighet til det her i Norge, på selveste dagen, men hva har Norges nasjonaldag med det å gjøre?

Ellers synes jeg selvfølgelig det gode og viktige prinsipper å fremme toleranse og inkludering, men jeg kan ikke se hva andres land flagg på 17 mai har med det å gjøre. Hvis det i Florø blir en kampsak å ikke forby andre lands flagg, så må det jo være veldig viktig for dem, og jeg ser bare ikke viktigheten av det.

Jeg liker ikke AC's antydninger om rasistiske holdninger fordi man har nasjonale følelser for landet sitt, ønsker å være stolt av og feire det på den måten man synes er riktig. Jeg synes det altfor ofte blir hentydet til rasisme når det gjelder holdninger til å være stolt av landet sitt, ønske om å bevare tradisjoner og at enkelte saker er littegrann "hellige" for noen, og at man i noen tilfeller synes det er feil å markere andre land på "bekostning" av det landet man bor i. Jeg ser at nasjonalisme har blitt enbetydende med rasisme, nazisme etc, men holder man hodet litt kaldt, så er det faktisk mulig å ha nasjonalfølelse uten å sympatisere med Ku klux klan.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-09, 16:30   #393
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo også helt riktig det som står i den artikkelen, at Norge nå består av såpass mange minoriteter, helt tydelig og ingen tvil om det, og det er nok av arenaer og muligheter også i dagliglivet til å markere sin bakgrunn, at nasjonaldagen er kanskje ikke helt den rette anledningen, heller tvert om, vise at man er glad i det landet man bor i ved å flagge norskt.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-05-09, 16:30   #394
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det i Florø blir en kampsak å ikke forby andre lands flagg, så må det jo være veldig viktig for dem, og jeg ser bare ikke viktigheten av det.

Jeg synes det er veldig viktig å la være å forby ting som ikke er et problem. Særlig hvis man synes det kan ha uheldige konsekvenser å håndheve et forbud (som noen snakket om tidligere). Man trenger ikke å synes det er veldig om å gjøre at folk skal gjøre X for å synes det er viktig å la være å forby X.

Gammel 15-05-09, 16:30   #395
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke at du ikke ser at det å forby noe er en sterk handling, Lykken. Hvis noen som for eksempel netttopp er kommet her misforstår litt hvordan nasjonalfeiringen fungerer, skal de da ha gjort noe alvorlig galt?

Gammel 15-05-09, 16:31   #396
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

aC: hvis man misliker Norge er det faktisk en mulighet til å la vær å feire dagen. Ingen tenker noe negativt om det, vil jeg tro.

Jeg lar jo glatt være, men jeg ser ikke problemet med at noen som tilfeldigvis ikke er etnisk norske gjerne vil feire dagen, og samtidig kanskje komme med et "hurra, vi er fra (f.eks.) Pakistan, men synes det er stas med 17. mai", og illustrere det med å "vifte festlig" med eget flagg.

Gammel 15-05-09, 16:32   #397
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg liker ikke AC's antydninger om rasistiske holdninger fordi man har nasjonale følelser for landet sitt, ønsker å være stolt av og feire det på den måten man synes er riktig. Jeg synes det altfor ofte blir hentydet til rasisme når det gjelder holdninger til å være stolt av landet sitt, ønske om å bevare tradisjoner og at enkelte saker er littegrann "hellige" for noen, og at man i noen tilfeller synes det er feil å markere andre land på "bekostning" av det landet man bor i. Jeg ser at nasjonalisme har blitt enbetydende med rasisme, nazisme etc, men holder man hodet litt kaldt, så er det faktisk mulig å ha nasjonalfølelse uten å sympatisere med Ku klux klan.

Jeg har ikke antydet rasisme. Jeg har sagt ganske rett ut at jeg ikke er noen fan av "vi er faenmeg best, ingen protest!"-holdningen, og klarer fint å kalle det nasjonalisme, ikke rasisme.

Gammel 15-05-09, 16:33   #398
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg skjønner ikke at du ikke ser at det å forby noe er en sterk handling, Lykken. Hvis noen som for eksempel netttopp er kommet her misforstår litt hvordan nasjonalfeiringen fungerer, skal de da ha gjort noe alvorlig galt?

Jo, den ser jeg og er enig i, å forby noe er en altfor sterk handling i denne sammenhengen, men vet vi bakgrunnen for dette?

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 15-05-09, 16:34   #399
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Jo, den ser jeg og er enig i, å forby noe er en altfor sterk handling i denne sammenhengen, men vet vi bakgrunnen for dette?

Hva mener du med det siste, Lykken?

Gammel 15-05-09, 16:46   #400
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Hva mener du med det siste, Lykken?

Jeg mener: er 17 mai-komiteen bare en gjeng med forstokkede tullinger som har sett et par andre flagg i toget året før og blir så redde at de vil forby det, eller har det vært et issue på skolen f.eks at altfor mange grupper ønsker å bruke annet flagg enn det norske, og i overilet teit hast ønsker de å forby andre flagg for å motvirke det. var bare nysgjerrig på bakgrunnen.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.