|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#361 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse flaggene igjenForøvrig er jeg helt på linje med Rine. Hun sier det enkelt og greit (får ikke lov å prikke deg dessverre). |
|
|
|
|
|
#362 |
|
flisespikker
|
Sv: Disse flaggene igjen
Jeg har svart på dette før, men det er mulig du ikke skjønte hva jeg mente? Jeg er ikke selv i den gruppen som flagger med andre lands flagg, men jeg har ikke noe problem med å se at det kan finnes forståelige og uproblematiske grunner til det. (Selv om jeg antagelig ikke ville gjort det sånn selv.) Og ettersom jeg antar at grunnene til at man gjør det sånn er hyggelige - man vil vise at man har et annet opphav enn norsk, men at man likevel ønsker å være med og feire Norges dag - så synes jeg det er hyggelig. (Igjen, selv om jeg antagelig ikke ville gjort det sånn selv.)
|
|
|
#363 |
|
Deltidsmamma
|
Det er litt av essensen av det jeg og skilpadda diskuterer. |
|
|
|
|
|
#365 |
|
flisespikker
|
Hm? Hvilket "ovenfor" mente du nå?
|
|
|
#368 |
|
flisespikker
|
Så det du sa, var at jeg synes det er like naturlig at nordmenn med pakistansk bakgrunn bruker pakistanske flagg på Norges nasjonaldag som at de bruker norske flagg på Pakistans nasjonaldag?
|
|
|
#369 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg får prøve å ta utgangspunkt i det siste, og overføre det til pakistanere og 14. august som er deres dag, og se om jeg kommer i mål: |
|
|
|
|
|
#370 |
|
flisespikker
|
Jeg har ikke sagt noe om hva jeg synes er mest naturlig av disse to tingene, og jeg synes egentlig det er ganske vanskelig å gi en kvantitativ vurdering av det. Jeg synes ikke det er noen enorm forskjell på de to tilfellene, i alle fall. Men nå har jeg ikke peiling på hvordan pakistanere flest feirer nasjonaldagen sin, eller om, og i hvilken grad, det pakistanske flagget brukes i den sammenhengen, så jeg synes ikke det er så enkelt å trekke paralleller til 17. mai-feiring. Enten nå denne 17. mai-feiringen foregår i Norge eller i Frankrike.
|
|
|
#371 |
|
Erfaren
Ja, det er vel det jeg ikke forstår da. At det liksom er en hyggelig gest å vise at man har et annet opphav enn norsk, og derfor vaie med et annet lands flagg. For meg er det altså helt motsatt. Dersom jeg er i Frankrike 14.juli, så viser jeg franskmenn respekt ved å vifte med det franske flagget. Jeg skjønner ikke at det skal være så hyggelig overfor franskmenn at jeg kommer drassende med et norsk flagg. |
|
|
|
|
|
#372 |
|
flisespikker
|
Jeg synes ikke det er vanskelig å skjønne at "se, jeg er [opprinnelig] gambisk (eller fransk, eller hva det nå måtte være), men likevel ønsker jeg å være med på å feire Norges store dag" kan være ment som en hyggelig gest.
|
|
|
#373 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så hvis du har blitt norsk statsborger så er man det egentlig bare i navnet? Man er "egentlig" fra et annet land og må vise det på nasjonaldagen? Jeg ser ikke helt poenget, til og med etter så mange innlegg som argumenterer for noe annet, vi feirer Norges nasjonaldag og vifter med flagget for å vise det. Å vifte med et annet lands flagg på denne dagen kan muligens være en hyggelig gest, men det er vel like mye en hyggelig gest å bruke ditt nye hjemlands flagg.
|
|
|
#374 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#376 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er du bare dum. Like noe framfor noe annet er vel absolutt ikke et poeng, men hvorfor man skal framheve et annet land på et lands nasjonaldag er litt rart.
|
|
|
#377 |
|
flisespikker
|
Ja, det er jeg enig i. Jeg mener ikke at jeg synes det er "hyggeligere" å bruke flagget fra det landet man har opprinnelse fra, enn å bruke det norske, hvis det var det du trodde. Jeg bare påpekte at det kan være ment som en hyggelig gest, siden Travolta sa at hun ikke forstod hvordan det kunne være det.
|
|
|
#378 |
|
flisespikker
|
Nei, da skjønte du ikke hva jeg sa. Jeg får ta det en gang til, da: Du sa tidligere i diskusjonen at du synes det er rart, eller merkelig, eller at det ikke passer seg (jeg beklager at jeg ikke husker ordrett) å bruke noe annet enn norske flagg på 17. mai, fordi 17. mai er den norske nasjonaldagen, og da er det utelukkende norske flagg det er naturlig å bruke. (Jeg parafraserer.) Så da ble jeg litt overrasket over at du senere sa at du ville synes det var helt ok og forståelig dersom noen feiret 17. mai i Frankrike og brukte franske flagg i feiringen. Jeg ville jo trodd, ut fra argumentene dine før, at du ville synes dette var like unaturlig/merkelig som om noen med fransk bakgrunn i Norge valgte å bruke franske flagg under 17. mai-feiringen.
|
|
|
#379 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg har moderert meg: |
|
|
|
|
|
#380 |
|
Erfaren
Sv: Disse flaggene igjenJa, jeg er nok ikke helt med på tankegangen at det er en hyggelig gest. Å pynte seg i egen nasjonaldrakt, men vifte med norsk flagg, er derimot hyggelig. Men klesdrakten på 17.mai er noe helt annet enn å vifte med et annet flagg enn det norske. |
|
|
|
![]() |
|
|