Sv: Disse flaggene igjen
Opprinnelig lagt inn av Strå, her.
17. mai mener jeg bestemt er Grunnlovsdagen, altså ikke den norske flaggdagen, eller Norge-som-nasjon-dagen. Ikke var Norge særlig lenge selvstendig i 1814 (seks måneder) og ikke hadde vi noe flagg da (rundt 1880?). Jeg forstår ikke problemet med å flagge med andre flagg.
En helt annen ting er hvorfor vi skal feire en fremmedfiendtlig Grunnlov, for det var den da. Og en kjønnsdikriminerende Grunnlov, kvinner hadde ikke stemmerett og ikke arverett til tronen osv. Jeg vil heller feire en av de to selvstendighetsdagene, 7. juni (1905) eller 8. mai (1945). 
Jeg snur det på hodet: jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig med andre flagg enn det norske på 17.mai? Hvorfor er det så viktig å flagge med det kinesiske flagget akkurat denne dagen? Hva vil man si og hvorfor er det så viktig å si det denne dagen? Etter å ha lest ørten innlegg i denne tråden så skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor det er så flott og naturlig. 
At pakistanerne også vifter med norsk flagg på feiringen i Oslo den 14.august er vel ikke så rart. Mange er jo norske statsborgere og bor her. Tror dere de flagger med det norske flagget på feiringen i Pakistan?
|